دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سلماس

حوزه/ مراسم تجلیل از اساتید مدرسه علمیه فاطمة الزهرا (س) سلماس به مناسبت هفته معلم در حسینیه این مدرسه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، مریم رضوی امروز در مراسم تجلیل از اساتید مدرسه علمیه فاطمة الزهرا (س) سلماس که به مناسبت هفته معلم در حسینیه این مدرسه برگزار شد، اظهار داشت: در همه قوانین بین المللی یادگرفتن علوم الزامی است اما در هیچ کدام یاد دادن دانش بر کسی واجب نیست اما دین اسلام یاد دادن علم به دیگران را بر صاحبان آن بر اساس این آیه " وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ" واجب می داند ولذا برخی از علمای دین یادگیری علوم اسلامی را واجب عینی و ابلاغ آن به مردم را واجب کفایی می دانند.

وی افزود: دین اسلام به همه مومنین یاد گرفتن علم و یاد دادن آن به دیگران را یک فریضه می داند و نبی مکرم اسلام در ضمن حدیثی می فرمایند: " بِالتَّعْلیمِ اُرْسِلْتُ " من برای یاد دادن دانش از سوی خداوند ارسال شدم.

مدیر مدرسه علمیه فاطمة الزهرا (س) سلماس در ادامه به حقوق معلمین در روایات و احادیث اشاره کرد و گفت: حضرت علی علیه السلام احترام به معلم را بر هر قشری از جامعه لازم می داند و به مردم سفارش می کنند؛ در هر مقامی که باشند همانند پدر خود معلم را گرامی بدارند.

وی افزود: حضرت علی علیه السلام در مورد احترام به استاد می فرمایند "قُمْ عَن مَجلِسِکَ ِلأبیکَ و مُعَلِّمِکَ و إن کُنتَ أمیرا" از آنجایی که نشستی، به خاطر پدر و به خاطر معلم از جای خود بلند شو هرچند که پادشاه باشی. امام سجاد علیه السلام در رسالة الحقوق می فرمایند: حق کسی که به تو علمی یاد داده این است که به او احترام بگذاری در مجلسش با وقار باشید، حرف های او را خوب گوش بدهید، یا اگه کسی از ایشان سوال کرد تو قبل از استاد جواب ندهی و روبرویشان بنشینی، صدایت رو بر استاد بلند نکنید، نزد استاد از کسی غیبت نکنید، با دوست استاد دشمن نباش و با دشمن استاد دوستی نکن.

رضوی خاطرنشان کرد: خصوصیاتی که باعث شد شهید مطهری برای همه معلمین الگو باشد تولید فکر و نشر آن بود. ایشان دائم دغدغه مند بودند که با امواج و افکار منفی مقابله کنند. این استاد شهید مسائل را شناسایی و برای آنها راهکار ارائه می کردند.

انتهای خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha