دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حمله موشکی به اسرائیل

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

انصارالله توافق احتمالی با عربستان را تائید کرد

«محمد البخیتی»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، تفاهم و توافق احتمالی با عربستان سعودی را تائید کرد و گفت: «نمی توانم در مورد جزئیات آن صحبت کنم.» اما در همین رابطه عضو ارشد انصارالله یمن اعلام کرد که ادامه حضور نیروهای اماراتی را به هیچ وجه در خاک یمن نخواهیم پذیرفت. به گفته البخیتی، مشارکت امارات با عربستان در تجاوز به یمن اشتباه بزرگی بود و امارات باید درس عبرت بگیرد و عقب نشینی کند. محمد البخیتی همچنین افزود: «شرایط دستیابی به آتش بس با شرایط دستیابی به صلح متفاوت است.» پیش از این نیز المیادین گزارش داده بود که هیأتی از عربستان سعودی به ریاست سفیر این کشور و همراه با یک هیأت عمانی قرار است طی دو روز آینده وارد صنعا، پایتخت یمن می‌شوند. البخیتی در سخنان خود همچنین افزود: «راه حل اصلی یمن در اختیار همه نیروهای فعال در این کشور است و ما به یمنی‌های درگیر در تجاوز اعلام می‌کنیم که فرصت صلح را از دست ندهند.» به گفته البخیتی، رویکرد عربستان برای دستیابی به صلح با یمن یا هر طرف دیگر، موضع عربستان و همه طرف‌های درگیر در یمن را تقویت خواهد کرد. محمد البخیتی در ادامه تاکید کرد که آتش بس در یمن پیش از عید فطر با تفاهم در دو مرحله توافق به دست خواهد آمد. عضو ارشد انصاراالله یمن این را نیز افزود که در جریان حوادث ۱۱ سپتامبر، علی عبدالله صالح سعی کرد به عنوان جایگزینی برای عربستان، همچنان متحد آمریکا باقی بماند. ساعاتی پیش از این نیز، رویترز به نقل از منابع آگاه مدعی شده بود که توافق آتش بس دائمی بین عربستان سعودی و یمنی‌ها ممکن است قبل از عید فطر اعلام شود. محمد عبدالسلام، مذاکره کننده ارشد دولت نجات ملی یمن با انتشار توییتی ضمن تأیید مذاکرات جاری بین عربستان و یمن نوشت: «ما به تلاش‌ها برای پایان دادن به تجاوز و رفع محاصره از طریق مذاکره ادامه می‌دهیم و به عنایت الهی امیدواریم که این امر محقق شود و آسیب‌های جنگ نیز جبران شود.» وی همچنین تأکید کرد: در مذاکرات تمام منافع مردم یمن از المهره تا صعده (سرتاسر یمن) مدنظر خواهد بود و ان‌شاء‌الله صلح محقق خواهد شد. صبح روز جمعه نیز منابع آگاه یمنی از توافق غیر علنی ریاض و صنعاء مبنی بر تمدید آتش‌بس در یمن و پس از آن اعلام پایان رسمی جنگ در این کشور از سوی عربستان خبر دادند. منابع یمنی آگاه اعلام کردند که سفیر عربستان در یمن در جریان دیدار با رئیس و اعضای شورای ریاستی یمن در سالروز تشکیل این شورا با آن‌ها در خصوص توافقات غیر علنی صورت گرفته با صنعاء رایزنی کرده است. بر اساس این گزارش، عربستان به دنبال تمدید آتش‌بس در یمن به مدت یک سال دیگر در برابر بازگشایی بندر الحدیده است. بعد از تمدید آتش‌بس با شروط جدید، عربستان به صورت رسمی پایان جنگ در یمن و توقف مداخلات در این کشور را اعلام خواهد کرد. بر اساس این گزارش، بعد از اعلام رسمی پایان جنگ در یمن، مذاکرات یمنی-یمنی با نظارت سازمان ملل و زیر نظر عربستان برگزار می‌شود. این مذاکرات با هدف توافق بر سر مرحله انتقالی به مدت ۲ سال، در خصوص شکل حاکمیت در یمن انجام خواهد شد.

منبع: مهر

رئیس سازمان سیا راهی ریاض شد

وال استریت ژورنال می‌گوید رئیس سازمان سیا در سفر به عربستان به محمدبن سلمان گفته است که آمریکا از نزدیکی روابط ریاض با ایران و سوریه ناامید است.گزارش وال استریت ژورنال حکایت از آن دارد که «ویلیام بیل برنز»، رئیس سازمان جاسوسی آمریکا موسوم به سیا چند روز پیش در سفری از پیش اعلام نشده به عربستان سعودی سفر کرده است. گفته شده رئیس سیا در این سفر درباره نزدیکی روابط ریاض با ایران با مقامات سعودی گفتگو و در این ارتباط ابراز ناامیدی کرده است. براساس وال استریت ژورنال، برنز به محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی گفته است که ایالات متحده از نزدیک شدن ریاض با ایران و سوریه که رقبای جهانی واشنگتن به شمار می‌روند، احساس ناامیدی دارد. یک مقام امنیتی آمریکا همچنین گفته است که برنز در این سفر درباره همکاری در زمینه اطلاعات و مبارزه با تروریسم با مقامات سعودی گفتگو کرده است. دو روز پیش، بعد از دیدار مشترک امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، فیصل فرحان وزیر خارجه عربستان و وزیر خارجه چین، سه کشور بیانیه مشترکی را امضا کردند. در این بیانیه آمده است: «در سایه مفاد بیانیه سه جانبه مشترک جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، و جمهوری خلق چین مورخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ (۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی) در رابطه با از سرگیری روابط میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران و همچنین در چارچوب هماهنگی میان دو کشور در رابطه با اقدامات لازم جهت از سرگیری فعالیت دیپلماتیک و کنسولی بین دو کشور، گفت‌وگوهایی در تاریخ ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ برابر با ۱۵ رمضان ۱۴۴۴ هجری قمری مصادف با ۶ آپریل ۲۰۲۳ میلادی در شهر پکن میان جناب آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جناب آقای امیر فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی صورت گرفت.» گفتنی است؛ پکن در دستیابی توافق تهران - ریاض نقش مثبتی داشته و تسهیل کننده تماس بین دو کشور بوده است. روز جمعه دهم مارس ۲۰۲۳ برابر با نوزدهم اسفند ماه ۱۴۰۱، با امضای توافق‌نامه‌ای در چین، روابط ایران و عربستان وارد مرحله تازه تنش‌زدایی بعد از ۷ سال قطعی روابط شد. به موجب توافق امضاشده ایران و عربستان اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود را ازسرمی‌گیرند و سفارتخانه‌های دو کشور ظرف ۲ ماه آینده افتتاح خواهد شد. روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی در دوران معاصر کمی کمتر از یک قرن قدمت دارد. شروع روابط میان ایران و عربستان به سال ۱۹۲۹ باز می‌گردد. در این ۱۰۰ سال دو کشور فراز و نشیب‌های زیادی را در رابطه با یکدیگر تجربه کرده‌اند. روابط ایران و عربستان سه بار قطع شد: اولین بار در سال ۱۹۴۳ و به دنبال اعلام تهران مبنی بر اعدام یک زائر ایرانی از سوی مقامات سعودی، روابط دو کشور قطع شد، اما پس از سه سال در سال ۱۹۴۶ دوباره روابط به حالت عادی بازگشت. بار دوم سال ۱۹۸۷ و در پی درگیری پلیس سعودی با حجاج ایرانی بود که در آن بیش از ۴۰۰ نفر که اکثرشان ایرانی بودند، کشته شدند. این بار ازسرگیری روابط دو کشور چهار سال یعنی تا سال ۱۹۹۱ طول کشید. سومین دوره قطع روابط به اوایل سال ۲۰۱۶ و آتش زدن و حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن در مشهد بازمی‌گردد. این دور از قطع روابط هفت سال طول کشید و بالاخره در روز ۱۰ مارس ۲۰۲۳ دو طرف برای عادی‌سازی دوباره به توافق رسیدند.

منبع: مهر

اسرائیل تسلیم حزب الله شد

«آویگدور لیبرمن» عضو کنست و وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی جمعه شب اذعان کرد که بازدارندگی این رژیم در مقابل حزب الله لبنان از بین رفته است.لیبرمن درباره حمله هوایی رژیم صهیونیستی به نقاطی در جنوب لبنان در پاسخ به حملات راکتی از این منطقه به فلسطین اشغالی، گفت: پاسخ (رژیم) اسرائیل یک شوخی خنده‌دار بود و بازدارندگی در قبال نصرالله کاملا از بین رفته است. رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» پیش تر نیز گفته بود: این روزها بسیار سخت است و نتانیاهو همچنان ضعیف عمل می‌کند و بازدارندگی (رژیم) اسرائیل را از بین می‌برد. پنجشنبه شب صفحه توئیتری منتسب به سید حسن نصرالله در توئیتی به صهیونیست‌ها در خصوص استفاده مقاومت از موشک‌های دوربرد هشدار داده بود. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب بصورت گسترده نوار غزه به ویژه جنوب آن را به بهانه شلیک موشک از خاک لبنان که مسئولیت آن را متوجه حماس کردند، این باریکه را بمباران کردند. به دنبال بمباران نوار غزه، گروه‌های فلسطینی نیز دست بسته نبوده و ضمن مقابله پدافنی با جنگنده‌های اسرائیلی، شهرک‌های اطراف نوار غزه را هدف راکت قرار دادند که در جریان آن تاکنون یک صهیونیست زخمی شده است. درپی حمله راکتی مقاومت، آژیر خطر در شهرک‌های صهیونیستی مجاور باریکه غزه به صدا درآمده است. از سوی دیگر، نیروهای مقاومت فلسطین شهرک‌نشین اشکول در مجاورت غزه را هدف حمله خمپاره‌ای قرار دادند.

منبع: ایرنا

ایران به اقدام دیپلماتیک باکو واکنش نشان داد

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش‌ به اخراج معلمان و دیپلمات‌های ایرانی از باکو، از اقدام متقابل دیپلماتیک خبر داد.ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به برخی مواضع، اقدامات و واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه نسبت به اقدامات دولت جمهوری آذربایجانواکنش‌های تند، احساسی و غیرسازنده دولت جمهوری آذربایجان علیه معلمان و دیپلمات‌های ایرانی موجود در باکو اظهار داشت: ما این رفتار دولت جمهوری آذربایجان را در تعارض با اصول همسایگی می‌دانیم. کنعانی خاطرنشان کرد: در حالی که بحران و آشوب سرتاسر سرزمین‌های اشغالی فلسطین را فراگرفته و رژیم صهیونیستی در متزلزل‌ترین شرایط داخلی به سر می‌برد و در زمانی که رژیم یادشده با تعرض به مسلمانان روزه دار و هتک حرمت مسجدالاقصی بدنبال فرافکنی بحران‌های چند لایه درون سرزمین‌های اشغالی است، جمهوری اسلامی ایران تمرکز بر وحدت جهان اسلام و هم زمان مقابله با عادی‌سازی روابط با رژیم جنایتکار و اشغالگر إسرائیل را یک ضرورت و تکلیف دینی و وجدانی می‌داند. سخنگوی وزارت امور خارجه دولت جمهوری آذربایجان را بر احترام متقابل، حرکت در مسیر حسن همجواری و دوری از آنچه خواسته صهیونیست‌ها و دشمنان منطقه است، فراخواند. کنعانی در ادامه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همزمان با تاکید بر رعایت اصول و مبانی سیاست همسایگی و توجه به اهداف شوم رژیم صهیونیستی در ایجاد اختلاف و تنش در روابط میان کشورهای اسلامی، اقدام متقابل دیپلماتیک را در دستور کار دارد. گفتنی است، جمهوری آذربایجان اخیرا در اقدامی چهار کارمند سفارت جمهوری اسلامی ایران را عنصر نامطلوب خواند و ۴۸ ساعت به آنها فرصت داد خاک این کشور را ترک کنند.

منبع: شبکه خبر

اوضاع مشتنج خیابان های اسرائیل را نظامی کرد

پلیس رژیم صهیونیستی حدود دو هزار و ۳۰۰ نفر از نیروهای خود را در مناطق مختلف قدس اشغالی مستقر کرده است.پلیس رژیم صهیونیستی حدود دو هزار و ۳۰۰ نفر از نیروهای خود را در مناطق مختلف قدس اشغالی مستقر کرده است. شهرک نشینان صهیونیست نیز با برگزاری مناسک خود در ورودی "باب الحدید" مسجدالاقصی، باعث متشنج شدن اوضاع در این منطقه شدند. در تحولی دیگر، پلیس رژیم اشغالگر راه‌های اصلی منتهی به بخش قدیمی قدس اشغالی را مسدود کرده است.نظامیان رژیم صهیونیستی همچنین ۱۵ فلسطینی را به اتهام حمل پرچم گروه‌هایی که آن‌ها را تروریستی" خواندند، بازداشت کردند.

منبع: شبکه خبر

دومین پهپاد زیرآبی هسته‌ای کره آزمایش شد

خبرگزاری کره شمالی اعلام کرد آزمایش این سامانه سلاح راهبردی زیردریایی از چهار تا هفت آوریل در پاسخ به رزمایش‌های نظامی کره جنوبی و آمریکا انجام گرفت.کره شمالی روز جمعه اعلام کرد، در پاسخ به رزمایش‌های نظامی مشترک کره جنوبی و آمریکا، یک پهپاد زیرآبی دیگر با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را آزمایش کرده است. خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد که آزمایش این سامانه سلاح راهبردی زیر دریایی از چهار تا هفت آوریل (۱۵ تا ۱۸ فروردین) انجام گرفت. این پهپاد از نوع هائیل-۲ Haeil-۲ مسافتی معادل ۱۰۰۰ کیلومتر مربع را در زیر دریا طی کرد. کره شمالی ماه گذشته از نخستین آزمایش این نوع پهپاد خبر داده بود که بنا بر اعلام پیونگ یانگ توانایی انجام «سونامی رادیواکتیو» را دارد.

منبع: شبکه خبر

هواشناسی هشدار زرد دریایی صادر کرد

سازمان هواشناسی برای استان‌های ساحل دریای خزر در روزهای ۱۹ و ۲۰ فروردین، هشدار سطح زرد صادر کرد.از عصر شنبه تا ظهر یکشنبه هفته پیش رو، جریاناتهشدار زرد دریایی برای سواحل شمال کشور جوّی سبب افزایش سرعت باد و افزایش قابل ملاحظه ارتفاع امواج دریا خواهند شد؛ به طوری که در سواحل بین یک و نیم تا دو متر و در فرا سواحل بیش از دو و نیم متر، ارتفاع امواج افزایش خواهند یافت. بر این اساس در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان های گیلان، مازندران و گلستان، وقوع مخاطراتی همچون غرق شدن شناورهای کوچک و متوسط صیادی و گردشگری و شناورهای نیمه سنگین محتمل است. بروز اختلال در تردد شناورهای سنگین و فوق سنگین یا ورود و خروج شناورها به حوضچه بنادر و آسیب دیدن شناورهای سنگین نیز دور از ذهن نیست. توصیه می شود هموطنان در مناطق یاد شده از عملیات تفریحی به ویژه غواصی و شنا خودداری کنند؛ در تردد با شناورهای سبک، نیمه سنگین، قایق های صیادی، مسافربری، و تفریحی و به طور کلی در فعالیت های دریایی در سواحل و دور از سواحل محدودیت اعمال و تورهای صیادی جمع آوری شوند.

منبع: شبکه خبر

رژیم صهیونیستی نوار غزه را بمباران کرد

رسانه های خبری از حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به نوار غزه خبر دادند. شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد در حمله هوایی اسرائیل یکی از اهداف مقاومت فلسطین در نوار غزه هدف قرار گرفت. ارتش اسرائیل شامگاه پنجشنبه اعلام کرد حمله به نوار غزه را آغاز کرده است. به گزارش شبکه سیزده تلویزیون رژیم صهیونیستی، ارتش اسرائیل مواضع جنبش حماس در غزه را هدف قرار داده است. رادیو ارتش اسرائیل پیش از آن از آغاز حمله به اهداف جنبش حماس در غزه خبر داده بود. در همین حال، اتاق مشترک گروههای مقاومت فلسطین بر آمادگی کامل مقاومت برای رویارویی و پاسخ محکم و قوی به هر گونه حمله و تجاوز رژیم اشغالگر تاکید کرد. اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز اعلام کرد از همه گروههای مقاومت فلسطینی می خواهیم در صفوفی واحد و یکپارچه، مقاومت خود را در رویارویی با رژیم اشغالگر تشدید کنند.

منبع: شبکه خبر

رزمایش نظامی آذربایجان در نخجوان آغاز شد

جمهوری آذربایجان در مناطقی از جمهوری خودمختار نخجوان و در نزدیکی مرزهای ایران رزمایش نظامی زمینی گسترده‌ای را آغاز کرد.این رزمایش نظامی با هدف آماده‌سازی نیروهای ارتش، آموزش فرماندهان ستادی و سنجش سرعت عمل نیروها در منطقه با همراهی یگان‌های تابعه زمینی و هوایی آغاز شده است. بنا به اعلام این رسانه و به استناد اطلاعات ارائه شده توسط سرویس مطبوعاتی ستاد کل ارتش جمهوری آذربایجان، مرحله نخست این رزمایش شامل آموزش یگان‌ها، ارزیابی سرعت تحرک واحدها و آمادگی رزمی نیروهای عمل کننده بود که انجام شد. بنا به گزارش تارنمای خبری ئولکه. آذ، در ادامه این رزمایش تمرین عملیات هجومی و پدافند، اقدامات حفاظت از تجهیزات و یگان‌های نظامی در منطقه و نیز اقدامات متقابل علیه پهپادهای بدون سرنشین دشمن انجام می شود. بر اساس گزارش این رسانه، یگان‌های پدافند هوایی در قالب نیروهای حاضر در این رزمایش به فعالیت عملی در زمینه کشف و ردیابی هواپیماهای متعارف پرداختند و در مرحله اجرای عملی نیز، نیروهای ویژه به مواضع رزمی و تأسیسات مهم مستقر در خط مقدم یورش بردند. بنا به اعلام تارنمای خبری ئولکه. آذ، در این رزمایش اقدمات یگان‌های توپخانه، پدافند هوایی، ارتباطات و امنیت و نیز میزان آمادگی ستاد برای عملیات رزمی و سازماندهی نیروها مورد ارزیابی قرار گرفت. در گزارش رسانه های جمهوری آذربایجان به تعداد نیروها و تجهیزات شرکت کننده و نیز مدت زمان این رزمایش اشاره‌ای نشده است. جمهوری آذربایجان در هفته جاری، یک رزمایش دریایی نیز در محدوده سواحل این کشور در دریای خزر برگزار کرد.

منبع: ایرنا

کاروان لجستیکی نظامی آمریکا مورد حمله قرار گرفت

منابع رسانه‌ای مقاومت عراق بامداد چهارشنبه گزارش دادند که کاروان لجستیکی نظامیان آمریکا در استان بابل در مرکز عراق هدف حمله قرار گرفت.کانال تلگرامی صابرین نیوز وابسته به نیروهای مثاومت اعلام کرد: در چند روز اخیر کاروان‌های آمریکایی در مناطق مختلف عراق بارها هدف بمب‌های کنار جاده‌ای قرار گرفتند. آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که همه نظامیان خود را از خاک عراق خارج کرده‌اند اما برخی منابع می گویند که ۲ هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی با عناوین مختلف در خاک عراق همچنان حضور دارند. پارلمان عراق دی ماه ۹۸ قانون خروج نیروهای اشغالگر آمریکا را از این کشور تصویب کرد، ولی آمریکایی‌ها به بهانه‌های مختلف نظیر افزایش اقدامات تروریستی همچنان تلاش دارد حضور خود را در عراق ادامه دهند. کارشناسان معتقدند که آمریکا با حمایت از گروه‌های تروریستی در عراق تلاش دارد تا به بهانه اقدامات آنان در این کشور همچنان حضور نظامی داشته باشد.

منبع: ایرنا

پاکستان عملیات گسترده نظامی ضد تروریستی را تصویب کرد

شورای امنیت ملی پاکستان برای مقابله موثرتر با معضل تروریسم که طی ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری در این کشور داشته است، برنامه آغاز عملیات جدید ضدتروریسم از جمله علیه گروه تحریک طالبان پاکستان را تصویب کرد.تشدید حملات تروریستی از جمله خیزش بی سابقه عناصر طالبان پاکستانی در مناطق مختلف این کشور به شدت صلح و امنیت را مختل کرده تا جایی که تروریسم در کنار بحران اقتصادی به یک بن بست در برگزاری انتخابات ایالتی در پاکستان و غلبه بر ناآرامی‌های در داخل تبدیل شده است. اعضای کمیته شورای امنیت ملی پاکستان به ریاست «شهباز شریف» نخست وزیر این کشور روز جمعه طی چهل و یکمین نشست این کمیته، با برنامه عملیات جامع نظامی جدید علیه تروریسم به ویژه برای مهار چالش ناشی از حملات گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان موافقت کردند. در این جلسه که با حضور فرماندهان نیروهای مسلح پاکستان و روسای نهادهای اطلاعاتی این کشور منعقد شد، موافقت شد تا طی دو هفته آینده کمیته‌ای متشکل از مقامات بلندپایه کشوری و لشکری سیاست و راهبرد اجرای عملیات جدید نظامی را تدوین و ارائه دهد. شورای امنیت ملی پاکستان اعلام کرد که موج اخیر تروریسم نتیجه نرمش با دشمنان صلح و فقدان یک سیاست منطقی در مقابل تحریک طالبان پاکستان است (اشاره به عملکرد دولت سابق این کشور) و برخلاف انتظارات عمومی، به بهانه نام اعتماد سازی در جریان مذاکرات صلح، تروریست‌های خطرناک طالبان پاکستانی از زندان‌ها آزاد شدند. پاکستان طی ماه‌های اخیر شاهد افزایش بی‌سابقه حملات مرگبار علیه غیرنظامیان و نیروهای امنیتی خود بود و دولت این کشور مدعی است که از دلایل اصلی تشدید ناآرامی‌ها در پاکستان استفاده تروریست‌ها و عناصر ضدپاکستانی از قلمروی افغانستان بوده و حاکمان فعلی آن توانایی لازم برای پرداختن به نگرانی همسایگان خود را ندارند. اوایل خردادماه سال گذشته شورای امنیت سازمان ملل در آخرین ارزیابی خود در مورد تهدید مداوم نیروهای امنیتی پاکستان از جانب تحریک طالبان پاکستان موسوم به TTP مستقر در افغانستان هشدار داده بود که «چشم‌انداز موفقیت روند مذاکرات تیره و تار است».گزارش سالانه تیم نظارتی کمیته تحریم‌های سال ۱۹۸۸ طالبان افغانستان به پیوندهای تحریک طالبان پاکستان با طالبان افغانستان اشاره و تشریح می‌کند که چگونه این گروه از سقوط دولت اشرف غنی در تابستان سال گذشته منتفع شد و به روابط آن با سایر گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان اشاره کرده است. ناظران بر این باورند که پاکستان تهدید تحریک طالبان پاکستان را سهل انگارانه تلقی کرد اما توافق صلح با این گروه مخوف یک اشتباه بزرگ بود. گفته می‌شود مقامات پاکستانی در راستای اعتمادسازی برای پیشبرد مذاکرات به صدها شورشی تحریک طالبان اجازه بازگشت به خانه‌های خود را دادند اما این گروه تروریستی مانند گذشته از مذاکرات و آتش بس برای تجدید قوا استفاده کرد.

منبع: ایرنا

سلیمانیه هدف حمله پهپادی قرار گرفت

منابع خبری جمعه شب از حمله پهپادی به اطراف فرودگاه سلیمانیه واقع در شمال عراق خبر دادند. اطراف فرودگاه سلیمانیه عراق هدف حمله موشک هدایت‌شونده که توسط یک پهپاد شلیک شده بود، قرار گرفت. به گزارش تارنمای شبکه العهد عراق، در این حمله پهپادی که منشأ آن تاکنون مشخص نشده، کسی آسیب ندیده است. در همین حال اداره امنیت فرودگاه سلیمانیه از وقوع انفجار در نزدیکی فرودگاه که سبب بروز آتش‌سوزی شده، خبر داده است. این گزارش می‌افزاید، «مظلوم عبدی» فرمانده شبه نظامیان کُرد سوریه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) هدف این حمله بوده که از آن جان سالم به در برده است. بنابر گزارش‌ها «مظلوم عبدی» با فرماندهان ائتلاف آمریکایی در یک پایگاه نظامی در نزدیکی فرودگاه سلیمانیه دیدار داشته است.

منبع: خبرنگاران جوان

پرنورترین انفجار فضایی تاریخ تمدن بشری کشف شد

اخترشناسان موفق به کشف و رویت پرنورترین انفجار فضایی رخ داده در طول تاریخ تمدن بشری شدند. اخترشناسان اخیرا انفجاری بسیار بزرگ را شناسایی کرده‌اند که به آن لقب درخشان‌ترین انفجار در تمام دوران‌ها داده‌اند. این انفجار که اکنون با نام GRB ۲۲۱۰۰۹A شناخته می‌شود، یک انفجار پرتو گاما (GRB) بود، فلاش نور بسیار پرانرژی که از مرگ یک ستاره عظیم‌الجثه به وجود آمد. این انفجار درخشان‌ترین انفجار در انرژی اشعه ایکس و پرتو گاما از زمان آغاز تمدن بشر است. این ۷۰ برابر روشن‌تر از هر چیزی است که قبلا مشاهده شده بود. اریک برنز، استادیار و ستاره شناس ایالت لوئیزیانا که در این کشف نقش داشته است، گفت: یک انفجار به این روشنی تنها هر ۱۰۰۰۰ سال یک بار به زمین می‌رسد. به اصطلاح GRB‌های طولانی، انفجارهای پرتو گاما که بیشتر از دو ثانیه طول می‌کشد زمانی که سوخت یک ستاره عظیم تمام می‌شود و در یک سیاهچاله فرو می‌ریزد، مادی می‌شوند. این فروپاشی فاجعه‌بار باعث می‌شود که فواره‌های قوی مواد به بیرون سرازیر شوند، با گاز اطراف ستاره سابق برخورد کرده و پرتوهای گامای پرانرژی تولید کنند. اخترشناسان دائما آسمان را برای GRB‌ها و سایر انفجارهای روشن و کوتاه مدت نور زیر نظر دارند و این گونه بود که آن‌ها این انفجار را کشف کردند. تیم تحقیقاتی که با رصدخانه سوئیفت نیل گرلز ناسا کار می‌کند، هر بار که دوربین خاصی معروف به تلسکوپ هشدار انفجاری (BAT)، یک GRB جدید را مشاهده می‌کند، مطلع می‌شوند. مایا ویلیامز، ستاره شناس ایالت پن و نویسنده اصلی یکی از مقالات GRB ۲۲۱۰۰۹A، افزود: این مورد به اندازه کافی روشن بود که دو بار BAT را فعال کند. تشخیص اولیه انفجار بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده از تلسکوپ فرابنفش/اپتیکال روی سوئیفت و تلسکوپ فضایی پرتو گامای فرمی ناسا بود. برنز توضیح می‌دهد که این پدیده توسط ابزارهای موجود در بیش از دوجین ماهواره رویت شد که شامل تلسکوپ اشعه ایکس NICER در ایستگاه فضایی بین‌المللی، تلسکوپ پرتو ایکس NuSTAR ناسا، ماهواره جدید کاوشگر قطب سنجی پرتو ایکس تصویربرداری ناسا (IXPE) و حتی یکی از فضاپیماهای وویجر است. هوئی سیرز، اخترشناس دانشگاه نورث وسترن در این باره گفت: با این گنجینه گسترده اطلاعات، ستاره‌شناسان متوجه شدند که این یک GRB پیچیده‌تر از حد معمول است. چرا این انفجار تا این اندازه روشن بود؟ نخست به دلیلی نزدیکی وقوع آن از نظر کیهانی که حدود ۱.۹ میلیارد سال نوری از ماست که به درخشش شدید آن می‌افزاید، اما روشنایی آن فقط به دلیل نزدیکی آن نیست. برنز ادامه داد: این همچنین ذاتا پرانرژی‌ترین انفجاری است که تاکنون دیده شده است. ستاره شناسان گمان می‌کنند جت‌های منفجر شده از سیاهچاله‌ای که آن را ایجاد کرده‌اند، باریک‌تر از حد معمول بوده‌اند. انفجارهای پرتو گاما در اولین لحظات خود در درخشان‌ترین حالت خود هستند، اما برای مدت طولانی‌تری با درخشش پس از آن ادامه می‌یابند، در این مورد، احتمالا چندین سال. ویلیامز و تیمش قصد دارند تا زمانی که می‌توانند هفت‌ای یک بار با سوئیفت به مشاهده این پدیده ادامه دهنذ، آن‌ها همچنین از تلسکوپ‌های فضایی جیمز وب و هابل نیروگاه ناسا برای مشاهده سایر طول موج‌ها استفاده خواهند کرد.

منبع: خبرنگاران جوان

دو عملیات همزمان در قلب اسرائیل 8 کشته و زخمی برجای گذاشت

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از دو عملیات مقاومت در تل‌آویو و هدف قرار گرفتن صهیونیست‌ها خبر دادند.کانال چهاردهم تلویزیون رژیم صهیونیستی از دو عملیات مقاومت در قلب رژیم اشغالگر یعنی تل آویو خبر داد که طی آن صهیونیست‌ها با عملیات زیرگیری با خودرو و نیز تیراندازی هدف قرار گرفتند .این رسانه‌ها از زخمی شدن دستکم هفت صهیونیست خبر دادند و حال دو نفر از آنها را خطرناک و وخیم توصیف کردند. کانال دوازدهم تلویزیون عبری از هلاکت یکی از صهیونیست‌های مجروح در این عملیات خبر داده است. رسانه‌های عبری پیشتر گزارش داده بودند که خبرهای اولیه از وقوع یک حادثه امنیتی در تل‌آویو حکایت می‌کند. رسانه‌ها و مقامات رژیم صهیونیستی در راستای سانسور خبرهای مربوط به عملیات‌های مقاومت معمولا از واژه فریبنده «حادثه امنیتی» استفاده می‌کنند.یدیعوت آحارانوت از شهادت عامل عملیات تیراندازی در تل آویو خبر داد. نظامیان صهیونیست به سوی این جوان مقاوم پس از عملیات علیه اشغالگران تیراندازی کرده و وی را به شهادت رساندند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha