پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
کد خبر: 1076302
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
1

حوزه/ در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان، جمعی از علما و فضلای شهرهای آبادان و اهواز با آیت‌الله کریمی جهرمی دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله کریمی جهرمی از استادان حوزه علمیه قم در دیدار جمعی از علما و فضلای شهرهای آبادان و اهواز با بیان روایتی از امام صادق علیه السلام به بیان یکی از مهمترین ارکان مؤثر تبلیغ پرداخت.

وی برای‌خدابودن را اساس همه کارها مخصوصاً تبلیغ دین شمرده و افزود: حضرت امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند "مَن تَعَلَّمَ للّهِ وعَمِلَ للّهِ وعَلَّمَ للّه دُعِیَ فی مَلَکوتِ السَّماواتِ عَظیماً" که در یک کلمه، اساس همه کارها را اخلاص برای خداوند متعال می‌دانند.

آیت الله کریمی جهرمی در قسمت دیگری از شرح این روایت شریف بیان داشت: فقره اوّل این حدیث، اشاره به این دارد که باید علم‌آموزی فقط برای تقرّب به خدای متعال باشد، نه در جهت کسب مقام و شهرت و پول و خودنمایی؛ که اگر طلبه ما برای خدا درس بخواند و تحصیل علم کند، مقام بسیار بالایی است که نه تنها در زمین بلکه نزد اهل آسمان، عظیم و بلندمرتبه خوانده می‌شود.

وی در تبیین بخش دوم این حدیث نورانی گفت: امام علیه‌السلام پس از آن‌که علم‌آموزی را بیان می‌فرمایند، به سراغ عمل می‌روند که عمل انسان هم باید برای خدا باشد تا مرتبه و مقامی برای انسان نزد خدا حاصل شود و الّا هیچ ارزشی ندارد. خدا نکند که انسان تحصیل علم و معارف کرده باشد برای اینکه جای پای خودش را قرص و محکم کند و از این طریق، شهرتی به دست آورد و عدّه‌ای را دور خودش جمع کند و هدفش رضای خداوند نباشد.

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از توصیه‌های خود، مبلّغان را به تعلیم و ترویج معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام برای جلب رضایت الهی سفارش کرده و بیان داشت: در قسمت سوم این روایت شریف، امام صادق علیه السلام به اهل علم توصیه می‌فرمایند که پس از تعلّم برای خدا، مبادا تعلیم و تبیین و ترویج علم و معارفی که آموخته‌اید، برای غیر خدا و به هدف کسب مال و شهرت و آبرو باشد که همه‌اش خسران است. تبلیغتان خالص برای خداوند باشد تا هم نزد ملکوتیان دارای مقام و مرتبه شود و هم موثر در قلوب مردم گردد.

وی در ادامه، گفت: اول، فرصت‌ها و جوانی را غنیمت بشمارید، آن را ضایع نکنید و قدر بدانید که زود از دست می‌رود. دوم از علم‌تان برای کمال جامعه و نجات بندگان خدا بهره ببرید و به مأموریت بزرگی که دارید؛ یعنی ابلاغ معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام اهتمام ویژه داشته باشید. سوم آنکه هیچ‌گاه سنّت تبلیغ مخصوصاً در ماه مبارک رمضان و رفتن به بلاد مختلف و با مردم‌ بودن را ترک نکنید که سیره علمای بزرگ ما این بوده که با اخلاص و برای کسب رضایت خداوند متعال به تبلیغ می رفتند و چهارم، در تبلیغ، احترام همه مردم را داشته باشید؛ مبادا فقط با اهل ثروت و مقام و منصب نشست و برخاست کنید و بقیه مردم را پایین‌تر از خودتان بدانید. همواره با مستضعفان و محرومان، محشور و هم‌نوا باشید، تا درد جامعه را حس کنید و غمخوار محرومان باشید.

آیت الله کریمی جهرمی در پایان این دیدار، ضمن بیان خاطراتی از ویژگی های علمی و اخلاقی عالمان شهر آبادان، از فعالیت‌های تبلیغی انجام شده در این منطقه تشکّر و قدردانی نمود.

در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام و المسلمین صادقی از روحانیون آبادان، گزارشی از حوزه‌ها و برنامه‌های تبلیغی علما و فضلای آن منطقه ارایه داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ماهرخسار IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    3 0
    خداوند این فقیه عالیقدر را حفظ کند
  • مجید اکرمی IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    3 0
    واقعا باید از ایشان که از سرمایه های بزرگ حوزه علمیه هستند بیشتر استفاده شود مخصوصا درمباحث اخلاقی. خداوند عمر طولانی توام باصحت وسلامتی به این فقیه عالیقدر عنایت فرمایید .ان شاءالله.
  • علوی IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    2 0
    بسیار دلنشین و پندآموز. خداند سایه مراجع را بر سر شیعه مستدام بدارد
  • داستان سرا IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    0 0
    واقعا مردم داری اکسیر هدایت مردم است
  • م م صا DE ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    0 0
    اینکه ایشون با وجود حضرات آیات عظام مکارم سیستانی شبیری نوری سبحانی اعلام مرجعیت کردند ، آیا صحیح است ؟