جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
وزیر علوم تحقیقات و فناوری

حوزه/ وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به فواید علم، تجربه و عقلانیت در زندگی گفت: سفارش من به شما دانشجویان این است که با کتاب و کتابخوانی عجین باشید، انسان اهل مطالعه سلامت بیشتری دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری در مراسم اختتامیه جشنواره نکوداشت دانش آموختگان بین الملل دانشگاه‌های ایران که در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد، ضمن تبریک به دانشجویان فارغ التحصیل گفت: من از شما دانشجویان خارجی مقیم ایران یک سوال دارم و آن این است که از خودتان بپرسید علم تاریخ به چه کار می آید؟ و این پیشنهاد را دارم که تاریخ کشور خودتان را مطالعه کنید زیرا علم تاریخ به ما کمک می کند توفیقات و اشتباهات گذشتگان را بشناسیم و از آنها درس بگیریم.

وی افزود: از شما دانشجویان یک سوال دیگر دارم فرق انسان دانا با انسان عالم و انسان عاقل چیست؟ عالم به کسی می‌گویند که با تخصص و حرفه مشکل پیش آمده را حل می کند و علم یعنی حل مشکل و عقل یعنی برنامه ریزی یعنی به گونه ای زندگی کنیم که مشکلی پیش نیاید و هر انسانی که هم علم و هم عقل داشته باشد می شود انسان دانا.

دکتر زلفی گل تصریح کرد: وجه مشترک علم و عقل تجربه است و علوم امروز نتیجه یافته دانشمندان گذشته است و عقل هم مبنای تجربه است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: پس چگونه می‌توان تجربه را افزایش داد پاسخ این سوال، مطالعه است، یعنی وقتی یک کتاب یا یک مقاله را می خوانیم یعنی ما از تجربه یک فرد استفاده کرده ایم در اینجا یک سوال پیش می آید آیا انسان می تواند چند بار زندگی کند؟ پاسخ این است که بله می‌تواند، وقتی فرد مطالعه می‌کند می‌تواند هزاران عمر داشته باشد، یعنی از تجربه و علم دیگران استفاده کند، تصمیمات پخته‌تر بگیرد لذا اشتباهات وی کمتر می شود.

وی گفت: سفارش من به شما دانشجویان این است که با کتاب و کتابخوانی عجین باشید، انسان اهل مطالعه سلامت بیشتری دارد سلامتی روحی، جسمی، عاطفی، فرهنگی و اجتماعی، خلاصه زندگی فردی که مطالعه داشته باشد زندگی بهتر و کم هزینه تر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha