یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
تصاویر /  جلسه هیأت امنا بنیاد سید جمال‌الدین اسدآبادی

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان همدان، گفت: بنیاد سید جمال، در زمینه نگاه تمدنی لازم است تا تفکرات سید جمال الدین اسدآبادی را در جامعه ترویج دهد، البته تحقیق‌های خوبی نیز در این زمینه انجام شده که باید به نحو احسن از آن استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی ظهر امروز در جلسه هیأت امنا بنیاد سید جمال‌الدین اسدآبادی، اظهار داشت: اینکه سید جمال برای اصلاح به سراغ حاکمیت رفت، کار درستی بود، چرا که اگر حاکمیت جامعه اسلامی نشود، هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد و لذا امام حسین(ع) نیز به سراغ اصل حاکمیت رفتند، البته ظاهرا مسیر و کار اجرایی که سید جمال مد نظر داشت اشتباه بود، اما اصل مطلب صحیح است.

وی افزود: بنیاد سید جمال الدین اسدآبادی، لازم است تا همت خود را برای ترویج تفکرات و اندیشه‌های سید جمال به کار گیرد.

امام جمعه همدان، با بیان اینکه اندیشه، مرز و جغرافیای خاصی ندارد، یادآور شد: سید جمال الدین اسدآبادی دغدغه تمدن اسلامی را داشت و لذا لازم است تا بنیاد برای احیا این نگاه تمدنی ورود کند.

وی با اشاره به اینکه سید جمال، یک متفکر بزرگ جهان اسلام بود، خاطرنشان کرد: امروز رسیدن به تعریف و تمدن بزرگی که این عالم بزرگ به دنبال تحقق آن بود، بسیار مهم است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، با تأکید بر اینکه حتی در سیستم حکومتی نیز تعریف روشنی از تمدن اسلامی نداریم و درگیر بین سنت و مدرنیته هستیم، اظهار کرد: زمانی گفته می‌شود باید همانند کشوری مثل ژاپن شویم، زمانی نیز مطرح می‌شود که باید همانند چین حرکت کنیم که علت آن است که ذهنیت روشنی از اینکه به کجا می‌خواهیم برسیم وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بنیاد سید جمال، در زمینه نگاه تمدنی لازم است تا تفکرات سید جمال الدین اسدآبادی را در جامعه ترویج دهد، البته تحقیق‌های خوبی نیز در این زمینه انجام شده که باید به نحو احسن از آن استفاده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با بیان اینکه علیرغم تحقیق‌های خوبی که در رابطه با سید جمال انجام شده، اما آن طور که باید حتی در خود اسدآباد نیز جامعه جوان با ایشان آشنایی ندارند، گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که بنیاد به صورت جد باید پیگیر آن باشد، این است که تحقیقات ارزشمند انجام شده را وارد عرصه اجتماع کنند.

وی با تأکید بر اینکه این ضعف تنها مربوط به سید جمال نیست و در عرصه‌های دیگر نیز با آن روبرو هستیم، خاطرنشان کرد: به طور مثال، موسسات مختلف در قم تولیدات فراوان و قوی دارند، اما متاسفانه زمانی که از قم خارجی می‌شوید خبری از این تولیدات نیست، بنابراین ضروری است تا بنیاد زحمات دانشمندان را در سطح جامعه بیاورد.

امام جمعه همدان، همچنین با اشاره به انتخاب رئیس بنیاد، توسط هیئت امنا، یادآور شد: رئیس بنیاد باید فردی دغدغه‌مند و توانا باشد که توانایی ورود در کار اجرایی را به خوبی داشته باشد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha