جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ حال و هوای حرم مطهر رضوی در شب نیمه شعبان

 حوزه /استاد مرکز تخصصی مهدویت مشهد در پاسخ به سؤالی درباره رابطه جامعه منتظر و جهاد تبیین، توضیح داد: برای شکل گیری جامعه منتظر به جهاد نیاز داریم، به عبارت دیگر انتظار یعنی جهاد کردن برای ایجاد جامعه منتظر که این جهاد در عرصه‌های مختلف باید تحقق یابد.

حجت الاسلام یاسر حسین زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد در پاسخ به این پرسش که چگونه می توان برای شکل گیری و تقویت جامعه منتظر از ظرفیت جهاد تبیین استفاده کرد؟ گفت: شکل گیری و تقویت جامعه منتظر نوعی جهاد است که از این حیث با جهاد تبیین اتحاد و اشتراک دارد.

وی ادامه داد: تشبیهاتی که در مورد انتظار ظهور مهدی (عج) در روایات وارد شده روشنگر این واقعیت است که یک نوع رابطه و تشابه میان «انتظار» از یک سو، و «جهاد» از سوی دیگر وجود دارد.

استاد مرکز تخصصی مهدویت مشهد با اشاره به احادیثی از پیامبر اکرم(ص) پیرامون انتظار، اظهار کرد: «أَفْضَلُ أَعْمَالِ أُمَّتِی اِنْتِظَارُ اَلْفَرَجِ»؛ و «أَفْضَلُ جِهَادِ أُمَّتِی اِنْتِظَارُ اَلْفَرَجِ»؛ مقایسه دو حدیث از پیامبر اکرم(ص) در باب انتظار این نکته را به خوبی تبیین می کند.

جهاد تبیین در واقع جهاد کبیری است که برای تحقق جامعه منتظر حیاتی و ضروری است.وی در توضیح این مطلب افزود: این تعبیرات همگی حاکی از این است که انتظار اولاً از سنخ عمل هست و ثانیاً این عمل همیشه توأم با یک جهاد وسیع و دامنه‌دار در بعد فردی و اجتماعی است.

کارشناس مهدویت خاطرنشان کرد: انتظار موعود، روحیه و رفتار جهادی برای نصرت امام زمان (عج) در نبرد نهایی حق و باطل و زمینه‌سازی برای حکومت مهدوی است.

حجت الاسلام حسین زاده با اشاره به تعریف سبک زندگی انسان منتظر تصریح کرد: در واقع سبک زندگی انسان منتظر، التزام به مجموعه رفتارهای جهادی برخاسته از اعتقاد به امام حی، حضرت حجت بن الحسن (عج) و انتظار دولت او در عصر غیبت است که با هدف زمینه‌سازی حکومت مهدوی بر اساس تعالیم اسلام شیعی صورت می‌گیرد.

وی تأکید کرد: برای شکل گیری جامعه منتظر به جهاد نیاز داریم، به عبارت دیگر انتظار یعنی جهاد کردن برای ایجاد جامعه منتظر که این جهاد در عرصه‌های مختلف باید تحقق یابد.

استاد مرکز تخصصی مهدویت مشهد ادامه داد: مسئله جهاد تبیین به صورت مکرر و متوالی از جانب مقام معظم رهبری بیان شده است؛ جهاد تبیین در واقع جهاد کبیری است که برای تحقق جامعه منتظر حیاتی و ضروری است.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چگونه طلاب، مبلغان و اساتید می‌توانند بین فرهنگ انتظار و جهاد تبیین ارتباط برقرار کرده و در عرصه‌های مختلف آن نقش ایفا کنند؟، اظهار کرد: اگر چه تلاش و مجاهدت برای ایجاد جامعه منتظر مخصوص گروهی خاص از جامعه نیست زیرا انتظار وظیفه همگانی است،. اما جهاد تبیین کار هر کسی نیست بلکه نیاز به علم و دانایی و بصیرت و مهارت کافی دارد. تبیین‌گری کار انبیاء است که آموزه های الهی و راه صحیح را با آن به انسان ها نشان داده اند.

وی اضافه کرد: طلاب، مبلغان و اساتید به عنوان بزرگ ترین و قوی ترین نیروی اجتماعی در جامعه منتظِر نقشی حیاتی در جهاد تبیین دارا هستند؛ برای اینکه جایگاه ایفای نقش طلاب و نحوه ارتباط بین دو عرصه مشخص شود باید عرصه های جهاد در زمینه تحقق جامعه منتظر مشخص شود.

استاد حوزه علمیه مشهد در توضیح عرصه های جهادی گفت: جهاد اکبر؛ مبارزه با امیال نفسانی است. جهاد کبیر؛ مبارزه فکری و فرهنگی با دشمنان دین و مهدویت است و جهاد اصغر؛ قتال و برخورد فیزیکی با دشمنان دین و مهدویت عنوان کرد .

برای شکل گیری جامعه منتظر به جهاد نیاز داریم، به عبارت دیگر انتظار یعنی جهاد کردن برای ایجاد جامعه منتظر که این جهاد در عرصه‌های مختلف باید تحقق یابد.وی دراین باره افزود: اگر چه جهاد تبیین در هر سه عرصه قابلیت دارد اما تعریف جهاد کبیر بیشتر با جهاد تبیین سازگاری دارد.

برای شکل گیری جامعه منتظر به جهاد نیاز داریم، به عبارت دیگر انتظار یعنی جهاد کردن برای ایجاد جامعه منتظر که این جهاد در عرصه‌های مختلف باید تحقق یابد.

حجت الاسلام حسین زاده در ادامه به ویژگی های شخصی که می خواهد به وسیله جهاد تبیین در راستای جامعه منتظر تلاش کند اشاره کرد و ادامه داد: «تلاش حداکثری»؛ جهاد در لغت عربی از جهد گرفته شده به معنی تلاش در نهایت توان توأم با رنج است. «اخلاص»؛ جهاد در فرهنگ دینی فی سبیل الله است. «هدف والا و مقدس»؛ برای اعتلای دین حق و «مقابله با دشمن» درگیری با انواع موانع از جمله ویژگی های فردی جهاد تبیین با رویکرد ساخت جامعه منتظر است.

وی در پایان با بیان اینکه در جهاد تبیین با رویکرد مهدوی باید جایگاه و شأن امام(عج) و وظایف منتظران در مقابل ایشان تبیین شود تا جامعه به ویژه جوانان به سمت امام(عج) تشویق شوند، گفت: بیان این که سربازان حضرت حجت (عج) "اهل اخلاص، ایمان، قناعت، خوش قلبی، شجاعت بی مثال، تواضع، یاد خدا، از شیرِبیشه دلیرتر، پارسایان شب و شجاعان روز هستند،" از جلوه های جهاد تبیین در حوزه مهدویت است تا به این واسطه برای منتظران الگو تعریف شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha