یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
واسطی

حوزه/ عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که شب های قدر فرصت خلوت با پروردگار بیش از هر زمان مهیاست، گفت: شب قدر علاوه بر شب حاجت خواهی، شب فهم و درک انسان‌ها با تکیه بر حس مخلوق بودن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، مراسم سومین شب از لیالی قدر دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) در واحد رضوان(خواهران) این دانشگاه با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی، عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین واسطی در این مراسم به تفسیر سوره مبارکه قدر پرداخت و ضمن اشاره به آیه «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ»، اظهار داشت: در این سوره آمده است که قرآن را در شبی سرنوشت ساز که امور عالم در آن شب تکلیف می‌شود، از ملکوت به دنیا نازل کردیم.

وی ادامه داد: شب قدر، شب حساب و کتاب عالم است که البته انسان‌ها به عمق مفاهیم آن نمی‌توانند دست یابند، چرا که درک مفاهیم آن نیاز به احاطه بر عالم ملکوت دارد.

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه شب قدر، تأثیر بیش از هزار ماه بر روح انسان برای اتصال به خدا دارد، گفت: اثر این شب قدر، بر روح آدمی معادل یک عمر عبادت و بر نفس و روح انسان اثرگذار است.

حجت الاسلام والمسلمین واسطی با بیان اینکه همه دروازه‌های ملکوت در چنین شبی باز می‌شوند و ملائک به همراه روح اعظم برای انجام ماموریت‌های خداوند بر زمین می‌آیند، عنوان کرد: در چنین شب مبارکی ملائک از ملکوت بر زمین و قلب امام زمان(عج) جاری می‌شوند و تقدیرات سال برای مردم مقدر خواهد شد.

وی با بیان اینکه هرآنکس محبت و انس بیشتری با امام زمان(عج) دارد، بهره‌اش از نزول ملائک و حقائق عالم نیز بیش‌تر است، خاطرنشان کرد: همه عالم در شب قدر، بر قلب امام زمان(عج) جاری می‌شود.

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با بیان اینکه شب قدر عملا یک کارگاه عملی برای ارتقای مرتبه انسانیت انسان هاست، عنوان کرد: در شب قدر، انسان‌های دلداده با عمق وجود در بارگاه پروردگار تضرع پیدا می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین واسطی با بیان اینکه این شب‌ها فرصت خلوت با پروردگار بیش از هر زمان مهیاست، پس می‌بایست عبادات توأم با بندگی در بارگاه خداوند داشته باشیم، ابراز کرد: شب قدر علاوه بر شب حاجت خواهی، شب فهم و درک انسان‌ها با تکیه بر حس مخلوق بودن است که می‌بایست این حس و حال را در وجود خود جاری کنیم.

وی با بیان اینکه در شب قدر، دل‌ها را نزد پروردگار حاضر نموده‌ایم تا تجلی بندگی را در وجودمان جاری کنیم، تصریح کرد: ملائک امشب برای تحقق ماموریت‌های خدا بر زمین می‌آیند و این تنها شبی است که تا طلوع آفتاب اگر به یاد خداوند بگذرد، تطهیر کننده عمق روح انسان و سرنوشت ساز در راستای اصلاح او خواهد بود.

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه ضمن تبیین نامه ۳۱ نهج البلاغه، خطاب به جوان معاصر، با بیان اینکه می‌بایست پیش از هرکاری، رضای پروردگار را بر آن تصمیم جاری کنید، عنوان کرد: پیش از هر چیز وجودتان را با یقین قوی کنید و قلب و دل خود را با دانستن و تشخیص قانون و قاعده‌های عالم جلا دهید.

حجت الاسلام والمسلمین واسطی با بیان اینکه نسل جوان معاصر انتظار دارند تا یک شبه به اهداف خود دست یابند و این به معنای عجله و سراسیمگی در رسیدن به هدف است، گفت: این عالم مبتنی بر تدریج و قاعده و قانون قرار گرفته است، لذا می‌بایست قاعده و قانون عالم را بشناسید، طرز رفتار با افراد را دانسته و سواد آن عرصه را بیاموزید.

برخورداری از سواد اقتصادی پیش از تجارت، توصیه امیر مومنان(ع)

وی با بیان اینکه این توصیه در زمینه شناخت قاعده و قانون عالم، در همه عرصه‌ها از جمله اقتصاد جریان دارد، به روایت «اَلْفِقْهَ ثُمَّ اَلْمَتْجَرَ» از امیرمومنان(ع) اشاره کرد و یادآور شد: در این روایت نیز تأکید بر شناخت قاعده و قانون در حوزه اقتصاد و برخورداری از سواد اقتصادی پیش از کسب وکار و تجارت شده است.

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با بیان اینکه، هرکار راهی دارد و با کسانی‌که مسیرها را پیش از شما رفتند می‌بایست صحبت نموده و قدم به قدم حرکت کرد، گفت: در این نامه بر ضرورت برخورداری از دانش تاریخی و مهارت تاریخ فهمی و تتبع در سیره پیشینیان تأکید شده است.

صحنه‌های تاریخی درس آموز در ذهن انسان‌های رشد یافته، متجلی است

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با بیان اینکه حضرت امیر(ع) در این عبارت بیان می‌دارند که خبرهای گذشتگان را بر قلبت عرضه کن و آنچه بر سر پیشینیان آمده را به یادآور، خاطرنشان کرد: در این نامه موکدا آورده شده که در دیار و آثار گذشتگان گردش کنید و بیندیشید که آنان چه کردند از کجا کوچ کرده و در کجا فرود آمدند.

وی با بیان اینکه تاریخ را برای آینده می‌خوانیم، اما متأسفانه سواد تاریخی آینده‌نگر در جامعه پایین است، اظهار کرد: جامعه و انسان‌های رشد یافته کسانی هستند که صحنه‌های تاریخی درس آموز در ذهن آنان متجلی است.

حجت الاسلام والمسلمین واسطی در ادامه ضمن اشاره به ضرورت خودسازی نسل جوان معاصر، به داستان امام کاظم(ع) و بشر بن حارث اشاره کرد و گفت: امام کاظم(ع) از کنار خانه‌ای می‌گذشتند که در آن صدای ساز و آواز بلند بود، از کنیز آن خانه پرسیدند که صاحب این خانه بنده است یا آزاد؟ کنیز چنین پاسخ داد که آزاد، امام کاظم(ع) نیز فرمودند، معلوم می‌شود که آزاد است، اگر بنده می‌بود پروای صاحب و مالک و خداوندگار خویش را می‌داشت و این بساط را پهن نمی‌کرد.

وی ادامه داد: هنگامی که کنیز به خانه برگشت اربابش پرسید: «چرا این قدر دیر آمدی؟»کنیزک ماجرا را تعریف کرد و گفت: «مردی با چنین وضع و هیئت می‌گذشت و چنان پرسشی کرد و من چنین پاسخی دادم»، که شنیدن این ماجرا او را چند لحظه در اندیشه فرو برد، مخصوصا آن جمله که (اگر بنده می‌بود از صاحب اختیار خود پروا می‌کرد) و مثل تیر بر قلبش نشست، بی اختیار از جا جست و به خود مهلت کفش پوشیدن نداد و با پای برهنه به دنبال گوینده سخن رفت. دوید تا خود را به صاحب سخن که امام کاظم(ع) بودند، رساند، به دست آن حضرت به شرف توبه نائل شد و از آن به بعد در سلک مردان پرهیزکار و خدا پرست در آمد.

استفاده از ماهیت بصری ذهن انسان‌ها در جنگ شناختی

حجت الاسلام والمسلمین واسطی در ادامه با بیان اینکه ذهن انسان بیش از مطالعه محور بودن، ماهیت بصری دارد و غالب نفوس انسان‌ها نیز خاصیت بصری دارند، اظهار کرد: ملاحظه منحصرا تصویر، سبب تضعیف درک و فهم و به نوعی درگیری در یک جنگ شناختی مدیریت اذهان با تصاویر می‌شوند که نمونه این موضوع، در جریان فتنه اخیر رخ داد.

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه در فتنه‌های گذشته سهم تصاویر در ایجاد هیجان تا سهم نوشته به مراتب بالاتر بود، به ضرورت تاریخ آموزی در راستای آشنایی با شرایط زمان و آینده تأکید کرد و گفت: حداقل می‌طلبد تا نسل جوان معاصر، برای تاریخ آموزی، فیلم‌ها و مستندهای مربوط به تاریخ را به دقت نگاه کنند.

وی ضمن اشاره به ماهیت تنها بودن انسان‌ها در عالم هستی، خاطرنشان کرد: هیچ‌یک از نوع انسان‌ها، تنهایی را تحمل نمی‌کنند و کلافه می‌شوند و این موضوع نیز حاصل ماهیت و درون خالی و تاریک انسان‌ها است، بنابراین باید تلاش کنید درونتان فعال باشد و توشه‌ای از دنیا برای آخرت بردارید، اینکه منحصرا یک جوان با تلفن همراه در فضای مجازی سیر کند، آرام آرام و به تدریج، متأثر از فضای رسانه سطح فهم و درک او نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین واسطی، خطاب به جوان معاصر، با بیان اینکه می‌بایست افکار، احساسات، رفتارها و ارتباطات خود را اصلاح و دقت کنید که افکار و رفتار، مبتنی بر رضای خدا باشد، اظهار کرد: امیدواریم خداوند در چنین شب‌های پرفضیلتی، به یکایک انسان‌ها توفیق عنایت کند تا خدا محور و مبتنی بر رضای خدا زندگی کنیم.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha