پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی

حوزه/ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه اصلی‌ترین حقیقت شب‌های قدر اندیشیدن به حضور خداوند در عالم است، گفت: هدف از حضور انسان‌ها در عالم، درک عظمت و زیبایی بی‌نهایت حاصل از حضور پروردگار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، مراسم نخستین شب از لیالی قدر دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) شب گذشته در واحد رضوان(خواهران) این دانشگاه با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین واسطی، در این مراسم به تبیین راهبردهای امیرمومنان(ع) برای جوان معاصر پرداخت و اظهار داشت: محور سخن نامه ۳۱ نهج البلاغه از سوی حضرت امیر(ع)، خطاب به امام حسن(ع) و با محوریت تبیین راهبردهای زندگی است.

وی با بیان اینکه ارزش شخصیت هر فرد، به میزان ادراک او از این هستی است، تصریح کرد: عده‌ای از افراد در این دنیا به تعبیر قرآن، منحصرا به دنبال زندگی روزمره و رفع نیازهای اولیه و تمایلات زندگی هستند و مقصود از گرایش به این تمایلات نیز، دستیابی به رفاه، لذت و در نتیجه راحتی و آسایش بیش‌تر برای آنان است.

عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ادامه داد: البته رفع نیازهای ضروری و نخستین زندگی و برخورداری از راحتی و آسایش نیز لازم هستند، اما مقصود حیات فراتر از این نگاه است.

حجت الاسلام والمسلمین واسطی، با بیان اینکه سرشاخه و نقطه اصلی حرکت انسان‌ها، حس مخلوق بودن است، یعنی اعتقاد به حضور خالق در زندگی داشته باشیم و این حس حضور را درون وجود خود فعال ببینیم، ابراز کرد: آنگاه که حضور پروردگار را حس کنیم، در خواهیم یافت که حس مخلوق بودن در ذهن و وجود آدمی فعال و زنده است و هر توان موجود در شخصیت آدمی، لحظه به لحظه از یک وجود بی‌منتها نشأت و سرچشمه می‌گیرد.

وی با بیان اینکه همه ادراک انسان ثمره فهم اول او از هستی است، خاطرنشان کرد: همه معارف و باورهای انسان به این باز می‌گردد که محدود، محدود کننده نهایی می‌خواهد و محدود کننده نهایی نیز می‌بایست نامحدود و بی‌منتها باشد، در نتیجه با یک وجود بی‌نهایت مواجهیم که این مهمترین مفهوم در زندگی بشریت است.

عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با بیان اینکه چنانچه می‌خواهیم ادراکمان رشد کند، می‌بایست در خصوص این وجود بی‌نهایت بیاندیشیم، اظهار کرد: همه ما ظهور و بروزی از آن وجود بی‌نهایت هستیم، بنابراین افضل اعمال این شب‌ها نیز گفت‌وگوی با معرفت پیرامون ارتقای ادراک و فهم از پروردگار است.

حجت الاسلام والمسلمین واسطی، به سخن علامه طباطبایی اشاره کرد که می‌فرمودند «ما ابدیت در پیش داریم و اندیشیدن در این خصوص زندگی انسان را تضمین می‌کند»، عنوان کرد: همانطور که انسان معتقد، بدان اعتقاد دارد که اول انسان، آفریده شده از وجود بی‌نهایت است، بدان نیز معتقد شده که در ادامه نیز امتداد بی‌نهایت خواهد داشت.

وی ادامه داد: همه عالم لحظه به لحظه از عالم ملکوت مخابره می‌شود و در شب‌های پرفضیلت قدر، پهنای امواج معرفت، آنقدر وسیع است که تا عمق عالم نفوذ می‌کند و حس حضور به خدا را در قلب انسان قرار می‌دهد.

عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با بیان اینکه اصلی‌ترین حقیقت شب‌های قدر فعال شدن حضور خدا و اندیشیدن به حضور اوست، اظهار کرد: فاصله همه انسان‌ها با خداوند صرفا فاصله ادراکی، و نه وجودی است و هدف از حضور در عالم، درک قدرت و زیبایی بی‌نهایت حاصل از حضور پروردگار است.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha