یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1083188
۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۸
حجت الاسلام حامد حسام

حوزه/ امام روستای سفید چشمه دلند با بومی سازی اشتغال در منطقه تبلیغی خود تلاش کرده چند هدف را در کنار هم پیش ببرد؛ منطقه آنان به قطب توت فرنگی معروف است و باغات میوه بسیاری در آن وجود دارد؛ به همین دلیل حاج آقا حسام با ایده ابتکاری خود سعی کرده با استفاده از همین ظرفیت برای جوانان اشتغالزایی و برای کشور ارزآوری داشته باشد.

خبرگزاری حوزه - گلستان، حجت الاسلام حامد حسام متولد سال ۱۳۷۰ و امام مسجد الزهرا(س)روستای سفید چشمه شهر دَلَند از توابع استان گلستان است.

او ۸ سالی می‌شود که در روستاهای مختلف رسالت تبلیغی و طلبگی خود را پیش می‌برد و حالا حدود یک ماهی است که برای فعالیت به روستای سفید چشمه آمده و پیش‌تر نیز حدود سه سال سابقه فعالیت در همین روستا را داشته است.

حاج آقا حسام به محض ورود به این روستا چشم اندازی را برای این منطقه و به‌ویژه مسجد آن طراحی می‌کند و اکنون در حال تلاش برای دستیابی به افق‌های تعیین شده است.

طرحی که موجب ارزآوری برای کشور از دل یک روستای کوچک می‌شود + عکس

رونق کارهای فرهنگی مسجد و تشکیل کارگروه‌های مختلف برای انجام کارهای فرهنگی و تأسیس هیئتی مردمی از مهمترین اقدامات او در مدت کوتاه حضورش در این روستا بوده است.

حضور این طلبه دغدغه‌مند در این روستا تقریبا مقارن با شروع ماه مبارک رمضان شد؛ بنابراین برنامه‌هایی را ویژه این ماه در دستور کار خود قرار داد که از جمله آن جمع کردن اهالی در وعده افطار بر سر سفره افطاری مسجد بوده است؛ قرار است این سفره افطاری تا پایان این ماه پربرکت پهن و پذیرای اهالی روستا باشد.

یکی از کارهای ارزنده حجت الاسلام حسام ایجاد همبستگی میان اهالی روستا بوده است؛ تا جایی‌که خودش در خصوص این همدلی می‌گوید: حدود ۱۲ سال است که مبلغ هستم اما همدلی و همبستگی که اکنون میان اهالی این منطقه ایجاد شده بسیار عجیب است و به جرأت می‌گویم تاکنون شاهد چنین همدلی میان مردم نبودم.

طرحی که موجب ارزآوری برای کشور از دل یک روستای کوچک می‌شود + عکس

او برای ایجاد این همدلی مهمترین اقدامش استفاده از راهکارهای مختلف برای انس گرفتن مردم با مسجد و حضور در این مکان مقدس بوده است و می‌گوید: مسجد برکات زیادی دارد و وقتی افراد در این سنگر گرد هم آیند به برکت خانه خدا اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

حاج آقا حسام در ابتدای حضورش برنامه متفاوتی را اجرایی کرد که از نگاه خودش این کار بیشترین اثر را در ایجاد همدلی میان مردم داشته است.

به پیشنهاد او قبل از ماه مبارک رمضان سه شب در هفته و بعد از مراسمات دعای توسل و دعای کمیل در مسجد سفره پهن می‌شد و مردم غذاهای خودشان را به مسجد می‌آوردند و با هم بر سر یک سفره آن را تناول می‌کردند و همین کار او نقش زیادی در باز شدن پای مردم به مسجد داشته است.

طرحی که موجب ارزآوری برای کشور از دل یک روستای کوچک می‌شود + عکس

یکی از نمودهای این همدلی، مشارکت اهالی روستا در پهن شدن سفره افطاری مسجد می‌باشد، سفره ای که قرار بود به دلیل سهمیه بندی شدن توزیع نان نانوایی‌ها و اینکه نانوایی روستا زیربار فروش تعداد بالای نان نمی‌رفت، خالی از نان باشد، اما به محض اعلام این مسئله به اهالی، بانوان روستا آستین همت بالا زدند و به پخت نان برای سفره افطاری مسجد اقدام کردند تا سفره افطاری خانه خدا خالی از نان نماند.

سبزی یکی دیگر از اقلامی است که زینت و گل سر سبد سفره افطاری است، اما به دلیل افزایش قیمت در ماه مبارک رمضان اهالی برای مهیا کردن آن خودشان دست به کار شدند و از آنجایی‌که این روستا یکی از روستاهای جنگلی گلستان است، اهالی روستا و در رأس آنان حاج آقا حسام به دل جنگل زدند و سختی پیاده روی طولانی در جنگل را به جان خریدند تا با چیدن سبزی‌های محلی خودرو که طرفداران زیادی نیز در میان اهالی این منطقه دارد و قیمتش از دیگر سبزی‌های موجود در بازار نیز گران‌تر است، سفره افطار مسجد را پربارتر کنند.

روستای سفید چشمه حدود ۵۰۰ نفر جمعیت دارد که اکنون یک سوم جمعیت روستا یعنی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر اعضای پای کار مسجد شده‌اند و در برنامه‌های مختلف مسجد حضوری فعال دارند.

برگزاری مجلس جزء خوانی قرآن این روستا هم امسال به لطف حضور حاج آقا حسام شیوه متفاوتی به خود گرفته و این جلسات در شب‌ها و با حضور حدود ۱۵۰ نفر از اهالی برگزار می‌شود که در این مراسم برای آشنایی بچه‌ها با قرآن و انس گرفتن آنان با کلام وحی الهی، هر شب جوایزی به آنان اهداء می‌شود تا برای حضور دوباره در این جلسات تشویق و ترغیب شوند و به مرور کلام خداوند در دل و جانشان نفوذ کند و عامل به این کتاب آسمانی شوند.

حجت الاسلام حسام از نخستین روزی که در این روستا حضور پیدا کرد تلاشش بر جذب مردم به مسجد و قرار دادن مسجد به عنوان پایگاه فعالیت‌های مختلف روستا بوده تا مشکلات و مسائل مردم در خانه خدا حل و مرتفع شود.

طرحی که موجب ارزآوری برای کشور از دل یک روستای کوچک می‌شود + عکس

این روحانی فعال معتقد است مساجد باید نقش و جایگاه اصلی خود را بیابند؛ به باور او مسجد نباید تنها مکانی برای حزن و اندوه و برگزاری مراسم ترحیم باشد، بلکه باید برگزاری برنامه‌های شاد نیز در آن کلید بخورد؛ پیشنهاد او این است که بخشی از کارهای دفاتر عقد و ازدواج در مساجد انجام و پیگیری شود و خطبه عقد مردم در این مکان مقدس جاری شود.

یکی از اقداماتی که حاج آقا حسام مجدانه در حال پیگیری آن است، اشتغالزایی برای جوانان این منطقه بوده که درصدد است با کمک جوانان منطقه یک کار اقتصادی در روستا راه اندازی کنند کاری که در واقع یک تیر و چند نشان است و هم موجب درآمد زایی اهالی، هم اشتغال جوانان روستا و هم موجب ارز آوری برای کشور می‌شود.

او درباره این‌کار می‌گوید: دلند قطب تولید توت فرنگی است و به دلیل باغات موجود در این منطقه میوه‌های بسیاری در آن وجود دارد؛ به همین دلیل و برای جلوگیری از دور ریز شدن حجم عظیمی از این میوه‌ها بنا داریم با راه اندازی کارگاه تولید میوه خشک و صادرات آن برای اهالی اشتغالزایی کنیم که هر دستگاه میوه خشک کن ۵ نفر را مشغول به کار خواهد کرد و از آنجایی‌که این کالا مصرف صادراتی نیز دارد، موجب ارزآوری برای کشور نیز خواهد شد.

این امام روستا که معتقد به بومی سازی اشتغال است به صورت پایلوت با همراهی جوانان روستا این طرح را اجرایی ساخته و با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه و ظرفیت‌های موجود در آن نتایج خوبی برای آنان حاصل شده که حالا با درخواست وام در تلاش برای گسترش این کار هستند.

طرحی که موجب ارزآوری برای کشور از دل یک روستای کوچک می‌شود + عکس

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کمال IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
    2 1
    هزاران درود بر همچین روحانیهای خوش ذهنی💚💜
  • دختر ه ق IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    2 0
    عالی احسنت همیشه پاینده باشید