یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سبزی پلو

حوزه / کارشناس طب اسلامی گفت: ماهی در طب سنتی و اسلامی با عنوان غذایی با طبع سرد معرفی شده، لذا باتوجه به وضعیت آب‌وهوایی منطقه که سرد و خشک است و حضور توده‌های هوای سرد تا بعد از عید، در مناطق زاگرس‌نشین کشور خوردن سبزی پلو با ماهی توصیه نمی‌شود.

حجت الاسلام محمد باقری کارشناس طب اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه در شهرکرد در خصوص خوردن سبزی پلو با ماهی در شب عید از منظر طب اسلامی اظهار داشت: خوردن این غذا به غلط از زمان قدیم در استان چهارمحال وبختیاری رسم شده، چراکه در قدیم سبزی پلو با ماهی در ایام آخر سال فقط در جنوب کشور رواج داشت.

کارشناس طب اسلامی افزود: در زمان دفاع مقدس با مهاجرت مردم جنوب کشور به استان‌های مختلف کشور، این رسم نیز در همه مناطق باب شد، در صورتی که خوردن این غذا در فصل سرد سال و در مناطق سردسیری توصیه نمی‌شود.

سردی ماهیان جنوب کمتر است

وی ادامه داد: همه ماهی‌ها ذاتاً طبع سردی دارند، اما سردی برخی موارد که در منطقه خلیج فارس و دریاهای جنوب کشور به صورت آزاد پرورش می‌یابند، نسبت به ماهیان سردابی و پرورش یافته در قفس کمتر است.

حجت الاسلام باقری اظهار کرد: آب و هوای گرم منطقه و جنب‌وجوش بیشتر ماهیان جنوب سبب تغییر طبع آن‌ها شده، لذا بیشتر به خوردن این ماهی توصیه می‌شود البته که نوع طبخ و روغن استفاده شده برای سرخ کردن ماهی نیز در طبع آن اثر می‌گذارد.

این کارشناس مذهبی گفت: ماهی در طب سنتی و اسلامی با عنوان غذایی با طبع سرد معرفی شده، بنابراین باتوجه به وضعیت آب‌وهوایی منطقه که سرد و خشک است و حضور توده‌های هوای سرد تا بعد از عید در مناطق زاگرس‌نشین کشور، خوردن سبزی پلو با ماهی در این ایام توصیه نمی‌شود.

عادات غذایی غلط، سردی بدن را بیشتر می‌کند

وی با بیان اینکه با توجه به روحیات و بیماری‌های امروز مردم، سردی در بدن همگان وجود دارد، ادامه داد: متأسفانه امروز اکثر خوراک‌ها سرد و حجم‌دار شده که برای دستگاه گوارش سنگین و ثقیل و غلیظ هستند، حتی خوراک‌هایی که در کنار ماهی استفاده می‌شود مانند نان بدون سبوس، برنج و چای بعد از غذا و برخی عادت‌های غلط غذایی مانند مصرف لبنیات در کنار غذا آن‌هم در فصل سرد سال، این سردی‌ها را چند برابر می‌کند.

کارشناس طب اسلامی افزود: علیرغم همه خواص گفته شده برای ماهی، اما با مرور این نکات خوردن ماهی در فصل زمستان جایی در پازل سبک زندگی اسلامی ما ندارد.

وی ادامه داد: ائمه اطهار نیز در روایات و کتب مختلف از جمله رساله ذهبیه خوردن ماهی را در اوج تیرماه که بدن انسان از فصل سرد فاصله می‌گیرد توصیه کرده‌اند و این پیش‌فرض مردم قدیم است که از نظر جسمی از مردم امروز قوی‌تر بودند.

سرو ماهی با زیتون

حجت‌الاسلام باقری بیان کرد: اگر در طول فصل زمستان و ایام عید نوروز به مجلسی دعوت شدیم که غذای طبخ شده مراسم ماهی بود، به احترام صاحب خانه ماهی را همراه با مواد طبع گرم مانند خرما و زیتون مصرف کنیم تا از سردی آن بکاهد.

پایان پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha