سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
بصیری

حوزه / عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: تضعیف رهبری سیاسی و دینی، تفرقه بین کشورهای جهان اسلام و تشدید قوم گرایی و قبیله گرایی، سه نقشه دشمن برای تضعیف جهان اسلام است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، محمد علی بصیری دبیر علمی همایش ملی کارآمدی جمهوری اسلامی، پیش از ظهر امروز در همایش ملی "تبیین و تحلیل کارآمدی جمهوری اسلامی از واقعیت‌ها تا بایدهای گام دوم" که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه شجره طیبه انقلاب اسلامی، تجربه قابل طرحی را در دنیای اسلام و در جهان مستضعف ارائه کرده است، اظهار داشت: تمام تلاشی که از طرف مخالفان نظام در داخل و خارج در این ۴۰ سال انجام شده، بر این اساس بوده است که این سیستم را به تعبیر امروز با ناکارآمدی و با حکمرانی ناموفق با شکست رو به رو کند.

وی افزود: دو جمله از دو تئوریسین بزرگ بیان می‌شود، چرا که امروز عملا با جمهوری اسلامی و جریان اسلام‌گرا در منطقه برهمین اساس مقابله می‌شود، نخست هانتیگتون تئوریسین آمریکایی است که بحث جنگ تمدن‌ها را مطرح نموده و دیگری برنارد لوییس انگلیسی می‌باشد که تورئیسین پیر استعمار در اتاق فکر غرب است.

دبیر علمی همایش ملی کارآمدی جمهوری اسلامی، با بیان اینکه این تئوریسین‌ها در عرصه مقابله با دنیای اسلام روی سه مسئله متمرکز شده‌اند، گفت: اولین مسئله این است که قدرت جهان اسلام همیشه در این بوده که قدرت سیاسی و قدرت دینی در یک نفر جمع بوده و غرب باید تمام تلاش خود را انجام دهد تا در جهان اسلام چنین چیزی رخ ندهد.

وی اضافه کرد: دومین نقطه قوت جهان اسلام این است که اگر چند کشور با یکدیگر متحد شوند، قدرت و تسلط جهان اسلام پا می‌گیرد و آن کشورهای ایران، ترکیه، مصر و عربستان، پاکستان و اندونزی می‌باشند، لذا تئوریسین‌های غرب می‌گویند باید همه تلاش خود را به کار ببریم تا این کشورها با یکدیگر نزدیک، همراه و متحد نشوند.

بصیری عنوان کرد: سومین نقطه‌ای که برای مقابله با قدرت جهان اسلام روی آن متمرکز شده‌اند، این است که ظهور اسلام بر اساس قبیله‌گرایی و وحدت قبایل و اقوام بوده و در سنت نبوی نیز حرکت‌هایی که در جذب نوادر عرب و معاهداتی که با آنها بسته شد در گذشته نقطه قوت جهان اسلام بود، اما امروز دیگر این مسئله نقطه ضعف و پاشنه آشیل دنیای اسلام می‌باشد و لذا باید در کشورهای اسلامی به آن دامن زده شود.

وی با تأکید بر اینکه غرب در هر سه نقطه تضعیف رهبری سیاسی و دینی، تفرقه بین کشورهای جهان اسلام و تشدید قوم گرایی و قبیله گرایی، در حال اقدام و عمل است، تصریح کرد: با این اوصاف اقتضا می‌کند دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و علما این مسائل را بر اساس واقعیاتی که طی شده و دستاوردها و موانع، چالش‌ها و بحران‌هایی که وجود دارد و هم چنین راه حل‌هایی که می‌شود برای آن مطرح شود، بیان کنند.

دبیر علمی همایش ملی کارآمدی جمهوری اسلامی، با اشاره به موانع و چالش‌های پیش روی برگزاری همایش ملی کارآمدی جمهوری اسلامی به‌ویژه در یک سال اخیر، یادآور شد: در دنیا یکی از جلوه‌های رسیدن به مرزهای دانش، همایش‌های علمی و بین المللی است و در سیستم نظام آموزش عالی ما در دهه گذشته، این امر بسیار تضعیف شد.

وی مسئله بودجه، تحریم اقتصادی و آشوب‌ها در شش ماه گذشته در کشور را از دلایل به تأخیر افتادن در برگزاری همایش عنوان کرد و افزود: با همه این وجود سعی کردیم این حرکت را ادامه دهیم و ۱۰ پنل تخصصی برای این همایش تعریف شد که شامل پنل کارآمدی نظام و جمعیت و خانواده، پنل کارآمدی نظام و اقتصاد کلان، پنل کارآمدی نظام و مدیریت کلان، پنل کارآمدی نظام و حقوق بشر، پنل کارآمدی نظام و سیاست خارجی، پنل کارآمدی نظام و علوم هسته‌ای، پنل کارآمدی نظام و علوم پزشکی و پنل کارآمدی نظام و علوم مهندسی می‌باشد.

بصیری خاطرنشان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته، در مجموع ۴۰ مقاله پژوهشی به دبیرخانه رسید مورد داوری قرار گرفت و ۱۰ مقاله برتر این همایش در بعد از ظهر ارائه‌می شود و با رایزنی‌های انجام شده با پژوهشگاه راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام این مقالات در سه جلد چاپ می شود، یعنی مجموعه سخنرانی‌های تخصصی در یک جلد چاپ می‌شود و ۴۰ مقاله هر کدام در دو مجله پژوهشی وابسته به این مرکز چاپ خواهد شد.

وی افزود: توافقاتی نیز انجام شده تا این همایش استمرار داشته باشد و قرار است دبیرخانه دائمی آن در دانشگاه اصفهان و دانشگاه‌های مادر در استان دائر و همایش در سال‌های آتی به طور تخصصی‌تر برگزار شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha