پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
حجت الاسلام حصاری

حوزه / استاد حوزه علمیه خوزستان از برگزاری تخصصی و کارگاهی دوره مهارت‌های ترک گناه و معصیت در مدارس علمیه اهواز، خبر داد.  

حجت الاسلام حصاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، از برگزاری تخصصی و کارگاهی دوره مهارت‌های ترک گناه و معصیت خبر داد و اظهار داشت: دوره مهارت‌های ترک گناه و معصیت در اسلام در شش ماه گذشته در پنج مدرسه علمیه امام خمینی(ره)، امام خامنه‌ای، فاطمیون، الغدیر و خاتم الانبیا اهواز، برگزار شده است.

وی افزود: مبحث مهارت‌های ترک گناه و معصیت، اصالتا یک بحث اخلاقی یا عرفانی محسوب نمی‌شود، بلکه یکی از مباحث مقدماتی در مباحث معنوی دینی است، وقتی انسان به سن تکلیف می‌رسد و مکلف به احکام الهی می‌شود، باید بلد باشد که چگونه واجبات الهی را انجام و محرمات الهی را ترک کند، چرا که صرف دوست داشتن ترک گناه، موجب ترک گناه نمی‌شود و نیاز به مهارت دارد که در آیات، روایات و کلمات بزرگان دین ما به این مهارت اشاره شده است.

استاد حوزه علمیه خوزستان، خاطرنشان کرد: علاوه بر برگزاری تخصصی و کارگاهی دوره مهارت‌های ترک گناه و معصیت در اسلام، در پنج مدرسه علمیه فوق الذکر، این دوره به صورت عمومی و یکپارچه در یک روز در هشت مدرسه علمیه دیگر از جمله سیدالشهدا(ع) خرمشهر، امام رضا(ع) اندیکا و آل طیب و امام حسن مجتبی(ع) اهواز نیز برگزار شده است.

وی یادآور شد: یکی از عناوین دوره مهارت‌های ترک گناه و معصیت، مبحث تعادل و تعالی است که در این مبحث درصدد آموزش این مطلب به طلاب بودیم که انسان‌ها برای اینکه تکنیک‌های معنوی برای آنها سودمند باشد باید ابتدا از نظر روانشناختی متعادل باشند و یک شخص مثلا وسواسی، افسرده یا مضطرب در ابتدا باید خدمات روانشناختی و درمانی دریافت کند تا بتواند از خدمات معنوی استفاده کند.

حجت الاسلام حصاری، گفت: از دیگر مباحثی که در این دوره به طلاب آموزش داده شد، مبحث اهمیت و جایگاه ترک گناه در مباحث دینی و معرفتی با استفاده از آیات و روایات بود.

وی خاطرنشان کرد: مبحث «عزم» از دیگر سرفصل های آموزشی این دوره بود که در این مبحث نیز ما عزم را از نظر امام خمینی(ره) معنا کردیم، که همان عزم بر بندگی است و در ذیل این مطلب بحث جبران زندگی مطرح شد و گفتیم که موظف هستیم در ابتدای راه، خرابکاری‌های گذشته را ترمیم و حق الله و حق الناس‌های گذشته را جبران کنیم.

استاد حوزه علمیه خوزستان به بیان چندین مهارت و تکنیک برای ترک گناه و معصیت از جمله مشارطه، مراقبه، محاسبه نفس، معاتبه، مواخذه، تفکر و ایجاد نفرت از گناه در دل پرداخت و توضیحات مختصری در خصوص هر یک از این مهارت‌ها ارائه داد.

وی اظهار کرد: استقبال و بازخورد طلاب از برگزاری این دوره بسیار خوب بوده و طلاب پیگیر مباحث اخلاقی خود بوده‌اند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha