شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام حق شناس

حوزه / نشست اخلاقی تربیتی با موضوع: ابزار ضروری مؤمن در کلام پیامبر(ص)، در مؤسسه آموزش عالی فاطمة الزهراء(س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام براتعلی حق شناس در جمع طلاب موسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) اصفهان با بیان حدیثی از پیامبر اکرم(ص) گفت: تمام ضعف و سستی ما در زندگی به خاطر ضعف ایمان است. نبود ایمان منجر به بروز مشکلات زیادی در زندگی می گردد. این نواقص را با استمداد از حدیث پیامبر(ص) «لَابُدَّ لِلْمُؤْمِنِ مِنْ أَرْبَعَةِ أَشْیَاءَ: دَابَّةٍ فَارِهَةٍ، وَ دَارٍ وَاسِعَةٍ، وَ ثِیَابٍ جَمِیلَةٍ، وَ سِرَاجٍ مُنیرٍ. الدّابَّةُ الْفَارِهَةُ فَعَقْلُهُ، وَ أمَّا الدَّارُ الْوَاسِعَةُ فَصَبْرُهُ وَ أَمَّا الثِّیَابُ الْجَمِیلَةُ فَحَیاهُ، وَ أَمَّا السِّرَاجُ‌ الْمُنِیرُ فَعِلْمُهُ.» می توان برطرف کرد.

استاد حوزه، ۴ ابزار ضروری مؤمن را بنابراین حدیث شریف، مرکب قوی، خانه وسیع، لباس زیبا و چراغ منیر دانست و راه های دست یافتن به این ابزار را بیان کرد.

وی گفت: از منظر پیامبر اسلام(ص)، مرکب قوی همان بهره گیری از عقل و خرد است. خداوند متعال خمیر مایه عقل را در وجود انسان نهاده که برای رسیدن به کمال باید از آن استفاده کرد. یکی از راه های تقویت عقل نیز خواندن سوره ی محمد(ص) است؛ چراکه در این سوره به ۱۴ وسیله ی افزایش عقل و خرد مانند: ایمان و تدین، علم و تخصص، خواندن قرآن و تدبر، کار و بینه و... اشاره شده است.

استاد حوزه، خانه وسیع را صبر در مصیبت و طاعت الهی و لباس زیبا را حیا و عفت معرفی و خاطرنشان کرد: آیات ۳۱ سوره ی مبارکه نور و ۵۸ سوره ی احزاب در زمینه ی حیا و حجاب سخن گفته است.

حجت الاسلام حق شناس علم و دانش را چراغ روشن و پر نور دانست و گفت: از علوم لازم می توان به علم کلام (خداشناسی، خودشناسی، امام شناسی و...)، علم فقه (احکام) و علم اخلاق (اخلاق اجتماعی، فردی و خانوادگی) اشاره کرد که یادگیری آنها برای هر انسانی در حد توانش ضروری می باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha