پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دکتر رضایی هفتادُر

حوزه/ دکتر رضایی هفتادُر تأکید کرد: می بایست مجلات لیدر را به عنوان تعیین کننده های خط و خطوط پژوهش در دنیا شناسایی کرده و بیشتر به مطالعه محتوای آن ها پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر حسن رضایی هفتادُر دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران در مدرسه شبهه‌پژوهی «مطالعات قرآنی خاورشناسان» که به همت مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه‌ های علمیه و با همکاری مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث، پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و مؤسسه آموزش عالی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، به «بررسی منابع مورد استفاده در مطالعات قرآنی خاورشناسان» پرداخت و گفت: تسلط کامل بر زبان انگلیسی اولین ابزار برای ورود به عرصه بررسی مطالعات قرآنی غربی هاست. استفاده از کتاب های داستانی با زبان لاتین و فرهنگ لغت های یک زبانه می تواند ما را در یادگیری زبان انگلیسی کمک کند.

وی ادامه داد: هیچ گاه نباید در زمینه یادگیری زبان انگلیسی خودمان را با دیگران مقایسه کنیم؛ زیرا میزان استعداد هر فردی در یادگیری زبان متفاوت با افراد دیگر است.

باید به مقابله با صنعت اسلام هراسی برویم

رضایی هفتادُر با اشاره به برخی دیگر از لوازم تحقیق و مقاله نویسی در عصر حاضر اظهار کرد: لازم است در این عصر خود را به لوازمی همچون IT و روش های علمی نگارش مسلح نماییم. صدور اندیشه های اسلامی به نقاط مختلف دنیا و شناساندن اسلام راستین به مردم جهان وظیفه مهم امروز ماست.

وی افزود: لازم است منابع شیعی را به دنیا معرفی کنیم و به مقابله با صنعت اسلام هراسی که وسیله ای برای درآمدزایی غربی ها شده است، بپردازیم. ما باید با استفاده از شبکه های اجتماعی و رسانه های مختلف و با بهره گیری از زبان انگلیسی به این عرصه ورود پیدا کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ارتباطات یک هنر است و ما باید این هنر را برای معرفی تفکر شیعی به دنیا فرا بگیریم. تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دنیا در مورد تفکر شیعی اطلاعات چندانی نداشت. اما با به برکت پیروزی انقلاب اسلامی این تفکر به دنیا معرفی شد و می بایست روز به روز بیشتر از قبل این مسأله را دنبال کرد.

وی گفت: مبلغان تفکر شیعی می بایست کار کردن با پلتفرمی همچون یوتیوب را حتماً در دستورکار خود قرار دهند. پایگاه (Web Of Science (WOS یکی از بزرگترین دیتابیس های موجود در سطح بین المللی است که می توانیم با مطالعه مقالات ارائه شده در آن به تولیدات علمی خود اضافه کنیم.

لزوم شناخت مجلات لیدر

رضایی هفتادُر یادآور شد: با استفاده از مجلات علمی در سطوح مختلف نیز می توان در زمینه شناخت مطالعات مستشرقان می توان به فهم بیشتر رسیده و برای مقابله با آن ها برنامه ریزی های دقیق تری داشت. در این راستا می بایست مجلات لیدر به عنوان تعیین کننده های خط و خطوط پژوهش در دنیا را شناسایی کرده و بیشتر به مطالعه محتوای آن ها پرداخت.

وی تصریح کرد: یکی از مسائلی که در حوزه مطالعات خاورشناسی غربی ها در عصر حاضر دنبال می شود، مسئله پدیدارشناسی خودانتقادی است. زمانی که برخی از مسلمانان محمد مصطفی رضوی و فؤاد سزگین به نقد مطالعات خاورشناسان پرداختند، آن گاه بسیاری از خاورشناسان به نقد پژوهش های خاورشناسان پیشین اقدام کردند. این موضوع را در مجلات لیدر می توان متوجه شد که تعیین کنند مسیر پژوهش ها هستند.

نویسنده کتاب «زبان انگلیسی برای دانشجویان علوم قرآن و حدیث» با تأکید بر فعالیت مجلات JCR به عنوان دنباله روهای مجلات لیدر بیان داشت: این مجلات در سطحی پایین تر از مجلات لیدر فعالیت داشته، اما اعتبار آن ها بالاتر از مجلات وب آو ساینسی است که تاکنون JCR نشده اند. در سطح پایین تر هم مجلاتی را داریم که در پایگاه Scopus قرار دارند.

Impact Factor و Quartile؛ مهمترین شاخص های اعتبارسنجی مجلات علمی دنیا

وی گفت: باید دانست این مجلات در Web Of Science ارزش گذاری شده و با شاخصی تحت عنوان Impact Factor به معنای ضریب اثر اعتبارسنجی می شوند. اما باید دانست IF(ایمپکت فاکتور) مجلات در Web Of Science مربوط به فعالیت های آن ها تا سال گذشته است.

رضایی هفتادُر ضمن بیان یکی دیگر از شاخص های ارزش گذاری مجلات علمی افزود: از دیگر شاخص های اعتبارسنجی مجلات پژوهشی دنیا شاخص Quartile است که به منظور معرفی جایگاه ژورنال در حیطه تخصصی آن مجله استفاده می شود. استفاده از این شاخص به صورت حرف Q و یک عدد از ۱ تا ۴ می باشد. هرچه این عدد کمتر باشد، اعتبار علمی آن مجله بالاتر خواهد بود. در حال حاضر پایگاه های علمی مختلف دنیا در حوزه های تخصصی مختلف صد مجله برتر خود را انتخاب می کنند و به چهار دسته بیست و پنج تایی تقسیم می نمایند. به عنوان مثال مجلات Q۱ شامل مجلات با رتبه یک تا بیست و پنج می باشد و به همین ترتیب مجلات با Quartile دو، سه و چهار نیز تعیین می شود.

کتاب های مفید برای علاقه مندان به حوزه مطالعات قرآنی خاورشناسان

وی ادامه داد: علاقه مندان به حوزه مطالعات قرآنی خاورشناسان می توانند جهت آشنایی بیشتر با این عرصه به مطالعه کتاب هایی همچون «فرهنگ کامل خاورشناسان» نوشته عبدالرحمن بدوی و ترجمه آقای شکرالله خاکرند بپردازند. عبدالرحمن بدوی هم تحصیل کرده شرق یعنی مصر بوده و هم در غرب یعنی فرانسه به تحصیل پرداخته است. او با توجه به اینکه به زبان های مختلفی همچون عربی، انگلیسی، آلمانی و فرانسوی تسلط داشت، در این کتاب هم شرح حال خاورشناسان را آورده و هم آثار آن ها را آورده است.

دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران اظهار کرد: کتاب «نقد آثار خاورشناسان» نوشته آقای سیدمصطفی حسینی طباطبایی در سال ۱۳۷۵ نیز دیگر اثری است که برای علاقه مندان به حوزه مطالعات قرآنی خاورشناسان قابل استفاده می باشد. در بخش اول این کتاب زندگینامه و آثار خاورشناسان مطرح شده و در بخش دوم بخش هایی از دایرة المعارف اسلام که نوشته غربی ها بوده مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

وی در پایان با تأکید بر لزوم مطالعه کتاب «شرق شناسی» نوشته ادوارد سعید خاطرنشان کرد: ادوارد سعید اصالتاً یک مسیحی فلسطینی بوده که در انگلستان و آمریکا بزرگ شده است. این کتاب در ایران توسط دو نفر ترجمه شده که من ترجمه آقای لطفعلی خنجی را توصیه می کنم مطالعه بفرمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha