چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
آیت‌الله سید احمد علم‌ الهدی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی گفت: امروزه بسیاری از نوجوانان، جوانان و اقشار و آحاد آینده‌ساز کشور در جریان کسب معارف و آموزه‌های اخلاقی به سراغ طلاب و جامعه روحانیت می‌آیند و بر این اساس، طلاب باید صداقت با مردم را در اولویت راهبرد کنش گری اجتماعی خود قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد مقدس، آیت‌الله سید احمد علم‌ الهدی، در پنجمین اجلاس کمیسیون‎های تخصصی شورای عالی حوزه علمیه خراسان ‌که با حضور طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه در مدرسه علمیه نواب مشهد برگزار شد، با اشاره به تحول فرهنگی که با پیدایش نسل جدید در هر جامعه به وجود می‌آید، اظهار کرد: این‌گونه نیست که یک فرهنگ در جامعه ثابت بماند و در طول سالیان متمادی، اصول و مبانی آن مورد تغییر قرار نگیرد. این اقتضای ظرفیت‌های فکری و استعدادهای باطنی افراد است که به‌ مرور زمان دچار شکوفایی و رشد می‌شود و این جدا از تغییری است که نیاز آن در برخی عرصه‌ها احساس می‌شود. این همان تحولی است که به‌صورت قهری در جامعه ایجاد می‌شود.

وی اظهار کرد: با این حال، در برابر هر تحول قهری، جامعه دینی باید دارای راهبرد و برنامه‌ای باشد تا در برابر آن دچار انفعال و ضربه‌پذیری نباشد. برنامه‌ریزی در این عرصه هم باید مستلزم چهارچوب‌هایی باشد که اصالت جریان را حفظ کند.

چهار شاخصه برنامه‌ریزی فرهنگی

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی در تشریح ضرورت‌های برنامه‌ریزی جامعه دینی در برابر تحولات فرهنگی و اجتماعی با اشاره به آیه 54 سوره مبارکه مائده خاطرنشان کرد: بدیهی است که برای آینده باید برنامه داشته باشیم. در این راستا، چهار شاخصه در قرآن کریم بیان شده که باید برای آینده‌نگری مورد توجه قرار بگیرد و این‌ها مطابق با همان برنامه‌ای بود که نبی مکرم اسلام(ص) هم در فرآیند انقلاب و جامعه سازی خود مورد توجه قرار دادند.

وی ادامه داد: خداوند عالم در قرآن کریم می‌فرماید «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا مَن یَرتَدَّ مِنکُم عَن دینِهِ فَسَوفَ یَأتِی اللَّهُ بِقَومٍ یُحِبُّهُم وَیُحِبّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی المُؤمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الکافِرینَ یُجاهِدونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَلا یَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ ذٰلِکَ فَضلُ اللَّهِ یُؤتیهِ مَن یَشاءُ وَاللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ» و بر این اساس، شاخصه‌های این برنامه‌ریزی آینده محور را به ما تکلیف می‌کند.

امام‌جمعه مشهد در تبیین چهار شاخصه برنامه‌ریزی فرهنگی ابراز کرد: شاخصه اول عبارت است از حفظ وابستگی کامل به خدا به معنای آن‌که خداباوری مردم در هر شرایط حفظ و تقویت شود. شاخصه دوم مشتمل بر تقویت حس مسئولیت‌پذیری نسبت به جامعه خودی است تا فرد در مقابل جریان‌های اجتماعی در حالت خضوع و تواضع باشد. شاخصه سوم، اعمال قدرت همراه با مقاومت در برابر دشمنان خارجی است که بر استکبارستیزی دلالت دارد و شاخصه چهارم، اجتناب از تأثیرپذیری و جو زدگی در برابر فضاسازی‌های اجتماعی دشمن در جامعه است که با مقابله در برابر عملیات روانی معنا پیدا می‌کند. این‌ها شاخصه‌هایی است که جوامع دینی باید در برابر هر تغییر قهری در دستور کار قرار دهند.

روحانیت، میدان‌دار تحولات فرهنگی و اجتماعی

عضو مجلس خبرگان رهبری، روحانیت را میدان‌دار اصلی هر تحول فرهنگی و اجتماعی در شرایط کنونی دانست و تصریح کرد: انقلاب اسلامی از طلاب و جامعه روحانیت ما، جریانی ساخت که تفاوت‌های چشمگیری با پیش از آن دارد و در این میان، عناصر اثرگذار و فعالان کنش گری در حوزه‌ها تربیت شدند که می‌توانند بر وضعیت فرهنگ جامعه تأثیرگذار باشند و در جریان‌های مختلف، میدان‌داری کنند.

وی با بیان اینکه امروزه روحانیت همان چهره‌ای است که سیر صعود و گسترش دین خدا را با ظرفیت‌های آن مورد سنجش قرار می‌دهند، تأکید کرد: رسالتی که همه انبیا برای آن مجاهدت کردند و اولیای خدا در راه صیانت و زنده نگه‌داشتن آن به شهادت رسیدند، اکنون بر عهده انقلاب اسلامی قرار دارد تا جریان روحانیت در پیشانی آن برای پاسداری از دین خدا تلاش کند. در این شرایط، نباید برنامه‌ریزی برای آینده جامعه منحصر در ارتقای مطلق سطح علمی طلاب باشد بلکه در مقام برنامه‌ریزی فرهنگی، باید شرایط به نحوی رقم بخورد که متوجه بر گسترش ارتباطات و مراودات روحانیون باشد.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: دشمن می‌خواهد چنین فضاسازی کند که جریان روحانیت، اثرگذاری و مرجعیت خود را در عرصه فرهنگی جامعه از دست داده است. هرگز این‌گونه نیست. امروزه بسیاری از نوجوانان، جوانان و اقشار و آحاد آینده‌ساز کشور در جریان کسب معارف و آموزه‌های اخلاقی به سراغ طلاب و جامعه روحانیت می‌آیند و بر این اساس، طلاب باید صداقت با مردم را در اولویت راهبرد کنش گری اجتماعی خود قرار دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha