چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
آیت الله عباس کعبی

حوزه/ نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: دشمنان اسلام و ایران از یک سو به دنبال ایجاد شکاف نسلی، جنسیتی، مذهبی، قومیتی، اقتصادی و دامن زدن به مشکلات بوده و از سوی دیگر به دنبال تخریب روحانیت، حوزه‌های علمیه، تضعیف دین و مذهب مردم و در نهایت جدایی بین اسلام و ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اهواز، آیت الله عباس کعبی در اجلاسیه مدیران مدارس علمیه استان خوزستان که چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ در سالن جلسات مدیریت حوزه علمیه خوزستان برگزار شد، ضمن تقدیر و تشکر از زحمات و تلاش‌های مخلصانه مدیران مدارس علمیه استان با اشاره به آیه «وَآتَاکُمْ مِنْ کُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ ۚ وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا ۗ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَظَلُومٌ کَفَّارٌ»، اظهار داشت: خداوند متعال هر آن چیزی که انسان برای رسیدن به رشد، کمال و مقام خلیفة‌الهی نیاز دارد را به او داده است، منتهی انسان‌ها در اثر پیروی از طبیعت در مقابل فطرت، به خودشان، جامعه، خدای متعال و ولایت ظلم می‌کنند و در سایه این ظلم کفران نعمت‌های الهی اتفاق می‌افتد که همین باعث سقوط انسان می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: علمای سیر و سلوک الهی نعمت شناسی را راه بیداری و نجات از غفلت می‌دانند و تأکید دارند که انسان همواره نعمت‌های الهی را نام برده تا از نعمت به منعم برسد. همچنین انسان باید همواره متوجه این مسئله باشد که نمی‌تواند شکرگزار و قدردان حتی یک نعمت الهی باشد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، خاطرنشان کرد: تکلیف هر شخص به میزان نعمت‌هایی است که خداوند متعال به او داده است، هر کس خداوند نعمت‌های بیشتری به او داده طبعا مسئولیت بیشتری نیز بر عهده دارد، از این رو در آن دنیا به قدر داده‌ها و نعمت‌ها از انسان سؤال می‌شود، که یکی از معانی آیه «لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا مَا آتَاهَا» همین معناست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: با توجه به مسئولیت و رسالت سنگین مدیران حوزه‌ها و مدارس علمیه، باید زهد، فروتنی، دانایی، بصیرت، عبادت و مجاهدت مدیران در عرصه‌های گوناگون هم بیشتر باشد.

آیت الله کعبی با اشاره به آیه ۶ سوره مزمل «إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّیْلِ هِیَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِیلًا»، بیان کرد: مدیران حوزه‌ها و مدارس علمیه باید همیشه خود را برای انجام رسالت سنگینی که بر عهده دارند، بازپروری روحی، فکری و اخلاقی کرده و همواره بر ایمان و نورانیت خود بیفزایند و به این مطلب توجه داشته باشند که از رهگذر تکلیف شناسی و نعمت شناسی است که نورانیت دل بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه تزکیه و خودسازی مقام معظم رهبری است که شاهد پیشرفت روزافزون ایشان هستیم، گفت: بنده در هر دیداری که با رهبر معظم انقلاب داشتم این مطلب را درک می‌کردم که چیزی بر ایشان افزوده شده و رهبری امروز غیر از رهبری دیروز است و این نتیجه مواظبت، توجه، خودسازی و تزکیه نفس ایشان است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به بیان مأموریت و وظایف یک مدیر حوزه پرداخت و خاطرنشان کرد: مدیران حوزه‌ها و مدارس علمیه دارای دو نوع ماموریت و وظیفه درونی و بیرونی هستند که منظور از مأموریت‌های درونی مأموریت‌های مرتبط به طلاب، اساتید، کادر و محیط داخلی مدرسه علمیه و منظور از مأموریت‌های بیرونی، مأموریت‌های بیرون از حوزه و مدرسه علمیه است.

وی افزود: یکی از مأموریت‌های درون سازمانی مدیران حوزه‌ها و مدارس علمیه، تبیین مستمر گذشته، حال و افق‌های آینده حوزه‌های علمیه است و باید این مطلب به طلاب تبیین شود که حوزه‌ها و مدارس علمیه تداوم راه انبیاء، رسول اکرم(ص) و اهل بیت(ع) است و جایگاه طلاب در واقع همان جایگاه انبیاء است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، اظهار کرد: دومین وظیفه درون سازمانی مدیران حوزه‌ها و مدارس علمیه تربیت طلاب است و به بیان دیگر یک مدیر نباید به استاد اخلاق، معاون تهذیب و یا مشاور مدرسه علمیه خود اکتفاء کند، بلکه باید خود عهده دار مسائل تربیتی طلاب شده و برای آنها برنامه ریزی کند.

وی تصریح کرد: مقتضای تربیت اشراف روحی، روانی و شناخت نزدیک نسبت به طلبه است، همچنین مدیر باید مشاور خوبی برای طلاب مدرسه خود بوده و نقاط قوت و ضعفشان را به آنها نشان دهد.

آیت الله کعبی گفت: یکی دیگر از وظایف درونی مدیران تصحیح نیت طلاب است، به بیان دیگر مدیر باید همواره نیت طلاب که همان خدمت و سربازی برای امام زمان(عج) بوده را به آنها یادآور شود، چرا که این کار سبب تقویت اخلاص آنها شده و توفیقات الهی را شامل حال طلاب می‌کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: اگر مدیر این سه مأموریت را به نحو احسن انجام دهد، نیت، شوق، عزم، اراده و نشاط علمی طلاب تقویت خواهد شد و یک تحول روحی و معنوی در آن‌ها ایجاد می‌شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: اهتمام به رشد علمی کلان مدرسه و تک تک طلاب بر اساس استعدادهای متفاوت آنها، تشویق، ایجاد بصیرت و امید، تقویت روحیه انقلابی و ولایتمداری، تقویت روحیه تبلیغ دینی و تقویت روحیه خدمت به مردم و مسئولیت شناسی در طلاب، از دیگر وظایف درونی مدیران مدارس علمیه است.

وی ادامه داد: اگر مدیر مدرسه علمیه وقت بگذارد و این وظایف را به نحو احسن انجام دهد، استحکام درونی و نشاط معنوی و علمی مدرسه علمیه‌اش تقویت شده و نورانیت دل او و طلابش بیشتر می‌شود.

وی در ادامه به بیان مأموریت‌های بیرونی مدیران مدارس علمیه پرداخت و گفت: یکی از وظایف بیرونی مدیران مدارس علمیه، رسیدگی مادی و معنوی و تأمین آسایش خانواده اعم از زن و فرزندانش است و نباید یک مدیر به بهانه مشغول بودن در مدرسه و وقت نداشتن، خانواده خود را رها کند، چرا که این کار آثار بسیار بدی دارد.

آیت الله کعبی یکی از مهمترین وظایف و مأموریت‌های بیرونی مدیران را مسجد داری دانست و عنوان کرد: یک مدیر حتما باید در کنار مدیریت مدرسه علمیه، یک مسجد را اداره کند، چرا که این کار کمک بسیار زیادی به رشد و توسعه مدرسه علمیه و حتی حل مشکلات طلاب می‌کند.

وی گفت: از دیگر مأموریت‌های مهم بیرونی مدیران ارتباط با اقشار مختلف مردم است، اگر یک حوزه و یا مدرسه علمیه بخواهد موفق باشد باید مدیرش با اقشار مختلف جامعه از جمله جوانان، دانشجویان، اساتید، نخبگان، بازاریان، رزمندگان و نهادهای انقلابی، معتمدین، متنفذین، بزرگان شهر و خیرین ارتباط داشته باشد و این ارتباط سبب تقویت مالی و خودکفایی حوزه یا مدرسه علمیه زیرنظرش خواهد شد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه راهبرد دشمنان اسلام و ایران ایجاد شکاف، تفرقه و گسست اجتماعی است، اظهار کرد: دشمنان اسلام و ایران از یک سو به دنبال ایجاد شکاف نسلی، جنسیتی، مذهبی، قومیتی، اقتصادی و دامن زدن به مشکلات بوده و از سوی دیگر به دنبال تخریب روحانیت، حوزه‌های علمیه، تضعیف دین و مذهب مردم و در نهایت جدایی بین اسلام و ایران هستند.

وی افزود: این خواب پریشانی است که دشمنان از آغاز استقبال ایرانیان از اسلام تاکنون برای ما دیده‌اند، ولی باید بدانند که ایران و اسلام بر پایه مکتب اهل بیت(ع) به هم پیوند خورده‌اند و ایران منهای اسلام و اهل بیت(ع)، ایران نخواهد بود، کما اینکه اسلام و مکتب اهل بیت(ع) بدون ایران و انقلاب اسلامی در دوران حاضر پیش نمی‌رود.

آیت الله کعبی، خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که برنامه شوم دشمنان ایجاد جدایی بوده و لذا به میزانی که روحانیت بتواند اعتماد مردم را جلب کرده و نسبت به هدایت، حمایت و خدمت صادقانه به مردم و مواسات مومنانه تلاش کند، توطئه‌های دشمن شکست می‌خورد.

وی با اشاره به آیه «یَـٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوٓاْ إِن تَنصُرُواْ ٱللَّهَ یَنصُرۡکُمۡ وَیُثَبِّتۡ أَقۡدَامَکُمۡ»، یادآور شد: نصرت دین باعث نورانیت دل می‌شود، نصرت دین به قلب (تنفر از گناه)، زبان (جهاد تبیین) و دست (اعم از جهاد و هرگونه تلاش و کوشش برای نصرت دین) است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای مدیران مدارس علمیه برای حل مشکلات شخصی، مدرسه و طلاب خود، توجه ویژه، محبت و توسل به حضرت بقیه الله الاعظم(عج) است، چرا که حوزه‌های علمیه حوزه‌های امام زمان(عج) بوده و ما سرباز حضرت هستیم.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha