دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آشوب در اسرائیل

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سرزمین‌های اشغالی فلج شد

به دنبال برکناری وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از سمتش به دلیل انتقاد از طرح جنجالی اصلاحات قضایی و تظاهرات گسترده علیه این طرح، دانشگاه‌ها، فرودگاه‌ تل آویو،‌بنادر، اتحادیه‌های پزشکان، وکلا و کارگران اعتصاب کردند.«ارنون بار دیوید»، رئیس اتحادیه کارگری رژیم صهیونیستی (Histadrut) در اعتراض به برکناری یوآو گالانت از سمت وزیر جنگ اعلام کرد که این اتحادیه تا اطلاع ثانوی اعتصاب می‌کند. طبق این گزارش، قرار است که بار دیوید طی امروز (دوشنبه) در مقر اتحادیه کارگری رژیم صهیونیستی و در حضور رؤسای بخش اقتصاد این رژیم و همچنین رؤسای اتحادیه‌های مشاغل سخنرانی کند و برخی منابع اعلام کرده اند که ممکن است وی در این سخنرانی تعطیلی بخش اقتصاد و اعتصاب عمومی را اعلام کند. در همین راستا، رؤسای دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی نیز اعلام اعتصاب کردند. انتظار می‌رود دبیرستان‌های سراسر اسرائیل روز دوشنبه تعطیل بمانند، زیرا شورای دانش‌آموزان در اعتراض به دولت خواستار اعتصاب شدند. سما در این باره گزارش داد که رؤسای دانشگاه‌ها نیز در اعتراض به طرح اصلاحات قضایی اعلام کردند که اعتصاب در دانشگاه‌ها از امروز آغاز و تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد یافت. خبرگزاری شهاب نیز اعلام کرد که اتحادیه پژشکان رژیم صهیونیستی نیز به اعتصاب‌ها علیه طرح اصلاحات قضایی ملحق شده است. در همین حال، کمیته کارگران سازمان هواپیمایی رژیم صهیونیستی از تعلیق پروازها از مقصد تل آویو خبر داد و کانون وکلای دادستانی کل اسرائیل هم پیوستن خود را به اعتصاب عمومی اعلام کرد. «بن گوریون» فرودگاه اصلی اسرائیل روز دوشنبه به عنوان بخشی از اعتصابی که فشار بر بنیامین نتانیاهو را افزایش می‌دهد، تمام پروازهای خروجی را متوقف کرد. در همین راستا، منابع خبری اعلام کردند که بندر حیفا و بندر اشدود پس از ملحق شدن کارگران به اعتصاب تعطیل شده‌اند. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که برخی مقامات محلی نیز تصمیم به تحصن در مقابل دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و آغاز یک اعتصاب غذای نامحدود با هدف منصرف کردن وی از تصویب طرح اصلاحات قضایی گرفته‌اند. گالانت نسبت به پیامدهای خطرناک اصلاحات قضایی برای ارتش و دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی هشدار داده و گفته بود: با صدای بلند و به صورت علنی می‌گویم که طرح اصلاحات قضایی باید متوقف شود. دستگاه قضایی نیازمند تغییرات است، اما این نیاز به گفت‌وگو دارد، به ویژه با توجه به شکاف روزافزون میان اسرائیلی‌ها که در ارتش و سرویس‌های امنیتی اسرائیل نیز نفوذ کرده است و این یک تهدید مستقیم و ملموس برای امنیت اسرائیل محسوب می‌شود. اکنون حدود ۱۲ هفته است که هزاران نفر علیه اصلاحات قضایی در سرزمین‌های اشغالی تظاهرات می‌کنند. پیش نویس قانون ارائه شده توسط یاریو لوین، وزیر دادگستری در ژانویه، در صورت تصویب، به طور قابل توجهی اختیارات دادگاه عالی را کاهش می‌دهد و به دولت اجازه می‌دهد تا بر روند انتصاب قضات کنترل داشته باشد. این در حالی است که مقامات اسرائیل اعلام کردند نتانیاهو به طور مستقیم در طرح اصلاحات قضایی کابینه مشارکت داشته و تضاد منافع ناشی از ادامه دادگاهی‌اش به اتهام فساد را نادیده گرفته است.

منبع: ایسنا

نشت نفت در بندر پول زنگ هشدار حادثه بزرگ را به صدا درآورد

طبق گزارش مقامات محلی، حدود ۲۰۰ بشکه نفت در بندر پول در سواحل جنوبی انگلستان نشت کرده است.پس از نشت نفت که منجر به اعلام "حادثه بزرگ" از سوی مقامات شد، از مردم خواسته شده است که از استفاده از آب و سواحل در بندر پول در منطقه دورست، واقع در جنوب غربی انگلیس خودداری کنند. این حادثه که در میدان نفتی Wytch Farm رخ داد، منجر به آزاد شدن حدود ۲۰۰ بشکه نفت از بزرگترین میدان خشکی بریتانیا شد. ارزیابی بیشتر در رابطه با عملیات پاکسازی در حال انجام است. «فرانک دی»، مدیر کل این میدان نفتی، گفت: «هر گونه نشت یک موضوع بسیار جدی است و تحقیقات کامل برای مشخص شدن آنچه در بندر پول رخ داده است، آغاز خواهد شد.» بندر پول بزرگ ترین بندر طبیعی در اروپا است که طیف وسیعی از پرندگان در آنجا زندگی می کنند.

منبع: مهر

اوضاع در اراضی اشغالی از کنترل رژیم صهیونیستی خارج شد

درپی برکناری وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هزاران صهیونیست به خیابان‌ها آمده و راه‌های اصلی تل‌آویو به قدس را بستند. در پی دستور نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای برکناری وزیر جنگ، ده‌ها هزار رژیم صهیونیستیی با تظاهرات در شهرهای گوناگون مسیرهای اصلی در تل‌آویو و جاده این شهر به قدس را بستند. به گزارش «الجزیره» یکشنبه شب ده‌ها هزار صهیونیست به محض شنیدن خبر برکناری «یوآف گالانت» در پی درخواست او از نخست‌وزیر برای متوقف کردن طرح تعدیلات قضائی، در تل‌آویو و بیت‌المقدس و حیفا و دیگر شهرها به خیابان‌ها ریختند. گروه‌های مخالف به سرکردگی «یائیر لاپید» این اقدام نتانیاهو را عبور از خط قرمز دانستند و تأکید کردند که امنیت رژیم صهیونیستی را نباید بازیچه مسائل سیاسی قرار داد. دانشگاه‌ها و پزشکان و کارگران اعلام کردند که روز دوشنبه دست به اعتصاب عمومی خواهند زد. برخی سران ائتلاف حاکم نیز خواستار عقب‌نشینی از طرح تعدیل قضائی شدند. با شدت گرفتن انتقادها و تظاهرات، کمیسیون حقوقی کنست جلسه خود برای بررسی تعدیلات قضائی را که قرار بود یکشنبه شب برگزار شود لغو کرد. از سوی دیگر، خبرهایی به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد وزیر دادگستری تهدید کرده که در صورت عقب‌نشینی نتانیاهو از این طرح، استعفا خواهد داد. استعفای او به معنای فروپاشی ائتلاف حاکم در رژیم صهیونیستی است. رسانه‌های رژیم صهیونیستیی تأکید کردند که معترضان برای اولین بار از موانع اطرف خانه مسکونی بنیامین نتانیاهو عبور کرده‌اند و پلیس برای متفرق کردن آن‌ها از آب‌پاس استفاده کرده است. همزمان گفته شده که مسئولان شهرداری‌های رژیم صهیونیستی هم اعلام کرده‌اند که امروز در برابر خانه نتانیاهو اعتصاب غذا آغاز خواهند کرد. نشریه هاآرتص رژیم صهیونیستی نیز به نقل از یک مقام بلندپایه در پلیس اعلام کرد که پلیس کنترل اوضاع را در تل‌آویو از دست داده است. نگرانی‌ها درباره اوضاع رژیم صهیونیستی به واشنگتن هم کشیده شد و کاخ سفید اعلام کرد که نسبت به حوادث جاری در رژیم صهیونیستی به شدت نگران است و افزود که از سران این رژیم می‌خواهد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به راه حلی برای مشکلات برسند. از سوی دیگر، کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی به نقل از یک مقام ارشد در پنتاگون خبر داد که نهادهای نظامی امریکا از برکناری گالانت شوکه شده‌اند. قرار است امروز تظاهرات گسترده‌ای در برابر کنست رژیم صهیونیستی در بیت المقدس برگزار شود.

منبع: خبرنگاران جوان

هواشناسی هشدار بارش‌های سیل‌آسا داد

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز گستره فعالیت سامانه بارشی به‌جز شرق سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی در سایر مناطق کشور است. در شمال خوزستان، لرستان، ایلام، کرمانشاه و غرب کردستان بارش‌ها شدید است. برای فردا در کل کشور ابرناکی و بارش پیش بینی شده و به‌تدریج در نیمه غربی کشور از بعدازظهر از میزان بارندگی کاسته شده و دما در این مناطق افزایش می‌یابد. روز چهارشنبه در نوار شرقی کشور افزایش ابر، رگبار پراکنده باران و وش باد پیش بینی می‌شود و به‌تدریج جو آرام و پایداری همراه با افزایش نسبی دما حاکم شده و سامانه بارشی از کشور خارج می‌شود. روز پنجشنبه با عبور موج دیگری از شمال غرب کشور در مناطقی از استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی افزایش ابر، رگبار پراکنده و وزش باد شدید موقتی همراه با کاهش نسبی دما روی می‌دهد. از سوی دیگر با نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر بارش‌ها در اردبیل، گیلان و مازندران آغاز می‌شود. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روز جمعه گستره بارش‌ها کل نوار غربی کشور و دامنه‌های جنوبی البرز را در برمی‌گیرد و با تقویت جریانات شمالی روی دریای خزر در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات البرز بارش و کاهش نسبی دما پیش بینی شده است.

منبع: مهر

فولاد ایران رشد کرد

انجمن جهانی آهن و فولاد در جدیدترین گزارش خود از رشد قابل توجه ۲۱ درصدی تولید فولاد ایران در ۲ ماه نخست سال جاری میلادی خبر داد. تولید فولاد ایران که در دو ماه نخست سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۴.۲۱ میلیون تن گزارش شده بود در ۲ ماه نخست ۲۰۲۳ به ۵.۱ میلیون تن افزایش یافته است. ایران با رشد ۲۱ درصدی تولید فولاد خود در دو ماهه نخست امسال به عنوان نهمین تولیدکننده بزرگ فولاد در این دوره شناخته شده است. همچنین ایران در میان ۱۰ تولیدکننده بزرگ فولاد بیشترین رشد تولید را در دو ماهه ۲۰۲۳ داشته است. در واقع از این ۱۰ کشور هفت کشور با افت تولید مواجه شده‌اند و سه کشور ایران، چین و هند شاهد افزایش تولید خود در این دوره بوده‌اند. علاوه بر رشد ۲۱ درصدی تولید فولاد ایران، تولید فولاد چین در دو ماهه سال جاری میلادی ۵.۶ درصد و تولید هند ۱ درصد افزایش داشته است. ترکیه بیشترین افت تولید را در این دوره داشته است. تولید فولاد ترکیه در دو ماهه ۲۰۲۳ با افت ۲۳ درصدی مواجه شده است. تولید فولاد آمریکا نیز در این دوره ۵.۶ درصد و آلمان ۸.۶ درصد کاهش داشته است. تولید فولاد جهان در ۲ ماهه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز افت ۰.۸ درصدی داشته و به ۲۹۷ میلیون تن رسیده است. چین، هند، ژاپن، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، آلمان، برزیل، ایران و ترکیه به ترتیب ۱۰ تولیدکننده بزرگ فولاد جهان در دو ماهه ۲۰۲۳ بوده‌اند.

منبع: مهر

هوای تهران سالم شد

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد ۳۷ یعنی در بازه پاک قرار دارد همچنین شاخص کیفیت هوا در ۲۴ ساعت گذشته نیز بر روی عدد ۵۷ و بازه قابل قبول قرار داشت. از ابتدای سال تاکنون تهرانی‌ها ۳ روز هوای پاک و ۲ روز هوای قابل قبول و ۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس را تجربه کرده‌اند.

منبع: مهر

فرودگاه «بن گوریون» تعطیل شد

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از توقف فوری و کامل پروازها در فرودگاه «بن گوریون» در سرزمین‌های اشغالی خبر دادند. بر اساس این گزارش، همزمان با تشدید نا آرامی‌ها در سرزمین‌های اشغالی و اوج گرفتن اختلافات در ائتلاف حاکم رژیم صهیونیستی، رسانه‌های عبری از توقف فوری و کامل پروازها در فرودگاه بن گوریون خبر داده و اعلام کردند که کارکنان این فرودگاه در اعتراض به قانون اصلاحات قضائی کابینه نتانیاهو، اعتصاب کردند. طبق گزارش‌ها، توقف پروازها در فرودگاه بن گوریون، مسافرت هوایی حدود ۷۳ هزار نفر را در اراضی اشغالی با مشکل مواجه کرده است. این خبر در حالی است که پلیس و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی به منظور آماده سازی برای مقابله با تظاهرات بزرگ مخلفان نتانیاهو در مقابل کنست، خیابان «کابلان» در تل آویو را مسدود کردند. از سوی دیگر، «ایتمار ین گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی تهدید کرده است که در صورت توقف طرح تغییرات قضائی، ائتلاف حکومتی با نتانیاهو را منحل خواهد کرد. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد که بعد از برکناری وزیر جنگ این رژیم توسط نتانیاهو، ارتش اشغالگر در وضعیت آماده باش قرار گرفته است.

منبع: مهر

آمریکا برای کودکان در شبکه اجتماعی قانون گذاشت

یوتا نخستین ایالت آمریکا است که قانونی جدید برای محدود کردن شیوه استفاده کودکان از شبکه های اجتماعی را اجرایی می کند.این درحالی است که اسپنسر کاکس فرماندار جمهوریخواه این ایالت دو دستور اجرایی را امضا کرده که طبق آن کودکان قبل از عضویت در پلتفرم‌هایی مانند تیک تاک و اینستاگرام نیازمند رضایت والدین هستند. با امضای کاکس دو لایحه مذکور به قوانینی تبدیل شده اند که اجازه نمی‌دهند کودکان زیر ۱۸ سال بین ساعت ۲۲:۳۰ شب تا ۶:۳۰ صبح از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند. همچنین پلتفرم‌های اجتماعی در این ایالت باید سن کاربران را احراز کنند. این قوانین اجازه نمی‌دهند شرکت‌های فناوری با استفاده از قابلیت‌های اعتیاد آور کودکان را به پلتفرم‌های خود جذب کنند. این درحالی است که با وجود نگرانی‌هایی درباره حریم خصوصی کاربران، نفرت پراکنی، اخبار جعلی، محتوای مخرب برای سلامت ذهنی نوجوانان، شرکت‌های بزرگی مانند فیس بوک و گوگل طی دهه قبل با رشدی بی سابقه روبرو بوده اند. قانون مذکور دقیقاً در همان روزی در ایالت یوتا امضا شد که مدیر ارشد اجرایی تیک تاک در مقابل کنگره شهادت داد.

منبع: مهر

کابینه رژیم صهیونیستی در چند قدمی فروپاشی رسید

با افزایش دامنه اختلاف ها میان احزاب راست افراطی ائتلاف حاکم و شکاف بین سران و وزرای رژیم صهیونیستی، کابینه «بنیامین نتانیاهو» در چند قدمی فروپاشی قرار گرفته است.نخست وزیر رژیم صهیونیستی نشستی را با گروه ها و احزاب تشکیل دهنده ائتلاف خود برای بررسی پیامدها و تصمیم گیری درباره سرنوشت طرح «اصلاح قانون قضایی» تشکیل داد. خبرهای منتشر شده از منابع نزدیک به نتانیاهو حاکی از این بود که وی تا ساعتی دیگر در نشستی رسانه ای خواهان توقف تصویب این طرح خواهد شد اما پس از برگزاری این جلسه، رسانه ها اعلام کردند که این نشست به خاطر مخالفت برخی از اعضای کابینه و ائتلاف حاکم و نرسیدن به نتیجه قطعی، به تعویق افتاده است. بر اساس اخبار منتشر شده، «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و رهبر حزب قدرت یهود و «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی و رهبر حزب صهیونیسم مذهبی رژیم صهیونیستی، نتانیاهو را به خروج از ائتلاف و فروپاشی کابینه تهدید کرده اند. آنها اعلام کرده اند، در صورتی که نتانیاهو خواهان توقف تصویب طرح اصلاح نظامی قضایی شود، از ائتلاف حاکم خارج می شوند. از سوی دیگر اخباری درباره احتمال تکذیب برکناری وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از سوی نتانیاهو منتشر شده که وی در حال مقدمه چینی برای این خبر است. دفتر وزیر جنگ دقایقی پیش اعلام کرد که تاکنون نامه برکناری به این وزارتخانه ابلاغ نشده و برخی رسانه ها نیز اعلام کردند که بزودی نتانیاهو هم اعلام خواهد کرد که تصمیمی برای برکناری «یوآو گالانت» ندارد. در طرح کابینه نتانیاهو موسوم به «اصلاح قانون قضایی» که ساکنان سرزمین‌های اشغالی از آن به «کودتای قانون پایه» تعبیر می‌کنند، از اختیارات دستگاه قضایی این رژیم کاسته و در مقابل، قدرت و جایگاه قوه مجریه و مقننه در این رژیم تقویت خواهد شد. در این طرح از اختیارات مشاور قضایی کابینه رژیم صهیونیستی و همچنین اختیارات مشاوران قضایی دیگر وزارتخانه‌های این رژیم گرفته خواهد شد و وزیردادگستری این امکان را خواهد داشت که هر مشاور قضایی را که بخواهد در دفتر خود برکنار یا منصوب کند. این لایحه پیشتر در جلسه کنست (پارلمان اسراییل) در قرائت اول با ۶۳ رأی موافق و ۴۷ رأی مخالف به تصویب رسید. این لایحه برای آن که به قانون تبدیل شود، باید در قرائت‌های دوم و سوم نیز به رأی گذاشته شود و در کمیسیون‌های تخصصی رأی آورد. نتانیاهو که از سال‌ها پیش به اتهام فساد، رشوه و خیانت در امانت تحت محاکمه قضایی قرار دارد، بنا دارد با همین طرح موسوم به «اصلاح نظامی قضایی»، از محاکمه فرار کند. به دنبال این طرح، سرزمین‌های اشغالی شاهد تظاهرات هفتگی است. در همین رابطه، یکشنبه شب نخست وزیر رژیم صهیونیستی «یوآو گالانت» وزیر جنگ کابینه خود را برکنار کرد. پیش تر «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در پی مخالفت گالانت با طرح اصلاح نظام قضایی، از نتانیاهو خواسته بود که وی را برکنار کند. گالانت از وزیران و اعضای کابینه نتانیاهو خواسته بود که به وی بپیوندند تا قانون اصلاح نظام قضایی متوقف شود. این سخنان گالانت در حالی است که نتانیاهو پنجشنبه گذشته در نطق تلویزیونی، هرگونه توقف اصلاح نظام قضایی را رد کرد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پی تظاهرات گسترده صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی علیه کابینه وی، سران احزاب کابینه ائتلافی را به نشست اضطراری فراخواند. وزرای کابینه نخست وزیر رژیم صهیونیستی از حزب لیکود اعلام کرده بودند که در صورت تصمیم نتانیاهو برای تعلیق اصلاحات قضایی، به این تصمیم پایبند خواهند بود. بنا بر گزارش‌ رسانه ها، نتانیاهو و «آریه درعی» رهبر حزب شاس موافق تعلیق اجرای تغییرات قضایی و «یاریو لیوین» و «ایتامار بن گویر» وزرای دادگستری و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی مخالف آن هستند. از سوی دیگر ۶ نماینده از حزب لیکود در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) از تعلیق تغییرات قضایی حمایت کردند. «نیر برکات» وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی نیز گفته بود: اصلاحات قضایی لازم است و ما آنها را انجام خواهیم داد، اما نه به قیمت برادرکشی. در همین حال منابع خبری گزارش دادند، به دنبال گسترش تظاهرات مخالفان کابینه نتانیاهو، در مناطق مختلف فلسطین اشغالی، ارتش این رژیم به حالت آماده باش درآمد. کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش کرد: ارتش اسرائیل به دنبال از دست دادن کنترل در داخل کشور، وضعیت آماده باش اعلام کرده است. پیش تر پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که در حال حاضر در ۱۵۰ نقطه در فلسطین اشغالی تجمعات و اعتراضات در جریان است. بر اساس گزارش‌ها، پلیس رژیم خواستار نیروهای کمکی برای مقابله با اعتراضات شده است.

منبع: ایرنا

دومین هواپیمای ایرباس به چرخه پروازی برگشت

با تلاش متخصصان مهندسی و تعمیرات هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، دومین هواپیمای ایرباس A۳۱۹ به چرخه پروازی بازگشت.این هواپیما که از بهمن ماه در آشیانه انقلاب هما تحت چک سنگین S و C قرار گرفته بود، هفتم فروردین پس از اتمام چک و بازرسی‌های زمینی و تست پروازی توسط اساتید خلبان مجرب هما به چرخه پروازی بازگشت. در این چک سنگین بدنه، بال، کابین، ارابه‌های فرود و سکان افقی و عمودی هواپیما تحت بازرسی‌های سنگین طبق دستورالعمل‌های ایرباس قرار گرفت. در این چک همچنین همه صندلی‌های این هواپیما پس از اورهال در کارگاه‌های مکانیکال به صورت کامل تعویض شد. متخصصان کارگاه موتور هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، با استفاده از تجربیات ارزشمند خود دو موتور CFM۵۶ اورهال شده با سیکل بالا را برای این هواپیما آماده کردند. با توجه به روند رو به رشد بازگشت هواپیماهای زمینگیر با همت متخصصان مهندسی و تعمیرات، در صورت ادامه تامین اعتبار، شاهد افزایش پروازها برای خدمت‌رسانی به مردم ایران خواهیم بود.

منبع: ایرنا

بانک ورشکسته «سیلیکون ولی» به فروش رفت

شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) با فروش بانک شکست خورده «سیلیکون ولی» به بانک آمریکایی «فرست سیتیزن» موافقت کرد.سقوط ناگهانی و پی‌درپی چند بانک آمریکایی که یکی از آن‌ها «سلیکیون ولی» (SVB) از بزرگترین بانک‌های آمریکا در حوزه فناوری و استارت آپ بود، با ایجاد تزلزل در چشم‌انداز مالی آمریکا، ثبات کلی سامانه بانکی این کشور را زیر سؤال برده است. در این میان، شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) که به منظور حمایت از مشتریان SVB سپرده‌های آن‌ها را در اختیار گرفته بود یکشنبه شب به وقت محلی اعلام کرد با فروش این بانک به بانک آمریکایی فرست سیتیزن موافقت کرده است. در بیانیه این شرکت در این خصوص آمده است: این فرایند فروش تمام سپرده‌ها و وام‌های SVB به فرست سیتیزن را شامل می‌شود و مشتریان سلیکیون ولی پس از تکمیل این فرایند به طور خودکار به مشتریان فرست سیتیزن تبدیل خواهند شد. روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ (۱۰ مارس ۲۰۲۳)، بانک سیلیکون ولی یکی از بزرگترین بانک‌های آمریکا در حوزه فناوری و استارت آپ درحالی دچار فروپاشی ناگهانی شد که هم میلیاردها دلار سرمایه این شرکت‌ها را در وضعیت بلاتکلیف قرار داد و هم بازارهای جهانی را آشفته کرد. تنها ۲ روز پس از شکست این بانک که از آن به عنوان بزرگ‌ترین ورشکستگی بانکی آمریکا پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ و دومین سقوط بانکی تاریخ این کشور یاد می‌شود، نهادهای تنظیم‌گر (regulators) ایالتی، بانک سیگنچر را در نیویورک بستند و بدین ترتیب سومین ورشکستگی بزرگ بانکی در تاریخ آمریکا نیز رقم خورد. روزنامه اقتصادی فایننشال تایمز در مطلبی در این باره آورده بود: با وجود اینکه خطر سرایت کردن بحران SVB به سایر بانک‌ها کم است اما در پایان هر چرخه افزایش نرخ بهره بانکی، دوره‌ای فرا می‌رسد که در آن اجزایی در سیستم مالی با شکست مواجه می‌شوند. این شکست‌ها، کوچک یا بزرگ،‌ اعتماد سرمایه گذاران و مصرف کنندگان را از بین برده و احتمال رکود در اقتصاد را افزایش می‌دهد. بنابراین اگرچه سقوط بانک سیلیکون‌ ولی از یک بحران اقتصادی مشابه ۲۰۰۸ خبر نمی‌دهد اما از ورود به «فاز شکست» حکایت دارد. وبگاه استریت به تازگی گزارش داد: تاجران وال‌استریت معتقدند فدرال رزرو احتمالاً باید نرخ بهره (benchmark lending rate) خود را قبل از تابستان کاهش دهد؛ زیرا پیامدهای بحران بانکی آمریکا به تخریب اعتبار بالقوه می‌انجامد که ممکن است تهدیدی برای رشد اقتصادی گسترده‌تر باشد.

منبع: ایرنا

طرح جنجالی انگلیس برای پناهجویان صدای دیدبان حقوق بشر را درآورد

رئیس جدید دیده بان حقوق بشر (HRW) گفت طرح انگلیس برای انتقال پناهجویان به کشور آفریقایی رواندا سیاستی سخیف است که جایگاه انگلیس در عرصه جهانی را به طور کامل تخریب می‌کند.تیرانا حسن که از امروز ریاست دیده بان حقوق بشر را برعهده گرفته است همچنین گفت دولت های محافظه کار در اروپا به دنبال پیروی از مشی بریتانیا هستند و به کشورهای آفریقایی به چشم محلی برای تخلیه پناهجویان نگاه می کنند؛ اقدامی که به‌طور بالقوه ضربه بیشتری را بر محافظت نهادینه شده از پناهجویان وارد می کند. طرح جنجالی اخراج پناهجویان از سوی دولت انگلیس تقریبا یک سال پیش با توافق رواندا انجام شد اما از آن زمان به بعد با چالش های حقوقی از جمله مداخله دادگاه حقوق بشر اروپا مواجه بوده است. سوئلا براورمن وزیر کشور، اوایل این ماه از کیگالی (پایتخت رواندا) دیدن کرد تا از ساخت بلوک های اقامتی برای پناهجویان اخراج شده از انگلیس بازدید کند و با همراه کردن فقط مطبوعات وابسته به جناح راست جنجال های بیشتری را برانگیخت. دولت انگلیس همچنین یک لایحه جدید محدودکننده مهاجرت را با شعار «قایق ها را متوقف کنید» پیشنهاد کرده که هدف از آن قطع گذرگاه های پناهجویان از کانال مانش است. تیرانا حسن گفت: این یک سیاست سخیف، تفرقه افکن و کاملاً مغایر با حقوق بشر است و به طور کامل هر نوع جایگاه بین المللی انگلیس در مورد حقوق بشر را در صحنه بین المللی از بین می برد. مدیر اجرایی جدید ۴۸ ساله دیده بان حقوق بشر از زمان استعفای کنت راث در آگوست (مرداد/شهریور) سال گذشته به عنوان سرپرست خدمت کرده است. به نوشته گاردین وی تجسم تغییر نسل این نهاد است.طرح انگلیس برای انتقال پناهجویان به رواندا برای رسیدگی به تقاضای پناهندگی آنها اعتراضات گسترده‌ای را در سطح بین‌المللی و در داخل این کشور به همراه داشته است. یک مقام بلندپایه سازمان ملل متحد طرح دولت انگلیس را خلاف مقررات و موازین بین‌المللی دانسته است. در داخل انگلیس موسسات خیریه هشدار داده‌اند «تصمیم ظالمانه و ناپسند» دولت برای انتقال پناهجویان به هزاران کیلومتر دورتر، نه تنها در پاسخ به معضل مهاجرت ناکام خواهد بود، بلکه «به هرج و مرج بیشتر انسانی منجر خواهد شد: و حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون پوند هزینه در بر خواهد داشت.

منبع: ایرنا

اعتصاب حمل‌ونقل آلمان را فلج کرد

کارکنان بخش حمل و نقل عمومی آلمان از جمله بخش ریلی، هوایی و زمینی در ادامه اعتراض خود به ناکافی بودن دستمزدها از بامداد دوشنبه به وقت محلی به مدت ۲۴ ساعت دست از کار کشیدند.در ادامه اعتراض‌ آلمانی‌ها به ناکافی بودن دستمزدها، اعتصاب سراسری بخش حمل‌ونقل عمومی در این کشور شامل حمل‌ونقل ریلی و هوایی و همچنین اتوبوس‌های عمومی و محلی، از بامداد امروز به وقت محلی به مدت ۲۴ ساعت آغاز شده است. بر اساس این گزارش، طی روزهای گذشته و در جریان آماده سازی برای این اعتصاب گسترده، سیستم حمل‌و نقل عمومی آلمان دچار اختلال شده بود. بنابراین پیش‌ بینی می‌شود اعتصاب کارکنان این بخش، افزایش ترافیک و تاخیر در ترددها را به همراه داشته باشد. به عبارتی قرار است امروز فعالیت تقریبا تمام هواپیماها، قطارها و اتوبوس‌های بخش حمل و نقل عمومی آلمان متوقف شود. به همین ترتیب، تمام پروازهای ورودی و خروجی فرودگاه فرانکورت برای امروز (دوشنبه) لغو شده و یا دستکم یک روز به تاخیر افتاده‌اند. در فرودگاه بین‌المللی مونیخ نیز از روز یکشنبه پروازها متوقف شده‌اند. قطارهای درون شهری و بین شهری نیز وضعیت چندان متفاوتی نخواهند داشت. این گزارش می‌افزاید: خدمات ریلی محلی به شدت محدود خواهد شد. در هفت ایالت آلمان خدمات بخش حمل و نقل عمومی محلی مانند اتوبوس‌ها و قطارهای درون شهری متوقف خواهد شد. همچنین با توجه به اینکه بیشتر مسافران ناچار به انتخاب میان استفاده از خودرو شخصی و یا دوچرخه هستند، انتظار می‌رود که ترافیک در شبکه جاده‌ای نیز با مشکل مواجه شود. بنابر این گزارش، اتحادیه‌های کارگران آلمان در جریان مذاکره با کارفرمایان بخش دولتی به بن بست رسیده‌ و بنابراین این اعتصاب سراسری را همزمان با آغاز دور سوم مذاکرات برنامه‌ریزی کرده‌اند. اتحادیه موسوم به «وردی» (Verdi) به عنوان چتر اصلی اتحادیه‌های کارگری آلمان و دومین اتحادیه بزرگ این کشور از نظر تعداد اعضا و همچنین اتحادیه EVG برای کارکنان بخش راه آهن و حمل و نقل عمومی از اعضای خود خواسته‌اند تا در سراسر کشور برای این اعتصاب هماهنگ شوند. به گفته یکی از سران اتحادیه وردی، اعتصاب کارکنان بخش حمل و نقل آلمان در پی افزایش سرسام‌آور هزینه‌های زندگی و قبوض انرژی در این کشور و ناکافی بودن درآمد آن‌ها انجام می‌شود. همچنین خبرگزاری رویترز نیز در این باره گزارش داد: آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا یکی از بزرگترین اعتصاب‌ها در دهه‌های گذشته را تجربه خواهد کرد. هزاران نفر از کارکنان بخش حمل و نقل عمومی که برای افزایش دستمزد که آن را حیاتی می‌دانند، دست از کار خواهند کشید. وابستگی شدید آلمان به گاز روسیه پیش از جنگ اوکراین، موجب شد تا اقتصاد این کشور پس از جنگ و اعمال تحریم‌ها علیه روسیه ضربه سنگینی متحمل شده و تورم بیشتری را در مقایسه با دیگر اقتصادهای اروپا تجربه کند.

منبع: ایرنا

آمریکا از خط قرمز عبور کرد

وزیر خارجه روسیه یکشنبه شب گفت که آمریکا در تلاش برای اثبات هژمونی خود از همه خط قرمزها و مرزهای هنجاری دیپلماتیک و اخلاقی عبور کرده است. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسیا-۲۴ گفت: شما می‌توانید هر چیزی را از آمریکا انتظار داشته باشید. آن‌ها قبلاً از همه مرزهای دیپلماتیک، اخلاقی و هر چیز دیگری در آرزوی تضمین هژمونی خود فراتر رفته‌اند. لاوروف با بیان اینکه چین منعکس کننده سنت و تمدن بزرگی است که بیش از هزار سال قدمت دارد، گفت: پکن سبک منحصر به فرد خود را برای واکنش به فشار دیپلماتیک آمریکا ایجاد کرده است. وزیر امور خارجه روسیه افزود: این روش شامل عزت، تجزیه و تحلیل عمیق از همه چیزهایی است که در حال وقوع است و اجتناب از هرگونه حرکت عجولانه می‌باشد. اظهارات لاوروف چهار روز پس از پایان سفر شی جین پینگ رئیس جمهور چین به مسکو، جایی که وی با همتای روس خود ولادیمیر پوتین در مورد روابط دوجانبه و پیشنهادات پکن برای حل و فصل مسالمت آمیز جنگ روسیه و اوکراین گفتگو کرد، بیان می‌شود. آمریکا گفته است که چین نمی‌تواند یک میانجی بی طرف در جنگ باشد و پیشنهاد چین را رد کرده است.

منبع: خبرنگاران جوان

عراق به قانون جدید انتخابات رای مثبت داد

منابع خبری صبح از تصویب قانون جنجالی جدید انتخابات استانی و پارلمانی عراق خبر دادند.پارلمان عراق سرانجام اصلاحات قانون پر مشاجره انتخابات پارلمانی این کشور را تصویب کرد. پیش‌نویس این قانون توسط احزاب شیعه، سنی و کُرد در عراق تهیه شده بود. بر اساس این اصلاحیه قانون، عراق از سیستم «چند حوزه انتخاباتی» به سیستم «فهرست بسته و حوزه انتخاباتی واحد» باز گشت. برخی از احزاب سیاسی کوچک و نمایندگان مستقل به دلیل اینکه این اصلاح به نفع احزاب حاکم و بزرگ است، با آن مخالفت کردند. پیشتر نیز منابع از مخالفت مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق که از سیاست کناره‌گیری کرده و آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان عراق با اصلاحات در قانون انتخابات خبر داده بودند. قرار است طبق تعهد محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، این کشور در سال جاری میلادی شاهد برگزاری همزمان انتخابات محلی و پارلمانی باشد. اصلاحات در قانون انتخابات درحالی توسط گروه‌های سیاسی بانفوذ همسو با حفظ و تقویت دستاوردهایشان تصویب شده است که مخالفت‌ها با این اصلاحات به شیوه "سانت لیگو" در تقسیم کرسی‌ها متمرکز بوده و برخی دیگر شمارش دستی آراء را راهی برای عبور از مشکلات فنی و تقلب‌هایی می‌دانند که در بیشتر انتخابات قبلی وجود داشتند. نظام انتخاباتی عراق مبتنی بر نظام انتخاباتی 'سانت لیگو' است که در حال حاضر در کشورهایی مانند نیوزیلند، سوئد، نروژ و بوسنی مورد استفاده قرار می گیرد. نظام انتخاباتی سانت لیگو در ۱۹۱۰ برای صیانت از آراء مردم در انتخاب فهرست‌های انتخاباتی وضع شد و برای اولین بار در دو کشور نروژ و سوئد در ۱۹۵۱ عملا به اجرا گذاشته شد. این نظام انتخاباتی براساس تقسیم آراء فهرست انتخاباتی بر ضریب‌های ثابت - که ارقام فردی شامل ۱، ۳، ۵، ۷، ۹، ۱۱ و ... هستند - محاسبه می شود. عراق در ۲۰۱۳ در جریان انتخابات شوراهای شهر و روستاها، برای اولین بار این نظام را به اجرا گذاشت و ضریب رقم در آن انتخابات ۱.۹ بود امری که گفته می شد، باعث شده، گروه انتخاباتی نوری المالکی نخست وزیر وقت عراق، بیشترین کرسی های شوراها را در سطح عراق به دست آورد و سهم گروه‌های انتخاباتی کوچک، بسیار محدود شد. برخی جریان‌های سیاسی به ویژه جریان صدر به منظور عدم تکرار حادثه ۲۰۱۳ و در نتیجه پیروزی قاطع مجدد فهرست انتخاباتی نوری المالکی در انتخابات شوراها و پارلمان عراق، خواهان تغییر این ضریب شدند. جریان صدر تحت عنوان صیانت از آراء فهرست‌های کوچک انتخاباتی، ضریب ۱.۴ را به جای ضریب ۱.۹ پیشنهاد کرده بود، اما این درخواست با مخالفت صریح فراکسیون دولت قانون به رهبری نوری المالکی و حکمت ملی به رهبری سید عمار حکیم در روز پنجشنبه گذشته (۴ اوت ۲۰۱۷) در پارلمان عراق، مواجه شد. بعد از بحث و جدل‌ها جریان‌های سیاسی امروز در پارلمان عراق بالاخره بر سر ضریب ۱.۷ توافق کردند. براساس این ضریب جدید، شانس بیشتری برای فهرست‌های کوچک برای ورود به پارلمان و شوراها وجود خواهد داشت. با وجود توافق بر سر ضریب ۱.۷ هنوز معلوم نیست که مقتدی صدر رهبر جریان صدر به این وضعیت رضایت خواهد داد یا او نیز اساسا اصل نظام انتخاباتی عراق را احجاف انگیز می داند همان طور که در آخرین خطبه خود در روز جمعه گذشته اعلام کرد. پارلمان عراق در جلسه روز دوشنبه خود همچنین طرح تجمیع دو انتخابات شورای های استانی و پارلمانی را تصویب کرد که براساس این مصوبه ، دو انتخابات همزمان در ماه مارس ۲۰۱۸ برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا

گردباد مرگبار می‌سی‌سی‌پی را درنوردید

تصاویر هوایی ویرانی‌های ناشی از گردباد مرگبار در یک جامعه روستایی کوچک در غرب ایالت می‌سی‌سی‌پی را ثبت کرد.شبکه ان پی آر گزارش داد که در میان ساختمان‌های تخریب شده با این گردباد قدرتمند، ساختمانی بود که یک کلیسای باپتیست و مرکز اجتماعی را در خود جا داده بود. سازمان مدیریت اضطراری می‌سی سی پی اعلام کرد حداقل ۲۵ تن بر اثر این گردباد کشته شدند. این گردباد درجه بندی اولیهِ ئی اف ۴ دریافت کرد.

منبع: شبکه خبر

فرد شماره دو شاخه داعش در افغانستان کشته شد

ریاست استخبارات حکومت افغانستان از هلاکت فرد شماره دو شاخه خراسان داعش در استان بلخ در شمال این کشور خبر داد.ریاست استخبارات حکومت افغانستان شب گذشته در پیامی اعلام کرد : در عملیات چند روز قبل نیروهای امنیتی در ناحیه های پنجم، هشتم و دهم امنیتی شهر مزارشریف، سه عضو مهم و شناخته شده داعش از جمله مولوی " ضیاءالدین " فرد شماره دو داعش و استاندار خود خوانده سابق این گروه به هلاکت رسید. استخبارات حکومت افغانستان افزود : " ابوعمر افریدی " عضو شناخته شده شاخه خراسان و " سلمان تاجیکستانی " از مسئولان آموزش‌های نظامی داعش از کشته شدگان دیگر این عملیات بودند. همچنین نیروهای امنیتی اعضای یک گروهک داعش را که در ترور " محمد داود مزمل " استاندار بلخ دست داشتند در استان فاریاب بازداشت کردند. به گفته اداره استخبارات افغانستان این افراد اتباع تاجیکستان هستند که برای حملات تروریستی به افغانستان اعزام شده بودند. عملیات نیروهای امنیتی علیه داعش در شهر مزارشریف در بیست و ششم اسفندماه اجرا شد اما نتایج آن اعلام نشده بود.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha