جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام واسطی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه می بایست ذکر و توجه به خدا را در قلب و دل جاری کنیم، گفت: کسب رضای خداوند متعال در پرتو حق بینی و حق محوری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، مراسم دومین شب از لیالی قدر دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) در واحد رضوان(خواهران) این دانشگاه با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، به تبیین راهبردهای الگوی جوان معاصر پرداخت و ضمن قرائت بخش‌هایی از نامه ۳۱ نهج البلاغه اظهار داشت: از توصیه‌های موکد حضرت امیر(ع) به نسل جوان، تمرکز بر یک هدف، پرهیز از تشویش و شاخه شاخه شدن در اهداف زندگی است، چرا که موجب تضییع عمر می‌شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ضمن اشاره به بخش «وَ رَمِیَّةِ الْمَصَائِبِ» از سی و یکمین نامه نهج البلاغه، با بیان اینکه جوان معاصر امروز، در معرض آماج مصیبت‌ها قرار دارد که می‌بایست نسبت به زمان و زمانه خویش، آگاه و مطلع باشد، گفت: جوان امروز اگر یک موضوع را از نزدیک لمس نکرده باشد، باور به تحقق آن نیز پیدا نمی‌کند، همچون جوانی که تا تصادف نکرده باشد، در رانندگی احتیاطی ندارد.

وی به کلام امیرالمومنین(ع) در خصوص اهمیت و شأن اندیشیدن در خلقت و تفکر در هستی اشاره کرد و یادآور شد: کلام و توصیه موکد حضرت امیر(ع) به جوان معاصر، درک دانش زندگی کردن، کسب مهارت زندگی و برخورداری از افق دید والا برای آینده حیات بوده که به‌عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های انسان رشد یافته مطرح است.

اندیشه جوان رشدیافته معاصر، فراتر از خودمحوری و صاحب حس مسئولیت اجتماعی است

حجت الاسلام والمسلمین واسطی ادامه داد: شاخص انسان رشد یافته در مکاتب روانشناسی معاصر، آن است که افراد به کل هستی می‌اندیشند، در حقیقت یکی از معیارهای بلوغ افراد، برخورداری از یک حس مسئولیت و تعهد اجتماعی است و انسان رشد یافته نیز احساس مسئولیت نسبت به کل هستی دارد، یعنی فراتر از خود محوری می‌اندیشد و درک او، از یک کودک یا انسان عادی تا بالاترین مرتبه انسان بالغ رشد یافته، اعتلا پیدا کرده است.

تبیین واژه تَاجِرِ الْغُرُور در نامه ۳۱ نهج البلاغه

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ضمن اشاره به این بخش از نامه ۳۱ نهج البلاغه «وَ رَمِیَّةِ الْمَصَائِبِ وَ عَبْدِ الدُّنْیَا وَ تَاجِرِ الْغُرُورِ وَ غَرِیمِ الْمَنَایَا»، به انتقاد از کسانی که دائما به جای تلاش برای ایجاد یک شخصیت رشد یافته، درگیر زرق و برق دنیا بوده و آسایش و رفاه را طلب می‌کنند، پرداخت و گفت: ایجاد راحتی برای خانواده و گسترش در مال به حد وسع و نیاز، لازم است، اما تقاضای دائمی راحتی و آسایش بیشتر انسان را مصداق تَاجِرِ الْغُرُور خواهد کرد.

وی به ضرورت هوشیاری در کسب اندوخته و توشه اخروی، به جای پرداختن به غنائم دنیا اشاره کرد و گفت: در عبارتی حضرت امیرالمومنین(ع) چنین می‌فرمایند که، باهوش‌ترین مردم و نخبگان حقیقی کسانی هستند که حواس آنان به زمان انتقال از این عالم متوجه است و به فکر توشه‌ای برای انتقال به جهان دیگر هستند.

تجلی تقوا در جوان معاصر، برخورداری از مهارت مدیریت هیجانات و احساسات است

حجت الاسلام والمسلمین واسطی، با بیان اینکه امیرمومنان(ع) تقوا را به معنای مدیریت احساسات منطبق با رضای پروردگار می‌دانند، خاطرنشان کرد: جوان معاصر باید بتواند بر هیجانات و احساسات خود در دوره جوانی غلبه کند، مهارت مدیریت هیجانات و احساسات در رأس همه مهارت‌های زندگی بوده و بر اساس رضای خداوند متعال، مصداق بارزی از تقواست.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به بخشی از سیزدهمین آیه سوره حجرات «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ» اشاره کرد و با بیان اینکه در این آیه عنوان شده، همانا گرامی‌ترین شما در نزد خدا با تقواترین شماست، گفت: کرامت تجلی معنای ارزشمندی است و ارزشمندترین افراد نزد خدا آنانی هستند که بیش از همه بر هیجانات و احساسات خویش، بر اساس رضای پروردگار غلبه دارند و متأثر از هیجانات فضای رسانه قرار نمی‌گیرند.

حق محوری جوان معاصر، کسب رضای پروردگار در پرتو حق محوری است

وی با بیان اینکه باید ذکر و توجه به خدا را در قلب و دل و حس حضور خدا را در زندگی خویش جاری سازیم، بیان کرد: دستورالعمل‌های دین مبین اسلام، در جهت آن است که حس حضور خداوند را ایجاد نموده و آگاه بدان باشیم که کسب رضای خداوند، در پرتو حق بینی و حق محوری است.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha