چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ |۲۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 5, 2024
کارگاه استهلال ویژه روحانیون شمال استان بوشهر

حوزه/ کارگاه استهلال به مناسبت رؤیت هلال ماه مبارک رمضان امروز با حضور جمعی از ائمه جمعه اهل سنت و روحانیون شیعه شمال استان بوشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، کارگاه استهلال به مناسبت رؤیت هلال ماه مبارک رمضان امروز با حضور جمعی از ائمه جمعه اهل سنت و روحانیون شیعه شمال استان بوشهر برگزار شد.

حجت الاسلام قلمکاریان اصفهانی در این کارگاه با اشاره به موضوع گردش ماه به دور سیاره زمین گفت: با گردش زمین به دور خود اوقات روزانه و شبانه روز و نمازهای یومیه مشخص می‌شود، در تمام ایامی که ماه وجود دارد همیشه نیمی از کره ماه روشن است حتی موقعی که ماه را اصلاً در آسان نمی بینیم ولی نیم آن روشن است و آن نیمی که رو به ما نیست و پشت تاریکش رو به ما است.

مدرسه کارگاه استهلال با بیان اینکه بر اساس گردش ماه دور سیاره زمین تقویم قمری مشخص می شود گفت: تقویم قمری مدل های مختلفی دارد، یک مدل طوری است که در آسمان ماه را در کنار یکی از ستاره ها می بینیم که به شکل عقرب است و به آن قمر در عقرب می گوییم. در طول یک ماه، ماه یکبار از کنار صور فلکی عقرب عبور می کند.

حجت الاسلام قلمکاریان اصفهانی بیان کرد: سیاره ماه، در طول یک ماه یکبار از کنار هر ۱۲ صور فلکی عبور می کند. در هر ماه قمری یکبار قمر در عقرب اتفاق می افتد. الگوی دیگر ماه قمری، اهله است. از هلال شروع می شود و تا تربیع و بدر و دوباره تربیع و هلال و ماه قمری پایان می یابد که ۲۹ روز و ۱۲ ساعت طول می کشد. تربیع یعنی نیمی از ماه روشن است که به آن تقویم قمری هلالی می گوییم. تقویم شرعی کشور ایران اسلامی هیچ کدام از این دو نیست، ما می گوییم ماه قمری بر اساس رؤیت هلال است.

وی درخصوص مثلث رؤیت گفت: مثلث رؤیت یعنی طبق خط افق، نقطه ای که خورشید غروب کرده یک رأس مثلث، موقعیتی که ماه در افق دارد رأس دیگر آن و پای ماه روی افق رأس دیگر مثلث است که به آن مثلت رؤیت می گویند.

حجت الاسلام قلمکاریان همچنین نحوه کار با نرم افزارهای مربوطه را آموزش و موقعیت های مختلف ماه و مراحل و نحوه رؤیت را بر روی نرم افزارهای مربوطه نشان داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha