شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام کارگر شورکی

حجت الاسلام و المسلمین کارگر شورکی با تشریح جزئیات ثبت نام و امتیازات تحصیل در حوزه های علمیه خواهران اعلام کرد که اتباع غیرایرانی هم با شرایط خاص می توانند اقدام به ثبت نام کنند.

همزمان با ایام پذیرش حوزه های علمیه خواهران کشور برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ حجت الاسلام و المسلمین محمد کارگر شورکی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به تشریح فرایند ثبت نام بانوان علاقمند تحصیل در حوزه علمیه خواهران پرداخت که آن را در ادامه می خوانید:

حوزه نیوز: هدف از تأسیس حوزه علمیه خواهران را بیان کنید.

پاسخ به این سؤال در دو بخش خلاصه می شود؛ اول تربیت بانوان طلبه عالم، مومن، متعهد، بصیر، انقلابی، وظیفه شناس در ایفای وظیفه مادری، همسری و پاسداری از تحکیم و تعالی خانواده و در مرحله بعد تربیت بانوان متخصص و کارآمد در راستای تحقق رسالت و ماموریت های حوزه های علمیه در عرصه های تبلیغ معارف ناب اسلام در ساحت های مختلف، تعلیم و تربیت در جوامع علمی- فرهنگی، تحقیق، نظریه پردازی، اجتهاد در علوم اسلامی- انسانی، مشاوره در عرصه های خانوادگی و اجتماعی، مدیریت مراکز علمی، فرهنگی، تبلیغی و آموزشی.

حوزه نیوز: پذیرش در حوزه خواهران شامل چه شرایطی می شود و از کی شروع شده است؟

ثبت نام حوزه علمیه خواهران از ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ همزمان با مبعث حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) شروع شده و تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ ادامه دارد.

اعتقاد و التزام به دین مبین اسلام و مذهب حقه شیعه اثنی عشری؛ اعتقاد و التزام به اصل ولایت مطلقه فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی؛ تابعیت جمهوری اسلامی؛ برخورداری از سلامت روحی و نداشتن امراض مسری و بیماری جسمی یا نقص عضوی که مانع از تحصیل و انجام وظائف حوزوی باشد؛ رضایت پدر یا همسر یا سرپرست قانونی؛ سکونت داوطلب با همسر یا والدین یا جد پدری و مادری و سرپرست قانونی در نزدیکترین شهرستان دارای مدرسه علمیه؛ دارابودن شروط سن و معدل؛ پذیرش در آزمون ورودی و مصاحبه از شروط پذیرش در حوزه های علمیه خواهران است.

حوزه نیوز: شرط مدرک، معدل و سن برای ثبت نام و ورود به حوزه علمیه خواهران به چه صورت است؟

دارندگان مدرک سوم راهنمایی یا پایه نهم حداکثر ۱۸ سال (متولدین اول فروردین ۸۴ به بعد) با حداقل معدل ۱۵ و دارندگان مدرک دیپلم و بالاتر حداکثر سن ۴۰ سال (متولدین اول فروردین ۶۲ به بعد) با حداقل معدل ۱۴ می توانند برای ثبت نام اقدام کنند.

البته در مناطق غیر برخوردار حداقل معدل ۱۲ هم بلامانع است و ضمناً تبصره هایی برای برخورداری از تخفیف در سن و یا معدل نیز در نظر گرفته شده و متقاضیان می توانند جهت اطلاع از این موارد به مدارس علمیه محل سکونت خود مراجعه کنند.

حوزه نیوز: پذیرش حوزه علمیه خواهران آزمون ورودی دارد یا خیر؟

بله، آزمون ورودی به صورت کتبی برگزار می شود، ولی بعضی از افراد معاف از آزمون هستند.

حوزه نیوز: چه کسانی از آزمون کتبی معاف هستند؟

سه گروه معاف از آزمون کتبی هستند؛ حافظان کل قرآن کریم، نهج البلاغه و یا صحیفه سجادیه با ارائه مدرک از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه یا سازمان تبلیغات اسلامی؛ برگزیدگان المپیادهای کشوری با ارائه گواهی معتبر و همچنین دارندگان مدرک سوم راهنمایی (پایه نهم) با حداقل معدل کل ۱۸ و دارندگان مدرک دیپلم با حداقل معدل ۱۸ و دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر با حداقل معدل ۱۷ از آزمون کتبی معاف هستند.

حوزه نیوز: در پذیرش حوزه علمیه خواهران امتیازاتی هم در نظر گرفته می شود؟

بله؛ به منظور ارج نهادن به خانواده های ایثارگران و اهمیت دادن به فعالیت های علمی، فرهنگی و تربیتی در دوران تحصیل و پس از آن، امتیازاتی برای گروههای از افراد در صورت ارائه گواهی معتبر در نظر گرفته شده است که شامل حافظان بیش از ۱۰جزء قرآن کریم یا حافظان نهج البلاغه یا صحیفه سجادیه؛ اعضای فعال بسیج، استعدادهای برتر و برگزیدگان مسابقات قرآنی و علمی کشوری و بستگان درجه یک ایثارگران که شامل پدر، مادر، همسر و فرزند می شود. لازم به توضیح است که ایثارگران شامل: شهید، آزاده، جانباز با ۴۰ درصد به بالا و رزمندگان دارای بیش از ۶ ماه سابقه جبهه می شود.

حوزه نیوز: آزمون ورودی در چه تاریخی برگزار می شود و مواد امتحانی آزمون شامل چه موادی می شود ؟

آزمون ورودی به صورت حضوری و رأس ساعت ۹ صبح روز جمعه ۲۳ تیر ۱۴۰۲ به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می شود.

منابع آزمون در دفتر چه پذیرش مشخص شده است و در صورت دریافت فایل دفترچه با کلیک بر روی عناوین، منابع آزمون دانلود می شود .

برای دریافت دفترچه راهنمای پذیرش اینجا را کلیک کنید

حوزه نیوز: منابع آزمون ورودی سیکل ودیپلم یکی است یا متفاوت می باشد؟

خیر؛ منابع آزمون داوطلبان مدرک سوم راهنمایی با دیپلم متفاوت است که در دفترچه ثبت نام به صورت کامل قابل مشاهده است

برای مشاهده منابع آزمون اینجا را کلیک کنید

حوزه نیوز: تحصیل در حوزه علمیه خواهران چند سال طول می کشد؟

برای پاسخ به سوال شما باید بگویم به اولین مقطع از نظام تعلیم و تربیت حوزه های علمیه خواهران مقطع عمومی گفته می شود که با رویکرد آموزش معارف عمومی و به صورت پیوسته (سطح ۱و ۲) طراحی و ارائه می شود و به فارغ التحصیلان این مرحله، مدرک تحصیلی سطح ۲ که معادل کارشناسی می باشد، اعطاء و دو گروه ویژه دارندگان مدرک دیپلم و ویژه دارندگان مدرک سوم راهنمایی اجرا می شود.

آموزش در تمامی مدارس علمیه خواهران مبتنی بر نظام نیمسالی واحدی است؛ هر سال تحصیلی شامل دو نیمسال و هرنیمسال ۱۶ هفته درسی و ۲ هفته امتحانات است، تعداد واحدها در مقطع عمومی ویژه دارندگان مدرک دیپلم ۱۹۰ واحد درسی و طول مدت تحصیل بدون احتساب مرخصی ۵ تا ۷ سال است و تعداد واحد ها در مقطع عمومی ویژه دارندگان مدرک سوم راهنمایی یا دوره اول متوسطه ۲۶۶ واحد درسی و طول مدت تحصیل بدون احتساب مرخصی ۷ تا ۹ سال است.

حوزه نیوز: امکان ادامه تحصیل در حوزه علمیه بعد از گرفتن مدرک سطح ۲ وجود دارد؟

بله؛ به لطف الهی هم در مقطع سطح سه (کارشناسی ارشد) و هم مقطع سطح چهار استان یزد دارای مدارس علمیه خواهران است و ما در شهرهای اردکان، میبد و یزد دارای مراکز آموزش عالی سطح سه و در شهر های میبد و یزد دارای مرکز آموزش عالی سطح چهار هستیم که ان شاءالله در یک مصاحبه اختصاصی دیگر به معرفی این مراکز، شرایط و امتیازات آنها به صورت جداگانه می پردازیم .

حوزه نیوز: با توجه به اینکه داوطلبان پس از آزمون ورودی باید در مصاحبه شرکت کنند، در این مصاحبه‌ از چه مسائلی سؤال می شود؟

مصاحبه ورودی به منظور سنجش صلاحیت های عمومی، استعداد علمی، علایق و انگیزه های داوطلبان انجام می شود و محورهای مصاحبه شامل اطلاعات دینی، ادبیات عربی، عمومی، اجتماعی و سیاسی است.

حضور در جلسه مصاحبه طبق زمان معین شده الزامی بوده و عدم حضور در موعد مقرر به منزله انصراف داوطلب تلقی می شود.

حوزه نیوز: آیا اتباع غیر ایرانی هم می توانند ثبت نام کنند؟

اتباع غیرایرانی صرفاً به صورت روزانه و با دریافت مجوز از جامعه المصطفی(ص) العالمیه می توانند ثبت نام کنند.

این گروه از داوطلبان بایدگذرنامه معتبر انفرادی (گذرنامه خانوادگی مورد قبول نیست) و یا کارت معتبر آمایش داشته باشند و در این صورت می توانند در مراکز حوزوی ادامه تحصیل بدهند.

حوزه نیوز: امکان استفاده خواهران طلبه از خوابگاهای مدارس وجود دارد؟

بله؛ بعضی از مدارس علمیه خوابگاه دارند و استفاده از خوابگاه برای واجدین شرایط در مدارسی که بین ۳۰ تا حداکثر ۲۰۰ کیلومتر تا محل سکونت متقاضیان فاصله است، الزامی است.

در استان یزد در مقطع سطح ۲ مدارس علمیه کوثر شهرستان هرات، حضرت زهراء(سلام الله علیها) شهر احمدآباد و حضرت زینب (سلام الله علیها) شهرستان یزد پذیرش خوابگاهی دارند.

حوزه نیوز: آیا امکان تحصیل همزمان و حضوری در حوزه و سایر مراکز علمی وجود دارد؟

تحصیل همزمان برای نخبگان و استعدادهای برتر کشوری با احراز صلاحیت های علمی و اخلاقی و منوط به عدم تداخل با برنامه ها با تشخیص گروه علمی یا شورای مدرسه بلامانع است و مشکلی ندارد.

حوزه نیوز: اعتبار مدرک حوزه علمیه خواهران چگونه است؟

مدرک حوزه علمیه خواهران چه برای ارتقاء تحصیلی در مراکز دانشگاهی و چه برای استخدام رسمی، معتبر و قابل قبول است.

حوزه نیوز: بانوان چگونه می توانند در حوزه علمیه خواهران ثبت نام کنند؟

ثبت نام برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در مقطع عمومی از طریق مراجعه حضوری به مدارس علمیه خواهران سراسر کشور و یا مراجعه به وبگاه http://paziresh.whc.ir انجام می شود.

برای دریافت دفترچه راهنمای پذیرش اینجا را کلیک کنید

برای مشاهده منابع آزمون اینجا را کلیک کنید

برای مشاهده فهرست مدارس علمیه خواهران سراسر کشور اینجا را کلیک کنید

برای ثبت نام اینجا را کلیک کنید

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • خ IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    0 0
    کسیکه حافظ کل قرآن است دادن امتحان باید برایش خیلی راحت باشد چرا معاف از امتحان