یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
1

حوزه/ معاون پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم قم با اشاره به برخی شبهات پیرامون حضور ایران در عرصه بین المللی گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک دولت اسلامی در طول 40 سال گذشته در عرصه های فراملی موفق عمل کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر محمد ستوده در نشست تخصصی تحت عنوان مسئولیت های فرامرزی دولت اسلامی بر اساس اسناد بالادستی در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: در سطح بین الملی همه کشورها بجز کشورهای ذره ای، دارای تعهدات فراملی هستند و تنها خاص جمهوری اسلامی نیست، ایران در مواردی که مصلحت بوده، در عرصه های بین المللی حضور فعال داشت و امروز دست ما برای بحث در مورد مسئولیت های فراملی پر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) بیان داشت: در شرایط جهانی شدن و وابستگی متقابل باید منظومه روابط بین الملل را در نظر بگیریم، در سیستم بین المللی که کشورها در حال زیست هستند، هیچ کشوری نمی تواند فارغ از ارتباطات و حضور بین المللی، خود را در انزوا قرار دهد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه های قم گفت: گاهی در ارتباط با حضور ایران در عرصه های جهانی و بین المللی بوِیژه حمایت از فلسطین و یا مبارزه با داعش، شبهاتی مطرح می شود مبنی بر اینکه حضور ایران در سوریه یا دیگرکشورهای جهان سومی، فاقد پشتوانه نظری است، بر همین اساس واکاوی بشود این مسائل و سوالات نیاز به تتبع و تفحص عالمانه دارد.

دکتر ستوده خاطرنشان کرد: همیشه اتفاق های پیرامونی مانند ساختارهای قدرت، بحران ها، مناقشات، و جنگ در منطقه بر همه سطوح مختلف امور داخلی کشورهای دیگر تأثیرگذار است، بنابراین اینکه یک کشوری یا دولتی مسئولیت فراملی و جهانی نداشته باشد، قابل دفاع نیست.

وی بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک دولت اسلامی در مرکز منطقه و در این زیست بوم واقع شده است، نمی تواند نسبت به اطراف خود و مسولیت های فراملی، بی تفاوت باشد.

دکتر ستوده یادآورد: اینکه برخی می گویند اول داخل کشور و بعد بیرون، دارای منطق نیست، ساختن داخل بدون نگاه به بیرون امکان پذیر نیست، چون همه سیاست ها و کنش ها و مسائل به هم متداخل شده است.

وی با اشاره به اینکه نظم آینده به سمت ائتلاف های منطقه ای پیش می رود، گفت: امروزه قطب های منطقه ای در حال شکل گیری است، مگر امکان دارد یک کشور بتواند نسبت به نظم منطقه ای و پیرامونی خود بی تفاوت باشد؟

معاون پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم قم با اشاره به پدیده فروپاشی مرزها در شرایط جهانی شدن گفت: امروزحق حاکمیت ملی که بحث حقوق بین الملل است تعریف جدیدتری دارد، تعیین حق حاکمیت بدون ورود به مسائل منطقه ای امکان ندارد، منافع ملی دولت اسلامی بدون این مسئولیت ها تحقق یافتنی نیست.

دکتر ستوده با اشاره به حضور منطقه ای ایران برای مقابله با داعش گفت: اگر جمهوری اسلامی در سوریه و عراق با داعش وارد جنگ نمی شد نمی توانست منافع ملی خود را در داخل تامین کند، چرا که داعش یک تهدید امنیتی بزرگ برای ایران بود، و در سایر مسائل بین المللی، چنین مصادیقی وجود دارد.

وی مسئولیت فراملی دولت اسلامی را دارای سه خصیصه فرامرزی بودن، فراارزشی بودن و فراجهانی بودن دانست و گفت: ما زمانی می توانیم در مسئولیت های فرامرزی خود موفق تر عمل کنیم که در ادبیات نظری و نظریه پردازی موثر واقع شویم ولی در این زمینه کم داریم، بغیر از نظریه رئالیسم، همه نظریه های روابط بین الملل خواهان تغییر وضع موجود هستند.

معاون پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم قمبیان داشت: متاسفانه بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اسلامی در یک ادبیات مفهومی و نظری هژمون گرفتار شدند، یکی از این راهبردها این است وضع موجود را طبیعی جلوه دهند، کشورهای اسلامی نیز گویا پذیرفته اند که جایگاه آنها، جهان سومی است و این خوب نیست.

وی ادامه داد: ما در عرصه بین المللی نیاز به چهار راهبرد نظریه پردازی، اثربخشی، گفتمان سازی و کنش های رفتاری داریم.

دکتر ستوده بیان داشت: از نظر سیاست خارجی جمهوری اسلامی، حرکت ما در عرصه بین المللی رو به جلو بوده است، ولی در ابتدای انقلاب بحث پرچالشی بین حاکمیت در این زمینه شکل گرفت که منتهی به سقوط دولت موقت شد، آن چالش این بود که حضرت امام راحل فرمودند ایران باید در خدمت اسلام باشد ولی رئیس دولت موقت بر این باور بود که اسلام باید در خدمت ایران قرار بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha