چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
5 رمضان

حوزه / یکی از حوادث خونین تاریخ انقلاب اسلامی در اصفهان در روز ۱۹ مرداد ۱۳۵۷ مصادف با ۵ رمضان سال ۱۳۹۸ ه. ق اتفاق افتاد، کشتار بی‌سابقه مردم در کوچه و پس کوچه‌های خیابان متصل به اطراف منزل آیت‌الله خادمی و همزمان اولین حکمت نظامی در شهر اصفهان رقم خورد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، امروز مصادف است با پنجم رمضان ۱۴۰۲، به گواه تاریخ، چنین روزی در ۴۵ سال قبل، آبستن اتفاقات تلخی در شهر انقلابی اصفهان بوده که سرآغاز خروش انقلابی مردم این دیار علیه رژیم منحوس پهلوی شد، یکی از حوادث خونین تاریخ انقلاب اسلامی در اصفهان در روز ۱۹ مرداد ۱۳۵۷ مصادف با ۵ رمضان سال ۱۳۹۸ ه. ق اتفاق افتاد، کشتار بی‌سابقه مردم در کوچه و پس کوچه‌های خیابان متصل به اطراف منزل آیت‌الله خادمی بود.

نهضت اسلامی مردم ایران در میانه‌های تابستان در حال گرم‌تر شدن بود که رمضان نیز فرصتی شد تا شور معنوی حاکم بر حرکت انقلابی مردم بیشتر و بیشتر شود و در همین روزها خبرهایی از اصفهان به گوش رسید.

سخنرانی‌های ضد رژیم شاهنشاهی، تظاهرات خیابانی و دستگیری انقلابیون در اصفهان به اوج خود رسیده بود، در پی این اتفاقات آیت‌الله طاهری توسط ساواک دستگیر شد و مردم در خانه آیت‌الله خادمی دست به تحصن زدند، از طرفی بعضی از ثروتمندان شهر اصفهان هم هزینه اطعام این افراد را برعهده گرفته بودند، با وجود امکانات کم برای اطلاع رسانی، در روزهای اعتصاب افراد زیادی از سراسر استان و حتی کشور به دلیل حمایت از آزادی مبارزان انقلابی اصفهان، برای اعتصاب به آن‌جا آمده بودند به طوری که در اطراف خانه آیت‌الله خادمی جای سوزن انداختن نبود.

مأموران رژیم شاه به مردمی که از منزل آیت الله خادمی بیرون آمده بودند، حمله کردند و در این درگیری ۱۰ شهید و حدود ۱۰۰ مجروح تقدیم انقلاب شد.

عصر روز ۵ رمضان در اصفهان حکومت نظامی برقرار شد و عبور و مرور از ۸ شب تا ۶ صبح ممنوع اعلام شد، با برقراری حکومت نظامی که برای نخستین ‌بار صورت می‌گرفت، عمر دوره رژیم پهلوی به‌ سر آمد و مبارزات مردم وارد مرحله جدیدی شد و امام خمینی(ره) نیز از نجف به ‌مناسبت حوادث خشونت‌بار روزهای قبل اصفهان اطلاعیه‌ای خطاب به مردم اصفهان صادر کردند و کشتار وحشیانه رژیم در اصفهان و شیراز را محکوم کردند، که به‌ شدت در روحیه و رفتار مردم اصفهان موثر واقع شد.

در بخشی از پیام امام خمینی (ره) آمده بود: کشتار بی‌رحمانه اصفهان به دنبال حیله و دروغ و افترا موجب تأثر و تأسف بسیار است، اکنون اهالی اصفهان به اسم حکومت نظامی بدون مجوز قانونی در زیر چکمه خونخواران شاه از اجتماعات دینی ممنوع هستند و حق اظهار نظر ندارند و از آزادی اعطایی برخوردارند.

شهیدان این واقعه تاریخی سید حسین دوازده امامی، مهدی قیومیان، حسن زارع، محمد حسن منتظری نجف آبادی، رسول باطنی، صفرعلی غلامی قهدریجانی، رسول نم نبات، عباسعلی ذاکر حسین آبادی هستند.

واقعه پنجم رمضان، سرآغاز خروش انقلابی مردم اصفهان +عکس

واقعه پنجم رمضان، سرآغاز خروش انقلابی مردم اصفهان +عکس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha