یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجاب استایل

کرسی آزاد اندیشی با عنوان «حجاب استایل؛ نقشه استکبار یا مدگرایی مذهبی» در مدرسه علمیه حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) یزد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، خانم حلیمه غالبی در کرسی آزاد اندیشی با عنوان «حجاب استایل؛ نقشه استکبار یا مدگرایی مذهبی» مدرسه علمیه حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) یزد با ارائه بحث، گفت: سخنان و عملکرد دشمن درباره حجاب زنان ایران نشان دهنده تضعیف و از بین بردن حجاب است. یکی از مقامات بلند پایه آمریکا در ارتباط با پوشش در ایران گفته هر زن چادری در کوی و برزن ایران به منزله پرچم جمهوری اسلامی ایران است، بنابراین ما برای براندازی این نظام باید حجاب را سست نماییم. یکی از جاسوسان کاخ سفید در گزارش خود آورده است: ما موفق شدیم چادر مشکی زن ایرانی را به چادر توری و گل دار تبدیل کنیم چادر را هم به مانتو و مانتوهای بلند را به مانتوهای رنگی تنگ و خیلی کوتاه و اکنون از حجاب برخی زنان مسلمان فقط یک روسری مانده است.

در ادامه بحث، خانم فائزه سادات شاهدی در دفاع از حجاب استایل اظهار کرد: شاید آنچه که درباره حجاب استایل ها و نقشه استکبار بیان می شود کمی اغراق آمیز و متعصبانه برخورد شود و اگر بخواهیم منصفانه و عقلانی قضاوت کنیم به عنوان یک شخص مسلمان و شیعه باید بگوییم که پوشیده بودن این نوع از حجاب واضح است، پس نقصی در مورد پوشیده نبودن این نوع از حجاب نداریم و تمام حدود و مرزهایی که برای حجاب در قرآن بیان شده در حجاب استایل وجود دارد.

وی اضافه کرد: ضمناً با این سبک پوشش مردم دیدگاهشان نسبت به خانم های چادری و محجبه ها عوض می‌شود و باعث می‌شود که حتی قشرخاکستری هم جذب حجاب و پوشش شوند و این خودش یک نوع تبلیغ برای حجاب است؛ سوم این که در این نوع پوشش استفاده از رنگ های شاد هم هیچ اشکالی ندارد زیرا بنا بر عرف جامعه ای که من در آن زندگی می‌کنم پوشیدن این نوع رنگها هیچ جذابیتی که نامحرم را به سمت من جذب کند، ندارد و پوشش بانوان در جامعه باید بنا برعرف و شرع باشد و این نوع از پوشش را هم شرع می پسندد، زیرا همه جای بدن پوشیده هست و هم عرف می‌پسندد، زیرا بنا بر بی حجابی های اخیر که درسطح جامعه مشاهده می‌کنیم اصلا این سبک از پوشش مشکلی ندارد .

در ادامه خانم غالبی در پاسخ به مطالب مطرح شده گفت: دین مبین اسلام زن را مربی و پرورش دهنده مرد می‌داند و موفقیت‌های جامعه را در پرتو پرورش و تربیت یک بانو ترسیم می‌کند، در حالی که در پیج های حجاب استایل، زن به عنوان یک ابزار تبلیغاتی و تفریحی محسوب می‌شود و به عنوان ابزاری برای تجارت و کسب سود از آن استفاده می‌شود، مبنای حجاب استایل در چشم بودن و مورد توجه بودن، است و این با فلسفه حجاب مغایر است چرا که حجاب عدم جلوه گری است و حجابی که بخواهد موجب جلب توجه دیگران شود دیگر اسمش حجاب به معنای واقعی نیست و این نوع پوشش با فلسفه حجاب در تناقض است.

وی تصریح کرد: گره خوردن حجاب با مد، آن را به یک استایل تبدیل می‌کند که در پی آن باید آنقدر تغییر و تنوع ایجاد شود که در اکثر مواقع مفهوم حجاب نادیده گرفته می‌شود. حالا که حجاب یک استایل شد باید به دنبال زینت بخشی به آن باشیم؛ اکسسوری‌های حجاب تولید کنیم و چادرها را گلدوزی و سنگ‌کاری کنیم. بعد رو می‌آوریم به پیراهن‌های بلند اندامی و غیر اندامی که کم‌کم آن‌ها هم کوتاه‌تر می‌شوند و به تونیک‌های آزاد و دامن‌های گشاد تبدیل می‌شوند و شاید مرحله بعد شلوارهای گشاد جای آن را بگیرند که در نهایت همان‌ها هم تنگ و تنگ‌تر می‌شوند. در تمام حالات، ویژگی مشترک آن‌ها این است که موی سر پوشیده شده و قسمتی از بدن هم دیده نمی‌شود، اما آیا همه آن‌ها مفهوم حجاب را منتقل می‌کنند؟ در حالی که این نوع پوشش ها هر چند به ظاهر حد شرعی را حتی کامل هم پوشانده باشند با قرآن که با چند تأکید زنان را از به نمایش گذاشتن زینت‌های خود نهی می‌کند مخالف است.

استاد حوزه خواهران ادامه داد : چنانکه همه می‌دانیم یک روسری با رنگ روشن و زیبا صورت را زینت می‌دهد؛ یک ساق دست نگین دار رنگ روشن دست را زینت میدهد و اگر آن را زیباتر نمی‌کرد اصلا دلیلی برای پوشاندنش نبود بنابراین اینها همه همان زینت‌هایی است که خداوند متعال امر فرموده آنها را بپوشانیم .

وی خاطرنشان کرد: در تفاسیر ذیل آیه شریفه ۳۱ نور که سه مرتبه در این آیه نهی شده از آشکار نمودن زینت زنان (وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ) آمده است؛ حقیقت زینت زیبایی است در ظاهر هر چیز که چشم نواز باشد و زینت زن آن چیزی است که موجب زیبایی و آراستگی و نیکویی زن می شود، خواه عرضی باشد یا ذاتی و نهی قرآن در این مورد نسبت به هر چیزی است که عرف مردم آن را زینت و زیبایی به حساب می آورد و تفاوتی وجود ندارد که آن چیز مثل گردنبند و گوشواره و (گیره های تزیینی و روسریهایی که صورت را تزیین میکند) و... از بدن جدا باشد یا مثل آرایش و تزئین به چهره و بدن متصل باشد ( آرایش هم چه ملیح و کم باشد چه آرایش شلوغ و غلیظ، زینب حساب می‌شود) دلیل دیگر اینکه حجاب استایل به نوعی تحریف دین محسوب می‌شود و خانمی که حجاب استایل را دوست دارد باید نام آن را پوشش بگذارد نه حجاب چرا که حجاب یک سری ارکان و شرایطی دارداز جمله اینکه پوشاننده باشد؛ جلب توجه نکند؛ لباس شهرت نباشد، که این نوع پوشش را شامل نمی شود .

خانم غالبی اضافه کرد: چادر مشکی نگین دار با روسری رنگی یا مانتوی با رنگ های تند نامش حجاب اسلامی نیست اما زن مسلمان با این نوع پوشش و ادعای محجبه بودن به نوعی در حال تحریف حجاب است و در ذهن مخاطب تعریف جدیدی از حجاب ارائه میدهد و فردی که حجاب استایل را انتخاب میکند خواسته یا ناخواسته در نقشه دشمن بازی میکند و طی تحقیقات به عمل آمده بسیاری از این خانم هایی که تبلیغ حجاب استایل ها را میکنند در زندگی واقعیشان همین حد حجاب را هم ندارند و مهره دشمنان اسلامند که با دریافت پول جهت ترویج این نوع پوشش کار میکنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    12 0
    سلام علیکم خدا به داد حوزه برسد با این تحلیلها بنده طلبه درس خارج هستم؛ بحثی درباره حجاب استایل ندارم (که خودم هنوز شبیه ایشان درباره اینکه واقعا این حجاب استایلها مفیدند یا مضر تردید دارم) اما درباره این مطلبی که فرمودند: چنانکه همه می‌دانیم یک روسری با رنگ روشن و زیبا صورت را زینت می‌دهد؛ یک ساق دست نگین دار رنگ روشن دست را زینت میدهد و اگر آن را زیباتر نمی‌کرد اصلا دلیلی برای پوشاندنش نبود بنابراین اینها همه همان زینت‌هایی است که خداوند متعال امر فرموده آنها را بپوشانیم . وی خاطرنشان کرد: در تفاسیر ذیل آیه شریفه ۳۱ نور که سه مرتبه در این آیه نهی شده از آشکار نمودن زینت زنان (وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ) آمده است؛ حقیقت زینت زیبایی است در ظاهر هر چیز که چشم نواز باشد و زینت زن آن چیزی است که موجب زیبایی و آراستگی و نیکویی زن می شود، خواه عرضی باشد یا ذاتی و نهی قرآن در این مورد نسبت به هر چیزی است که عرف مردم آن را زینت و زیبایی به حساب می آورد و تفاوتی وجود ندارد که آن چیز مثل گردنبند و گوشواره و (گیره های تزیینی و روسریهایی که صورت را تزیین میکند) و... از بدن جدا باشد یا مثل آرایش و تزئین به چهره و بدن متصل باشد ( آرایش هم چه ملیح و کم باشد چه آرایش شلوغ و غلیظ، زینب حساب می‌شود) دقت کنید وی به آیه (وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ) استشهاد می کند برای این ادعای غلطش اما ادامه آیه را نمی خواند الا ما ظهر منها. قدر متیقن ما ظهر منها (که مرحوم مصطفوی در التحقیق فی کلمات القرآن که سختگیرانه ترین موضع را درباره حجاب دارد و پوشاندن صورت را هم واجب می داند باز این را قبول کرده) این است که مقصود لباسی باشد که دیده می شود. یعنی قطعا زینت از حیث لباسی که دیده میشود مصداق این نهی نیست (این غیر از بحث تحریک کنندگی است که آن دلیل دیگری دارد) اگر هم موضع کسی مثل شهید مطهری را بخواهیم داشته باشیم که ایشان در کتاب مساله حجاب با توجه به همین استثناء‌آرایش خفیف (غیرتحریک کننده) مواضع آشکار (وجه و کفین)‌را مجاز می شمرند و فتاوی برخی از فقها هم اشاره می‌کنند استدلال ایشان دقیقا مثل استدلال به انکار خدا بر اساس قسمت اول عبارت لا اله الا الله است. و از یک فرد حوزوی چنین بیانی خیلی جای تعجب دارد
  • شرع IR ۰۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    0 0
    عرف در جایی می تواند مورد استناد قرار گیرد که مخالف شرع نباشد، و گر نه شرع یکی از کارهایش اصلاح عرفیات غلط و مضر است.
  • نقض IR ۰۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    0 1
    هدف حجاب پوشاندن زینت ها است، حالا اگر خودِ وضعیت پوشش، زینت باشد که، نقض غرض است.
  • غریب آشنا IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    0 0
    به نظرم بعضی از حجاب ها از تحریک کننده تر از بی حجابی هاست .
  • تام IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 0
    همیشه بدنه زن با پوشش ونمایان شدنه برجستگیهاش،بیشتر جذب کننده تر از بی حجابیه.