دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
نشست علمی

حوزه/ آخرالزمان نقطه اوجی است که بشریت در اعصار گذشته به انتظار آن بوده است، آخر الزمان به مفهوم پایان دنیا نیست بلکه نشانگر بلوغ تاریخی بشر است که منجر به آغاز دولت مهدوی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام حسین واثقی در نشست علمی"طلب حقیقی منجی؛ کلیدی‌ترین راهکار مقابله با فتنه‌های آخرالزمان" که با حضور جمعی از طلاب و اساتید در مؤسسه انوار توحید در قم برگزار شد عنوان کرد: دغدغه اصلی مؤسسه انوار توحید تحت تولیت حجت الاسلام و المسلمین کمیلی خراسانی، رسیدن به راهکارهای تعالی معنوی و ایجاد بسترهای دولت مهدوی است.

وی درباره وضعیت آخر الزمان با اشاره به حکمت ۳۶۹ نهج البلاغه گفت: روزگاری بر مردم خواهد آمد که از قرآن جز نشانی و از اسلام جز نامی، باقی نخواهد ماند مسجدهای آنان در آن روزگار آبادان، امّا از هدایت ویران است. مسجدنشینان و سازندگان بناهای شکوهمند مساجد، بدترین مردم زمین هستند، که کانون هر فتنه، و جایگاه هرگونه خطاکاری‌اند، هرکس از فتنه بر کنار است او را به فتنه بازگردانند، و هرکس که از فتنه عقب مانده او را به فتنه‌ها کشانند، که خدای بزرگ فرماید: «به خودم سوگند، بر آنان فتنه‌ای بگمارم که انسان شکیبا در آن سرگردان ماند» و چنین کرده است، و ما از خدا می‌خواهیم که از لغزش غفلت‌ها در گذرد.

وی افزود: آخرالزمان نقطه اوجی است که بشریت در اعصار گذشته به انتظار آن بوده است آخر الزمان به مفهوم پایان دنیا نیست بلکه نشانگر بلوغ تاریخی بشر است که منجر به آغاز دولت مهدوی می‌شود این امر با تلاش و کوشش مؤمنین و مطالبه‌گری از سوی نخبگان جامعه برای ارتقای سطح فهم و تغییر ذائقه عمومی برای عدالت خواهی و منجی طلبی محقق می‌شود.

رئیس هیئت مدیرۀ مؤسسۀ انوار توحید درباره مقوله افول انسانیت گفت: بشر از مرحله‌ای که زندگی با حیوانات را شرافت می‌دانست گذر کرده و در هیبت حیوان ظاهر می‌شود هرچند تعداد این موارد اندک است اما علت آن را می‌توان در جامعه یهودیت جستجو نمود. در نشست پیشین اینجانب اشاره شد که اساساً لابی صهیونیستی به دنبال تربیت انسانی است فاقد اندیشه و نگرش تا بتواند حاکمیت یهود را در دنیا محقق نماید. نتیجه آن استعمار و ستم‌هایی است که وابستگان به این جریان در جوامع مختلف انجام داده و باعث شده بشر در بحرانی قرار بگیرد که راه فراری از آن نداشته باشد.

وی با اشاره به نیاز شدید جامعه به منجی در بیانات مقام معظم رهبری در نیمه شعبان سال ۱۳۹۹ گفت: آحاد بشر چه آن‌ها که نخبه هستند و چه توده‌ مردم در سطح دنیا، این احساس نیاز را دارند؛ منتها بعضی آگاهانه، بعضی غیر آگاهانه البتّه در همه‌ ادیان هم این وعده داده شده است جامعه بشری در واقعه شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی با برپایی همایش‌هایی از وی تکریم نمود چون مبارزه سردار سلیمانی برای آزادی بود. این نوع واکنش در جوامع بشری ازسوی انسان‌های با فطرت پاک بود. جوانان ایرانی که به ظاهر انقلابی نبودند نیز حاج قاسم سلیمانی را تکریم نمودند.

این پژوهشگر گفت: مردم ایران اسلامی با وقوع حوادثی نظیر داعش، اغتشاشات و امثال ذالک به اضطرار رسیده‌اند و نیاز به منجی دارند جوامع دیگر نیز هرکدام با ادبیات خود به این اضطرار رسیده‌اند در فتنه‌های اخیر ساعات بسیاری صرف دنبال کردن اخبار فتنه شد تحلیل‌های مختلفی ارائه شد و افرادی متهم به کم کاری شدند شاید اگر این زمان صرف گفت‌وگوی با حضرت صاحب‌الزمان (عج) می‌شد ظهور محقق شده بود در نمونه‌های تاریخی نیز هر زمان طلب، حقیقی بود به آن پاسخ داده شده که از جمله آن ماجرای قوم حضرت یونس (ع) است.

وی تصریح کرد: یکی از کلیدی‌ترین راه‌کارها در مهندسی معکوس فتنه، ترویج روح تعالی انسانی و امید به منجی بشریت و به عبارت مختصر فرهنگ انتظار مهدوی است که مباحث تمامی منبرها، مواعظ، تریبون‌ها و نشست‌ها به این سمت و سو سوق داده شود تا انتظار در متن جامعه، پیاده‌سازی شود. کم‌کاری در این عرصه، باعث شده که در مقوله افول انسانیت، ضد ارزش‌ها به ارزش تبدیل شود. این مسئله، اهمیت مقابله با همه تفکرات ضد انسانی به ویژه جریان صهیونیسم را افزایش می‌دهد. بنا به آیه کریمه «وَ ما عَلَیْنا إِلَّا الْبَلاغُ الْمُبِینُ» باید بلاغ مبین داشت. مهم‌ترین بحث در بلاغ مبین نیز ضرورت رجوع به حضرت حجت و طلب منجی است.

وی افزود: باید فطرت‌ها را به وسیله بلاغ مبین و در بستر رسانه توحیدی جهانی بیدار نمود تا افراد در هنگام مواجه با ابتلائات علاوه بر انجام وظایف، مهم‌ترین وظیفه خود را یاد حضرت بقیة الله الاعظم (عج) قرار دهند. لذا افضل خیرات با استناد به آیه کریمه «بَقِیَّةُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ»، حضرت بقیت الله الاعظم (عج) است.

حجت الاسلام واثقی در پاسخ به پرسش علت عدم اضطرار یا اضطرار ناقص و راهکارهای پیاده‌سازی سبک زندگی منتظرانه گفت: طلب حقیقی در دو ساحت «نهادینه کردن فرهنگ انتظار در جامعه اسلامی» و «جهانی سازی فرهنگ انتظار» مطرح می‌شود یکی از جهات اهمیت جهاد تبیین نیز در همین جاست. چون یکی از موضوعاتی که باید تبیین شود، فرهنگ مهدوی است. البته تبیین مهدویت در جوامع مختلف به تناسب فرهنگ آن‌هاست. یکی از مفاهیم فرهنگ مهدوی نیز عدالت است که همه به آن اذعان دارند اما تحقق آن فقط با ظهور منجی امکان‌پذیر است. باید انتظار را درون جامعه شیعی گسترش داد.

وی درباره ظهور آفاقی و انفسی گفت: ظهور آفاقی همان طلب ظهور است که به دست ما نیست. علاوه بر فراهم شدن علائم حتمیه باید دل‌های خود را نیز برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) آماده نماییم.

حجت الاسلام واثقی درباره ظهور انفسی گفت: شما به عنوان یک مؤمن در زندگی منتظرانه، مفهوم انتظار را در کنار جهات مختلف زندگی مؤمنانه خود رعایت می‌کنید. چون حضرت امام زمان، باب همه خیرات است و وصول به حضرت، وصول به همه خیرات است. انسان در این نوع از ظهور، حضرت را در درون خود می‌یابد. در موضوع ظهور انفسی لازم است به دو مطلب از حضرت آیت الله کمیلی اشاره شود. ایشان موضوع رؤیت قلبی و باطنی امام زمان (علیه السلام) را نسبت به رؤیت ظاهری حضرت در اولویت دانسته و به جای انجام ریاضت‌های سخت، ختومات و چله‌نشینی برای تشرف ظاهری به محضر حضرت، تلاش برای معرفت حقیقی و یافت وجدانی حضور حضرت و تشرف به مقام حقیقت نورانی امام را در باطن توصیه می‌نمایند. معظم له در ذکر خاطره‌ای از استادشان، آیت الحق حاج سید هاشم موسوی حداد می فرمایند: استاد ما در هر حالتی نام مبارک صاحب الزمان را به زبان می‌آوردند. و البته این ذکر دایم و حال، حکایت از حضور نزدیک و قرب به ناحیه مقدسه حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) داشت. این مطلب فقط در ظهور انفسی وجود دارد لذا در حدیث آمده است: «هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلی مرده است.»

وی گفت: از جمله راه‌های شناخت امام زمان، گفت‌وگوی با حضرت، دعا برای حضرت و صدقه برای سلامتی حضرت است. در فرازی از دعای ندبه نیز آمده است: «وَ أَعِنَّا عَلَی تَأْدِیَةِ حُقُوقِهِ إِلَیْهِ وَ الاجْتِهَادِ فِی طَاعَتِهِ وَ اجْتِنَابِ مَعْصِیَتِهِ وَ امْنُنْ عَلَیْنَا بِرِضَاهُ»‏. لذا در زمان غیبت باید کاری را انجام داد که مورد رضایت حضرت قرار گیرد.

وی افزود: باید در دو سطح ملی (جامعه اسلامی) و جهانی با توجه به طرح موضوع، کارهایی را انجام داد که منجر به ظهور آفاقی شود. اما در عین حال نباید از ظهور انفسی غافل شد. سیصد و سیزده نفری که در شمار یاران حضرت امام زمان (علیه‌السّلام) هستند به ظهور انفسی رسیده‌اند و در تمامی آنات همراه حضرت‌اند و باید به این مرحله رسید.

رئیس هیئت مدیرۀ مؤسسۀ انوار توحید گفت: طلب حقیقی منجی به معنای ایجاد زمینه ظهور آفاقی حضرت در متن زندگی است؛ و در صورت اشاعه یافتن، جامعه برای ظهور آفاقی آماده می‌شود. از سیره معرفتی آیت الحق سید هاشم موسوی حداد (رض)، حجت الاسلام و المسلمین کمیلی خراسانی و برخی از بزرگان دیگر نیز بدست می‌آید که ما در بین‌الطلوعین ظهور هستیم.

وی درباره نحوه تسری یافتن تحقق ظهور انفسی در بین آحاد جامعه و راه‌کارهای ظهور انفسی گفت: از جمله ادعیه سفارش شده در زمان غیبت، قرائت دعای «اَللّهُمَّ عَرِّفْنی نَفْسَکَ، فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی نَفْسَکَ، لَمْ اَعْرِف نَبِیَّکَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنی رَسُولَکَ، فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی رَسُولَکَ، لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَکَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنی حُجَّتَکَ، فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی حُجَّتَکَ، ضَلَلْتُ عَنْ دینی» است. از این دعای شریف دو استفاده می‌شود. از جمله دغدغه‌های مؤمنین، تبدیل ایمان مستودع به ایمان مستقر است که از طریق همین دعا نیز محقق می‌شود. استفاده دیگر این دعا در مقوله معرفت، شناخت و عرفان است. لذا باید از راه درست و صحیح عرفان اهل بیتی را جهانی نمود. شناخت حقیقی خداوند از طریق علم حضوری حاصل می‌شود نه علم حصولی. وجود خداوند متعال، ابده البدیهیات است. کسی که خداوند را به شناخت حقیقی نشناخته نمی‌تواند حضرت رسول الله و حضرت حجت را بشناسد. لذا باید عرفان را از طریق توجه به آن جهانی نمود و همین امر نیز از جمله راه‌های مقابله با فتنه‌های آخر الزمان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha