شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
رونمایی

حوزه/ آیین رونمایی از کتاب پارسیان هند با همکاری دبیرخانه دین پژوهان کشور و همکاری مجمع جهانی شیعه شناسی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در آیین رونمایی از کتاب پارسیان هند که با حضور اعضای دین پژوهان کشور و برخی از اندیشمندان و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی برگزار شد، موضوع کتاب مبنی بر تاریخ و فرهنگ و تمدن زرتشتیان ایرانی مهاجرت کرده به هند که طی قرن‌ها با عنوان پارسیان هند در شمار یک اقلیت با نفوذ و قابل احترام با فرهنگ و پیشینه‌ای درخشان در هند مشغول زندگی هستند، مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این مراسم آیت پیمان دبیر کل مجمع جهانی شیعه شناسی و عضو شورای دین پژوهان کشور با اشاره به مجاهدت های علمی و پژوهشی خوبی که در ارتباط با موضوعات دینی شکل می گیرد اظهار داشت: ۵۶۰ مرکز و مؤسسه و نهاد و کانون پژوهشی و آموزشی در قم فعالیت دارد و خروجی های خوبی در زمینه تالیف کتاب و مقالات به دست آمده است.

وی بیان کرد: نسبت به یک دهه قبل، شاهد یک توسعه و تحول چشمگیری در عرصه پژوهش‌های دینی هستیم که نشان از رشد تشیع و رشد علمی در سطح جهان دارد.

پیمان عنوان کرد:تا دهه ۷۰ ، حوزه فاقد معاونت پژوهشی بود و برای اولین بار در این دهه معاونت شکل گرفت و دیگر مراکز علمی نیز در دهه های اخیر موضوع پژوهش را مورد توجه قرار دادند.

وی خاطرنشان کرد:در سال ۸۰ به یاد داریم که روزی را به عنوان روز پژوهش در قم در قالب مراسمی گرامی داشتند و سال ۸۱ به عنوان روز پژوهش شناخته و در سال ۸۲ در شورای فرهنگ عمومی کشور تصویب شد و به عنوان آئین ملی در سطح کشور برای گسترش زمینه و بسترسازی در امر پژوهش مورد توجه قرار گرفت.

دبیر کل مجمع جهانی شیعه شناسی گفت: این ها نشان می دهد بسیار دیر شروع کرده ایم و انقلاب اسلامی که یک انقلاب فرهنگی و برخاسته از ایدئولوژی تشیع و آموزه های قرآن و تعالیم دینی و برگرفته از حوزه است وحکومتی بر اساس فقه اسلامی و اصول و اعتقادات شیعه شکل داده علی رغم پیشرفت های فراوان در این حوزه نیازمند تلاش بیشتری بوده است.

وی افزود: باید همان ابتدا برای اینکه ذات انقلاب، فرهنگی و اندیشه ای بود پای به پای این نهضت، جریان های علمی و پژوهشی نیز نهادینه می شدند هر چند امروز نیز پیشرفت های خوبی به دست آمده و در حوزه های علمیه شاهد رویدادهای علمی بزرگی هستیم.

پیمان بیان کرد: در جهان امروز می بینیم جریانات فکری به خصوص جبهه ضد شیعی، دشمنی هایی را علیه تشیع روا می دارد و البته این رویکرد، علت های مختلفی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: باید برای کسانی که در این عرصه ها به موضوعات نویی می پردازند و در عرصه فکر و فرهنگ و تاریخ و سیره و در هر موضوع مورد نیاز جامعه است تلاش می کنند ارزش قائل شد.

دبیر کل مجمع جهانی شیعه شناسی عنوان کرد: امروز تفکر شیعه دچار هجمه های فکری از طریق فضای حقیقی و مجازی در جهان شده است زیرا ما براساس مکتب قرآن و اهل بیت(ع) حرکت می کنیم و همین شناخت را نیز دشمن نسبت به تشیع دارد.

وی افزود: دشمنان باور دارند تنها مکتبی که با غرب گرایی و مکتب های الحادی مخالف است تشیع می باشد به این دلیل از اسلام عربستان و ترکیه و پاکستان خوفی ندارند، چون به معنای واقعی غرب گرایی در این فرهنگ ها پذیرفته شده است.

پیمان گفت: با توجه به اینکه مورد هجمه های سنگین هستیم محققین و اهل قلم باید جهان شناسی و جریان شناسی و موقعیت شناسی کنند و شبهات را خوب بشناسند تا از طریق گنجینه های معارف قرآن و اهل بیت(ع) بتوانیم در برابر هجمه ها ایستادگی کنیم.

وی تصریح کرد: اثر جامعه پارسیان و زرتشتیان ایران را کار ارزشمندی می دانم که حرکتی نو است و نویسنده دقیق و مدبرانه این اثر را به نتیجه رسانده است.

دبیر کل مجمع جهانی شیعه شناسی ادامه داد: ایران به دلیل داشتن تمدن برتر در همه سرزمین های تحت حاکمیت ایران از جمله هند تعاملاتی داشتند و همه سرزمین‌ها از فرهنگ تمدن ایرانی متاثر بودند و چنین فرهنگی بود که ایرانیان را به فرهنگ ناب شیعه سوق داده است.

وی بیان کرد: ایرانیان بر اساس نگرش و تمدنی خود، اسلام را پذیرفتند و عامل پذیرش اسلام، فرهنگ و تمدن ایرانیان بوده است.

دکتر ترابی مبلغ فرهنگی و رئیس سابق اتحادیه انجمن اسلامی نیز در این مراسم عنوان کرد: یکی از خصوصیات ادیان یعنی ادیانی که دارای جهان بینی و ایدئولوژی باشند و جریان های ادیان‌های نوظهور را شامل نمی شود، فطری بودن و پیروان آن است.

وی اظهار داشت:شناخت ادیان باید به طور حقیقی صورت بگیرد یکی از دغدغه ها این است کسانی به دنبال شناخت ادیان می روند با نگاه نقد براساس پیش زمینه فکری حرکت
می کنند و این مطالعه کاملی نیست و باعث می شود ادیان به طور واقعی شناخته نشوند.

ترابی در مورد این اثر تصریح:نویسنده با شناخت ادیان به این مساله پرداخته است، البته شناخت نیز باید به عرصه عمل بیاید، باید به سمت تعاملات بین ادیانی برویم و نسبت به ادیان شناخت پیدا کنیم.

وی گفت: در صدر اسلامی نیز تعاملات بین ادیانی وجود داشت، یکی از موضوعات مهم دیگر این است که باید در ارتباط با ادیان قدرت جذب داشت و بر مشترکات تاکید کرد، مشترکات زیادی در این باره وجود دارد، ۹۰ درصد از اهالی کشور هند، هندو هستند و در اخلاق مداری و اهمیت به مراسم با مسلمانان اشتراک دارند.

دکتر علی نجفی برزگر مدیر عامل موسسه میراث مشترک ایرانیان و شبه قاره هند نیز بیان کرد: بحث پارسیان هند بحث مهمی است که مغفول مانده است، من از ۶ سالگی در هندوستان بوده ام و پدرم رایزن فرهنگی ایران در هند بودند، هند و ایران و مذهب زرتشت سه بخش مهمی است.

وی تصریح کرد: هندوستان جایگاه ویژه ای در تعاملات ایران دارد و آثار در مورد مشترکات و روابط فرهنگی ایران و هندو زیاد است و دکتر ولایتی می گفت برای معرفی ایران و اسلام اگر هند را معرفی کنیم ایران نیز معرفی می شود، رهبری نیز توجه زیادی به هند داشتند و در دوران ریاست جمهوری به این کشور سفر کرده اند که برکات خوبی داشته است.

نجفی عنوان کرد: جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیونی در هند در ۳۲ ایالت و۷ منطقه ناپیوسته تحت حکومت مرکزی زندگی می کنند، ایرانیان زرتشتی اگر تعداد کمی شامل می شوند اما تاثیر گذار هستند و با اینکه ۱۲۰۰ سال در هند زندگی کرده اند همچنان خود را ایرانی می‌دانند و این ظرفیت های مهمی برای تعاملات است.

دکتر امیر امیرگان مولف کتاب پارسیان هند نیز در این مراسم اظهار کرد: اصلی ترین مجموعه غیر دولتی در موضوع هند موسسه میراث مشترک ایرانیان و شبه قاره هند است که تلاش های آن جای تقدیر دارد.

وی ادامه داد: این کتاب موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد بنده بود، در خصوص شکل گیری جامعه سیاسی اجتماعی زرتشتیان ایرانی در دوران قاجار مطالبی وجود دارد و در دوره قاجار این جامعه حدود ۲۳ هزار نفر بودند.

امیرگان عنوان کرد: زرتشتیان یکی از ادیان رو به محدود شدن است این جامعه نخبگانی و اثرگذار در هند تعاملات خوبی با مسلمانان دارند و این تعامل خوبی که با جمهوری اسلامی وجود دارد از دوره قاجار ریل گذاری شده است.

وی تصریح کرد: زندگی مسالمت آمیز و پویا و فعال زرتشتیان تا امروز آثار سیاسی و اجتماعی زیادی داشته است و زرتشتیان به شکل گیری مدارس و بهبود زندگی و معیشت آنها کمک کرده اند، دو شخصیت بسیار موثر مانند امیرکبیر و دیگری زعیم حوزه نجف را به خوبی می شناسند.

مولف کتاب پارسیان هند بیان کرد: اگر جامعه مهم پارسیان هند که زرتشتیان ایرانی هستند و اولین قوم مهاجر ایرانی اند آن روابط و تعامل حسنه وجود داشت بسیاری از مشکلات اقتصادی رفع می شد.

وی افزود: زرتشتیان در صنعت و فرهنگ و اقتصاد و سیاست و اجتماع اثر گذار هستند، این‌ها تعلق خاطر به وطن دارند و می توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم،متاسفانه به موضوع پارسیان کمتر پرداخته شده است.

امیرگان اظهار داشت: اخیرا وزارت خارجه کتابی را منتشر کرد که سیاست خارجی ایران و پارسیان هند را تبیین کرده است، ولی بیشتر از این می توان کارکرد و نشست های علمی در جوامع نخبگانی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha