دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
چهارشنبه سوری

مراسمی که در سال‌های اخیر به اسم چهارشنبه‌سوری در ایران اجرا می‌شود نه جنبه ایرانی دارد نه اسلامی و نه زرتشتی است، چراکه زرتشتی‌ها به آتش احترام می‌گذارند و هنگام ورود به آتشکده از ماسک مخصوص استفاده می‌کنند تا ناپاکی نفس‌ها به آتش نخورد حال چگونه اجازه می‌دهد از روی آتش پرید؟

حجت الاسلام باقر مختاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه در شهرکرد درباره چهارشنبه‌سوری از منظر دین اسلام گفت: اسلام در برخورد با رسوم و آیین‌های محلی مخالفتی ندارد مگر اینکه خلاف آن ثابت شود، یعنی آن سنت خاص دارای گناه آشکار باشد و صراحتاً با دین اسلام مخالف باشد که قطعاً در این صورت اسلام نیز آن رسم و آیین را توصیه نمی‌کند.

وی با بیان اینکه برخی‌ها چهارشنبه‌سوری با این روشی که امروز اجرا می‌شود را ایرانی نمی‌دانند، افزود: در متون قبل از اسلام چیزی به اسم چهارشنبه‌سوری وجود ندارد، اما از زمان قاجار رسم شد که بوته‌ای را در پشت‌بام منزل روشن می‌کردند و در برخی مناطق نیز با رسوم دیگر مانند قاشق‌زنی یا طبخ غذای خاص همراه بود.

مختاری ادامه داد: برخی این رسم را وابسته به آیین زرتشت می‌دانند چون در آن به آتش احترام می‌گذارند اما مراسمی که در سال‌های اخیر به اسم چهارشنبه‌سوری در ایران اجرا می‌شود نه جنبه ایرانی دارد نه اسلامی و نه زرتشتی است. چراکه زرتشتی‌ها به آتش احترام می‌گذارند و هنگام ورود به آتشکده از ماسک مخصوص استفاده می‌کنند تا ناپاکی نفس‌ها به آتش نخورد حال چگونه اجازه می‌دهد از روی آتش پرید؟

کارشناس حوزوی ادامه داد: این مراسم توسط ناصرالدین‌شاه و فرانسوی‌ها در ایران باب شد که با استفاده از بمب‌های انفجاری و ترقه به یک بدعت غلط تبدیل شد.

وی ادامه داد: در مواجهه با فرهنگ نمی‌توانیم هر خورده فرهنگ را خرافه بدانیم، اما در این رسم که گاهی شعری با این عنوان( سرخی تو از من و زردی من از تو) خوانده می‌شود و آتش را سبب حال خوب می‌دانند و این در صورتی است که ما همه چیز را از خدا می‌دانیم پس اگر با این دید که آتش قرار است حال ما را خوب کند و زندگیمان را سامان دهد این رسم را اجرا کنیم وارد خرافات شده‌ایم.

پایان پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • خ IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    0 0
    چار شنبه سوری بزرگترین جشن بشریت با حضور۸۰ ملیون نفر است تو حالا هرچی میخای اسمشو بگذار
    • ؟ IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      0 0
      کثرت یعنی خوبی؟ جمعیت جهنمی ها کم نیست پس خوبند؟ بجای نهی، تایید!
  • بَرْدًا وَسَلَامًا CA ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    0 0
    ﷽. ❖(https://tn.ai/336678):«علی رغم اینکه خانواده شهید فرهاد خادم زرتشتی هستند، اما نسبت به سرنوشت کشورشان بی‌توجه نبوده و احساس وظیفه کردند و در نهایت پسر این خانواده در جبهه حق علیه باطل حضور یافت و به درجه شهادت نائل آمد.»❖ 🔺 مهندس پرویز روانی نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی گفت(۱۳۷۵)(https://khl.ink/f/11254):«زرتشتیان جهان، 🇮🇷 را سرزمینی مقدس و محل ظهور اشو زرتشت میدانند و این در حالی است که زرتشتیان 🇮🇷 در سایه نظام اسلامی و تحت زعامت رهبر معظم انقلاب اسلامی در آرامش و آسایش کامل بسر می‌برند.»🔺جان جان جانان علی ماییم گوش 👂🏼به فرمان سید علی! 🔸(https://khl.ink/f/50684):«این جشن غدیر در تهران خیلی چیز عجیبی بود! نمیدانم شما دیدید یا خیر؛ من خودم در تلویزیون نگاه کردم دیدم؛ بعضی‌ها هم که رفته بودند، آمدند برای ما تعریف کردند. دیدید چه جوری در این جشن میلیونی، همه جور آدمی شرکت کردند؟ اینها طرف‌دار دینند، اینها دوست دارند دین را.»🔸 سلام آقا جان! این جشن میلیونی غدیر تهران را دیدیم! از مغرب زمین هم دیدیم! جشن و راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال هم دیدیم! که در ده سال اخیر بی سابقه بوده و میلیون‌ها نفر در سراسر کشور به میدان آمدند! آقا جان! واقعاً دشمن ما میلیونها سلیمانی را در سرا سر 🌏نمیبینند؟ دست قدرت خدا را نمیبینند؟ صدای ملت امام حسین را نمیشنوند؟ 🔹(https://khl.ink/f/51425):«صدای رعدآسای ملّت در سیزدهمِ آبانِ امسال بلند شد؛ شنیدید؟ شما صدای ملّت را بشنوید. مگر از تشییع جنازه‌ی شهید سلیمانی چقدر گذشته؟ آن جمعیّت عظیم صدای ملّت 🇮🇷 بود، آن تشییع جنازه‌ی ده‌میلیونی یا شاید به یک معنا بیش از ده‌میلیونی صدای ملّت 🇮🇷 بود. امروز تشییع جنازه‌ی شهدا صدای ملّت 🇮🇷 است. تا یک نفر در اصفهان،در شیراز،در مشهد، در کرج، در هر جای دیگر شهید میشود، خیلِ جمعیّتِ مردم راه می‌افتند شعار میدهند علیه تروریست، علیه اغتشاشگر؛ صدای ملّت این است؛ شما چرا صدای ملّت را نمی‌شنوید؟»🔹 باید پیام رسان های دشمن را بشناسیم، بشکنیم و بسوزانیم تا حرف حق و حساب امام به 👂🏼 جهانیان برسد! آنهایی که رأی منفی و قرمز به سردار و سرود و سلام می دهند، نیاز بیشتری به سلام و سردی دارند! «قُلْنَا يَا نَارُ كُونِي بَرْدًا وَسَلَامًا عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ»! آيت اللّه محمدتقي مصباح يزدي گفتند نام حسین یک کیمیاست که آتش خاموش میکند! ما ملت امام حسینیم، ما ملت شهادتیم! 🇮🇷🌏🇵🇸