شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1072338
۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
سنجان

حوزه/ نشست پژوهشی با عنوان "نقش فرهنگ و تمدن در تحولات جمعیتی" در مدرسه علمیه حضرت زهرا (س) سنجان استان مرکزی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، پیش از ظهر امروز نشست پژوهشی با عنوان "نقش فرهنگ و تمدن در تحولات جمعیتی" با حضور محمد بورقانی استاد دانشگاه اراک، در سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت زهرا (س) سنجان برگزار شد.

بورقانی در ابتدا بیان کرد: به محض ورود به مسئله جمعیت با چالش ها و شبهات زیادی روبرو هستیم که بیشترین آنها پیرامون مسائل اقتصادی است .

وی ادامه داد: مسئله جمعیت یک مسئله تک بعدی نیست و از جوانب مختلف می توان این موضوع را بررسی کرد؛ یکی از اصلی ترین مشکلات در رابطه با کاهش جمعیت مختص به سیاست گزاری های جهانی است به جهت اینکه منافع خودشان به خطر نیفتد .

بورقانی اظهار کرد: اگر کشوری با بحران جمعیت سالمند روبرو شود، مشکلاتی به وجود خواهد آمد از جمله این که هزینه بالای نگهداری سالمندان، کاهش نیروی کار در جامعه بروز مشکلات اقتصادی در جامعه و توازن بین تولید کننده و مصرف کننده بهم میریزد و باعث ایجاد مشکل می شود،وارد کردن نیروی کار از جوامع دیگر که فرهنگ ملت ها را خدشه دار می کند، بروز نا امنی در جامعه سالمندی و کاهش امنیت جامعه می شود .

وی خاطرنشان کرد : هیچ رابطه ای بین توانمندی اقتصادی و فرزندآوری وجود ندارد ،تاثیرگزاری مشکلات اقتصادی در ارتباط با فرزندآوری وجود دارد اما ارتباط مستقیم وجود ندارد. برخی معتقدند با فرزندآوری و افزایش جمعیت مسائل اقتصادی با بحران بیشتری مواجه می شود که این موضوع درستی نیست چون که با رشد جمعیت تولید افزایش می یابد و مسائل اقتصادی رشد پیدا می کند .

بورقانی در ادامه گفت: نگاه مادی گرایانه و توجه به فرهنگ غرب باعث کمبود جمعیت می شود؛ در گذشته با عدم امکانت رفاهی افزایش جمعیت بسیار بیشتر بوده است وقتی که مسائل غیر ضروری جایگزین مسائل ضروری شود این مشکلات ایجاد می شود.

وی در پایان گفت: تربیت فرزند بزرگترین کار اجتماعی است که با توجه به تغییر فرهنگ جامعه تربیت انسان را کار اجتماعی نمی دانند و مدام علاقه دارند به فعالیت اجتماعی بپردازند این موضوع ارزش شده و فرزند آوری ضد ارزش قرار گرفته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha