شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین  سید عیسی حسینی مزاری

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین حسینی مزاری گفت: راه‌حل ایستادگی در برابر جریان‌های تروریستی، بالا بردن فرهنگ و آگاهی مردم، ترویج و تبلیغ کار فرهنگی و رسانه‌ای است تا مردم افغانستان به رشد آگاهی برسند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری، مدیرعامل خبرگزاری آوا و رئیس موسسه تبیان افغانستان در گفتگو با خبرگزاری حوزه، پیرامون حادثه تروریستی ۲۰ اسفندماه در مزار شریف که منجر به شهادت و زخمی شدن جمعی از خبرنگاران این موسسه شد، گفت: متأسفانه درحالی‌که در دفتر مرکز خبرگزاری آوا در مزار شریف همایش مهدویت و فرهنگ و رسانه در حال برگزاری بوده است، تعداد زیادی از خبرنگاران نیز در این مراسم دعوت‌شده بودند که ضمن گفتگو پیرامون موضوع همایش از آن‌ها در آستانه روز ملی خبرنگار در افغانستان تقدیر شود، که با گذشته ۳۰ دقیقه از شروع مراسم این حمله انتحاری اتفاق افتاد، در این انفجار متأسفانه ۴۰ نفر زخمی یا شهید شدند و خسارات زیادی وارد شد.

وی در ادامه به هدف این‌ گونه حملات انتحاری در شرایط فعلی افغانستان اشاره کرد و افزود: طبیعی است که پیشرفت و ارتقا یک کشور مبتنی برافزایش آگاهی جامعه است و دشمن برای اینکه به هدف خود برسد سعی دارد مردم در سطح پایین بصیرت و روشنگری باشند، لذا دشمنان افغانستان هر گروه، فرد یا حلقه‌ای تلاش کند تا به رشد فکری مردم کمک کند موردحمله قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی مزاری ادامه داد: به همین خاطر مرکز تبیان و خبرگزاری صدای آوا افغان از بدو تأسیس تا به امروز در خدمت مردم بوده است، در راستای بالا بردن فرهنگ عمومی، معارف دینی کار جدی کرده است لذا مورد بغض دشمن است و در سال ۹۶ نیز موردحمله انتحاری قرار گرفت که در آن حادثه بیش از ۵۰ نفر شهید و بیش از ۱۴۰ نفر زخمی شدند.

رئیس موسسه تبیان افغانستان تصریح کرد: قطعاً این حوادث باعث رشد و آگاهی مردم خواهد شد و حرکت جدی‌تر نیروهای فکری، فرهنگی و رسانه‌ها خواهد شد تا به وظایف خود در شرایط کنونی بیشتر از گذشته بپردازند.

وی درباره هدف کسانی که در افغانستان این حملات انتحاری را انجام می‌دهند، اظهارداشت: هدف اصلی اسارت گرفتن مردم و وابسته کردن کشور و تحت سلطه درآوردن افغانستان است، به همین خاطر علاقه دارند سطح آگاهی و اطلاعات عمومی، رشد و پیشرفت در عرصه فکر و فرهنگ در حد پایینی قرار گیرد و حتی اگر بتوانند آن را متوقف کنند، بنابراین همواره در برابر بصیرت بیداری و عناصری که در این عرصه فعال هستند و کار می‌کنند دشمن عملیات تروریستی انجام می‌دهد.

وی اضافه کرد: در طول بیش از ۴۰ سال ده‌ها، صدها عملیات تروریستی علیه عناصر فرهنگ و رسانه اتفاق افتاده است که راه‌حل ایستادگی در برابر این‌گونه جریان‌های تروریستی، بالا بردن فرهنگ و آگاهی مردم، ترویج و تبلیغ کار فرهنگی و رسانه‌ای است تا مردم افغانستان به یک رشد آگاهی برسند.

رئیس موسسه تبیان افغانستان افزود: نهادها، مؤسسات و افراد فرهنگی در گسترش فرهنگ باید بیش از گذشته فعالیت کنند، همچنین دولت نیز در راستای حمایت و امنیت نهادها و فعالان فرهنگی تلاش بیشتری کند.

وی در ادامه به وظیفه حوزویان، دانشگاهیان و نخبگان افغانستان در بهبود شرایط این کشور اشاره کرد و اظهار داشت: همه مردم افغانستان از تمام اقشار حوزوی و دانشگاهی با ایجاد نهضت ملی در راستای روشنگری در جهت مقابله با جریان تکفیری در افغانستان گام بردارند و حرکت جدی انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که فرهنگ جامعه بالا نرود، سطح آگاهی در سطح قابل‌قبول در افغانستان ایجاد نشود، این‌گونه مشکلات در کشور ادامه خواهد داشت.

وی افزود: بسیاری از مشکلات در جامعه افغانستان به علت پایین بودن فرهنگ، ضعف فرهنگی عمومی است، تا زمانی که این نقص در سطح فرهنگ مردم کشور برداشته نشود معلوم است که افغانستان بستر رشد و نمو تروریسم و حرکت‌های تروریستی و افکار باطل در سطح جامعه خواهد بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی مزاری در پاسخ به این پرسش که چه انتظاری از نهادهای بین‌المللی، حوزوی، علمی کشورهای همسایه دارید؟، گفت: در شرایط موجود، مردم افغانستان را تنها نگذارند در رابطه با مسائل گوناگون در عرصه‌های مختلف به مردم افغانستان کمک کنند.

وی افزود: اولین عرصه‌ای که جامعه و مردم افغانستان به آن نیاز دارند کار فرهنگی، فکری و اجتماعی است تا مردم کشور ما ازنظر سطح آگاهی عمومی، فرهنگ دینی و معارف اسلامی رشد و ارتقا پیدا کند، در این رابطه تقویت عناصر، شخصیت‌ها و تشکلات فکری، فرهنگی و رسانه‌ای مؤثر است.

وی یادآور شد: عرصه اول فراهم کردن تحصیل فرزندان چه در داخل افغانستان، و خارج این کشور، در کشورهای اسلامی به‌خصوص در جمهوری اسلامی ایران است، عرصه دوم کمک به مسائل اقتصادی است، امروز مردم افغانستان به‌شدت تحت‌فشار مشکلات اقتصادی قرار دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی مزاری کمک به تأمین صلح و امنیت در افغانستان را یکی دیگر از نیازهای اساسی مردم افغانستان بیان کرد و اضافه کرد: کمک به ایجاد ثبات اوضاع سیاسی در افغانستان ضروری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha