سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
نشست اولین شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه  و بویراحمد در سال جدید

بحث امروز در خصوص مراسم های تشییع و تدفین در استان و نگرانی هایی است که عموم مردم نسبت به آنها دارند از جمله تیراندازی ها و همچنین نصب شیرهای سنگی قیمتی روی قبور.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، اولین نشست شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه و بویراحمد در سال جدید ظهر امروز به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی عنوان رئیس شورا و سید علی احمدزاده استاندار به عنوان نایب رئیس و دیگر اعضا برگزار شد.

در ابتدای این نشست امین درخشان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد به موضوع جلسه اشاره کرد و گفت: در همین ابتدا از همه اعضای جلسه تقاضا دارم که در موضوع ابلاغ شده تبادل نظر صورت گیرد.

امسال شورا مبنای کار خود را بر موضوعات مهم گذاشته است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گریزی به برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی زد و گفت: در سال ۱۴۰۱ شورای فرهنگ عمومی ما رتبه اول کشور را با برگزاری هفت جلسه در مرکز استان و چندین و چند جلسه در شهرستان ها به خود اختصاص داد.

وی گفت: همچنین دو اجلاسیه نیز در استان داشتیم که یکی با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگری با حضور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بود دستور کارهای مهمی در آنها داشتیم که از جمله رونمایی از سند مهندسی فرهنگی استان بود.

انتقاد از تیراندازی در مراسم های عزا و عروسی و نصب شیرهای سنگی بر روی قبور

درخشان با بیان اینکه امسال شورا مبنای کار خود را بر موضوعات مهمی گذاشته است گفت: یکی از موضوعات مهم این است که اتاق فکری تشکیل دهیم و رویکرد مردم محور داشته باشیم؛ هفته گذشته این کار را از شهر لنده آغاز کردیم و بنا داریم این جلسات را با حضور معتمدین و متنفذین در شهرستان ها و مرکز استان برگزار کنیم تا بتوانیم به صورت عملیاتی بر آسیب ها غلبه کنیم.

وی افزود: بحث امروز ما در خصوص مراسم های تشییع و تدفین در استان و نگرانی هایی است که عموم مردم نسبت به آنها دارند از جمله تیراندازی ها و همچنین نصب شیرهای سنگی قیمتی روی قبور که مورد پیگیری قرار می گیرد.

کمتر از ۱۰ درصد مصوبات شوار محقق شد

در این نشست حجت‌الاسلام حمزه پیشقدم دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد به عدم اجرای کامل مصوبات اشاره کرد و گفت: برای مثال در حوزه حجاب و عفاف قرار بود از تریبون های مختلف به خصوص در نماز جمعه به تعداد مشخص شده در مورد حجاب و عفاف و تبیین آن و همچنین مشکلات و آسیبهای موجود اشاره شود که در جمع ،کل استان کمتر از ۱۰ درصد مصوبات شوار اعمال شد.

وی در ادامه در خصوص اینکه می‌بایست نشست‌ها خروجی داشته باشند و مصوبات روی کاغذ نمانند، گفت: باید ریشه‌یابی کنیم که چرا برای مثال در برنامه‌های تشییع و تدفین از اسلحه استفاده می شود و یا اینکه به تازگی ها در قبرستان ها شیر سنگی با هزینه های گزاف روی مقبره‌ها نصب می‌شود.

انتقاد از تیراندازی در مراسم های عزا و عروسی و نصب شیرهای سنگی بر روی قبور

دبیر ستاد امر به معروف با بیان اینکه بدون کار کارشناسی و ریشه‌یابی و آینده نگری برخی از برنامه‌ها مانند مراسم‌های چهلم و سالگرد و یا اطعام دادن در مراسم تشییع و تدفین را کنار گذاشتیم اما جایگزینی برای آن‌ها نداشتیم، گفت: این گونه می‌شود که هزینه‌های سالگرد و چهلم و همچنین اطعام دادن برای اموات سر از جای دیگری در می‌آورد و بر روی مقبره ها شیرهای سنگی می‌گذارند.

پیشقدم ادامه داد: باید توضیح دهیم که برای رفع این معضل چه کردیم؟ همچنین برای اینکه تیراندازی در مراسم ها انجام نشود چه برنامه‌ای داریم؟ تا چه اندازه برای جوانان در این زمینه برنامه داشته‌ایم.

در ادامه این نشست هر کدام از اعضای شورا در رابطه با نشست های قبلی و دستور جلسه فعلی به بحث و گفتگو نشستند.

انحراف و انحطاط فرهنگی مانند ویروس است و اگر پیشگیری صورت نگیرد همه جامعه درگیر آن می‌شود

در جمع بندی این نشست حجت الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد ضمن تقدیر و تشکر از تلاش های شورا در سال گذشته گفت: رویکرد امسال باید متفاوت تر از سال قبل باشد. هرچند کارهای خوبی در مصوبات سال گذشته صورت گرفت اما امسال نیاز به تلاش چند برابر داریم.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه حوزه فرهنگ نیازمند پایش است، گفت: انحراف و انحطاط فرهنگی مانند ویروس است و اگر پیشگیری صورت نگیرد همه جامعه درگیر آن می‌شود.

وی افزود: اعضای شورای فرهنگ عمومی مسئول حوزه فرهنگی هستند لذا از ظرفیت مردم و حاکمیت برای اجرای کارهای فرهنگی استفاده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی با بیان اینکه از ظرفیت ائمه جمعه، رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و سایر گروه‌ها در حوزه فرهنگی استفاده شود، گفت: اگر در این زمینه کار انجام نشود ضد فرهنگ‌ها تبدیل به یک باور می‌شوند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه برخی آسیب‌ها مانند تیراندازی در مراسم ها مورد اقبال همه مردم نیست، اظهار کرد: تیراندازی در مراسم ها خطرساز است و موجب کشته و زخمی شدن افراد شده است، نباید تبدیل به یک فرهنگ و باور شود، لذا جامعه نسبت به خطرات تیراندازی در مراسمات آشنا شود.

نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به استفاده از نماد شیر بر روی قبرها، گفت: افراد کمی از این موارد استفاده کردند و اغلب مردم رعایت می‌کنند اما از آنجایی که قبرستان‌ها عمومی هستند شهرداری‌ها باید نظارت کنند که جلوی چنین کاری گرفته شود.

انتقاد از تیراندازی در مراسم های عزا و عروسی و نصب شیرهای سنگی بر روی قبور

حجت الاسلام و المسلمین حسینی بر همسان‌سازی قبور تاکید کرد و گفت: همسان‌سازی قبور ابلاغ شده که باید اجرایی شود.

نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه برخی موارد ضد دین نیست، اما نباید به یک باور تبدیل شود، گفت: شورای فرهنگ عمومی در شهرستان‌ها با حضور معتمدین و ریش سفیدان، معلمان و فرهنگیان برگزار شود تا آحاد مردم نسبت به این مورد احساس مسئولیت کنند.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی عنوان کرد: از ظرفیت جوانان تاثیرگذار برای جلوگیری از برخی آسیب‌ها استفاده خواهیم کرد.

امام جمعه یاسوج با اشاره به اینکه خواص استان در برخی موارد سکوت نکنند و به میدان بیایند، گفت: متاسفانه در اغتشاشات اخیر برخی خواص استان سکوت کردند.

وی با بیان اینکه حوزه فرهنگ استان در مقایسه با استان های دیگر نیازمند توجه خاص است، افزود: از مسئولان استان توقع داریم مانند حوزه‌ عمرانی حوزه فرهنگ را مورد توجه قرار دهند و همانطور که اختصاص اعتبار برای پروژه‌های سدسازی و پل و سایر موارد مهم است بخش فرهنگ هم مهم است.

نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه حوزه فرهنگی نیازمند اختصاص اعتبار، برنامه و نقشه راه است، عنوان کرد: اگر بخواهیم فرهنگ اصلاح و رشد پیدا کند نیازمند اختصاص اعتبارات بیشتری هستیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha