دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ تصاویر/ اختتامیه بیست و چهارمین همایش کتاب سال حوزه

حوزه/جمعی از برگزیدگان "کتاب سال حوزه" خواستار حمایت بیش از پیش از پژوهش های کاربردی در راستای پاسخ به نیازهای جامعه شدند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم فریده پیشوایی، برگزیده گروه تفسیر و علوم قرآن در گفتگو با خبرنگار ما با تأکید بر این که خروجی پژوهش ها باید ناظر به نیازهای جامعه و پاسخ بدان ها باشد، اظهار داشت: با توجه به قضایای مربوط به چند ماه اخیر در کشور لازم است که محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه، نگاه کاربردی و مسأله محور به مسایل دارای اولویت داشته باشند.

وی افزود: البته سخن بنده به معنای نفی اهمیت پژوهش های بنیادین نیست اما به هر حال اولویت ها را باید در نظر گرفت، ضمن آن که به هر حال در راستای جهاد تبیین پژوهش ها باید مساله محور باشد تا برپایه رویکردهای نوین بتوان به نیازهای جامعه و نظام اسلامی پاسخ داد.

حجت الاسلام والمسلمین محمود نوذری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز که در بخش علوم تربیتی، شایسته تقدیر شناخته شد با اشاره به این که ما باید به خلأها و نیازهای جدید پاسخ لازم و مناسب را بدهیم، گفت: با همکاری و همفکری نهادهای علمی و پژوهشی می بایست در این راستا گام های جدی تری برداریم به خصوص در بحث آموزش می بایست به نحوی سازوکارها را مورد استفاده قرار داد که اهمیت بحث پژوهش در نظام آموزشی کمرنگ نشود.

وی افزود: علاوه بر تأکید بر آموزش پژوهش محور از سوی دیگر می بایست بر روی روش های کارآمد پژوهشی تمرکز کرد و روی این موضوع سرمایه گذاری مطلوب را انجام داد.

ناهید طیبی، از دیگر برگزیدگان همایش کتاب سال حوزه نیز ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری همایش کتاب سال حوزه یک پیشنهاد داشت و گفت: چه خوب است که برای برگزاری هر دوره، اطلاع رسانی بهتری صورت گیرد و معیارهای داوری و ارزیابی آثار نیز شفاف بیان شود.

وی افزود: از سوی دیگر در مسأله روش شناسی باید بیشتر کار شود به خصوص در روش های جدید و همچنین نیاز به تقویت و توسعه کارگاه های پژوهشی در حوزه های علمیه داریم.

دکتر عباس شفیعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و از دیگر برگزیدگان نیز با اشاره به اینکه ما در عرصه پژوهش باید در سه حیطه فعالیت داشته باشیم، ابراز داشت: یک بخش مربوط به کارهای بنیادین است که نیاز به پشتوانه پژوهشی در این باره داریم. بخش دیگر ناظر به رویکرد انتقادی و آسیب شناسی است و بخش سوم نیز مربوط به پژوهش های کاربردی آن هم ناظر به نیازهای نظام و جامعه و حل مشکلات هستیم؛ یعنی هم به مباحث تئوریک و هم مباحث کاربردی توجه توأمان داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین قدرت الله انصاری، برگزیده بخش فقه و اصول نیز با اشاره به این که ما ظرفیت های عظیمی در عرصه های پژوهشی علوم انسانی و اسلامی داریم که باید به شکل مطلوب از آن ها بهره مند شویم، گفت: باید به موضوعاتی که کاربردی و دارای اولویت است اهمیت داده شود و حمایت های لازم نیز صورت پذیرد.

وی همچنین افزود: ما میراث عظیمی از علوم و معارف در اختیار داریم که باید قدردان آن ها باشیم و با کارهای پژوهشی قوی و دقیق، از این میراث به درستی استفاده نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha