جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جشن های نیمه شعبان

حوزه/ مدیرکل خدمات شهری سازمان شهرداری های کشور گفت: امسال برای برگزاری با شکوه‌تر جشن نیمه شعبان حرکتی ملی رقم زده شده و قرار است ظرفیت و امکانات شهرداری‌های ۱۵ کلانشهر کشور برای میزبانی از زائران قم بسیج شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست هماهنگی برگزاری جشن‌های نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران با حضور شهردارانی از ۱۰ کلانشهر کشور، قائم مقام تولیت مسجد مقدس جمکران، مدیرکل خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها، معاون امور زائرین استانداری و معاون خدمات شهری شهرداری قم در سالن اجتماعات این مسجد مقدس برگزار شد.

مدیرکل خدمات شهری سازمان شهرداری های کشور با بیان این که در مراسم نیمه شعبان امسال رویکرد مثبتی شکل گرفته است گفت: امسال برای برگزاری یک جشن نیمه شعبان مطلوب و با شکوه یک کار ملی صورت گرفته است و برای این امر از امکانات شهرداری ۱۵ کلانشهر کشور قرار است استفاده شود.

لطیفی افزود: برای ارائه خدمات بهتر و در شان این مکان مقدس در نیمه شعبان ۱۵ کلانشهر کشور به عنوان شهرهای معین به یاری استان قم می آیند و امکانات خود را بسیج خواهند کرد.

قائم مقام تولیت مسجد مقدس جمکران نیز در این نشست با اشاره به جایگاه معنوی این مسجد مقدس بیان کرد: در طول سال پذیرای ۲۰ میلیون زائر و در نیمه شعبان بیش از ۳ میلیون زائر به این مکان مقدس مشرف می شوند که باید تسهیل ورود و خروج زائران در نیمه شعبان بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا زائر با آرامش و بدون خستگی به این مکان مقدس مشرف شود.

محمد کاظم پورامینی عنوان کرد: یک سری نیازها از خود مسجد و یا استان و هم چنین مدیریت شهری و اجتماعات مهدوی برای این جشن فراهم می شود اما با توجه به ورود فراوان زائر نیاز به امکانات یشتری داریم. دغدغه ما اسکان؛ حمل و نقل و تغذیه است.

وی خاطرنشان کرد: مسجد مقدس جمکران قله ای است که مردم با امکانات اندکی از فرسنگهای دور به آن مشرف می شوند و امسال اتفاق خوبی رقم خورده و مجموعه ای کارآمد در سطح ملی وارد عمل شده اند که امید است بتوانیم خدمات خوبی را به زائران این مکان مقدس ارائه کنیم.

*بسیج امکاناتی از ۱۵ کلانشهر کشور

مهدی اصفهانیان معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم نیز گفت: با توجه به اینکه در سال جاری همزمان ایام نیمه شعبان و ایام نوروز را داریم و در آستانه ماه مبارک رمضان نیز هستیم، پیش‌بینی‌ها مبنی بر این است که زمان سفر مسافرین و زائرین زودتر انجام شود و آماده‌باش دستگاه‌های خدمات رسان به‌خصوص شهرداری اهمیت زیادی دارد؛ در این راستا نخستین بار است که ستاد ملی نیمه شعبان در وزارت کشور تشکیل جلسه داده و دو جلسه در تهران و یک جلسه در مسجد مقدس جمکران با حضور مسئولان مربوطه، تولیت مسجد جمکران، شهردار و استاندار و دو تن از معاونین وزارت کشور و مدیرکل خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها تشکیل و مباحث خوبی مطرح‌شده است.

وی افزود: خوشبختانه نگاه‌ها و رویکردها نسبت به نیمه شعبان فرااستانی و ملی شده و جلسه‌ای نیز در آینده در تهران با نگاه به ستاد اربعین داریم که این امر اهمیت موضوع را نشان می‌دهد با توجه به سابقه‌ای که از تلاش همکاران خدوم شهرداری قم داریم، از نظر نیروی انسانی کمبودی وجود ندارد و سیاست این است که از امکانات و تجهیزات سایر کلان‌شهرها در پارکینگ‌ها و پارک‌سوارها استفاده کنیم.

معاون محیط‌ زیست و خدمات شهری شهرداری قم ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در نیمه شعبان و ایام نوروز مسافران و زائران فراوانی در قم حضور یابند و در این راستا مناطق و معاونت‌ها در حال آماده‌سازی است و موضوعات پارکینگ‌ها و پارک‌سوارها بررسی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کمیته‌ یازدهم، کمیته مردمی نام دارد، باید دراین‌ارتباط نیاز مردم به‌خصوص در تردد و پارکینگ مورد توجه قرار گیرد، چراکه سوابق نشان می‌دهد در مناسبت‌ها، زائران در فاصله‌ای دورتر پارک می‌کنند و ازاین‌رو پر شدن پارکینگ‌های هسته‌ای نباید منجر به افزایش ترافیک شود.

اصفهانیان مقدم اضافه کرد: بازنگری کلی فعالیت‌ها و آسیب‌شناسی و رفع نقاط ضعف لازمه ارتقای ظرفیت‌های خدمت‌رسانی است، همچنین اطلاع‌رسانی همه‌جانبه و یکپارچه، هدایت مسیر، رنگ‌بندی پارکینگ‌ها و مدیریت واحد میدان مورد تأکید است.

به گفته وی، ایجاد سامانه‌ای برای رساندن ویلچر ویژه سالمندان در مسیر، قرار دادن پروژه‌های جدید ورزشی در اختیار زائران و مسافران، تأمین کانکس و سرویس بهداشتی، آموزش موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی و مدیریت پسماند از جمله خدماتی است که باید به زائران ارائه شود.

*عزم ملی برای برگزاری جشن های نیمه شعبان قم

معاون امور زائرین استانداری قم نیز در حاشیه این نشست اظهار کرد: امسال خوشبختانه عزمی ملی برای برگزاری مطلوب جشن های نیمه شعبان در کشور شکل گرفته است لذا فلسفه نشست شهرداران ۱۵ کلانشهر کشور بسیج امکانات به عنوان شهرهای معین در نیمه شعبان است.

مقیمی افزود: دراین جلسه سعی شد در دو حوزه تامین نیازمندیهای مسجد جمکران داخل و خارج آن وپارکینگ ها و پارک سوارها و در محدوده بلوارپیامبر اعظم (ص) ازپشتیبانی این شهرداری ها استفاده شود و تاکید شده تا با مدیریت واحد از این امکانات بهره گرفته شود.

به گفته وی؛ در این نشست تمرکز بر مدیریت واحد و انسجام با مدیریت شهری قم شده و این کلانشهرها برای تامین نیازهای موکب داران؛ کمیته های مردمی و هم چنین ایستگاههای صلواتی محدوده بلوارپیامبراعظم(ص) توجه دارد امید است یکپارچگی واجد صورت گیرد ودرآنیده خبرهای خوش دیگری نیز داده خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha