سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
رونمایی از دانشنامه مشگین شهر

دانشنامه مشگین شهر تألیف مرتضی کرامتی مشکینی در تهران رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، دانشنامه مشگین شهر تألیف مرتضی کرامتی مشکینی که توسط انتشارات قاف اندیشه به زیور طبع آراسته شده است، در تهران رونمایی شد.

حجت الاسلام اکبر اسد علیزاده عضو هیئت علمی پژوهشکده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس مرکز احیای آثار اسلامی در این مراسم گفت: شناسنامه یک ملت، تاریخ فرهنگی و تمدنی آن است و اگر دانشنامه آن تدوین شود، به شناخت هر چه بهتر ملت‌ها و مناطق مختلف کمک می‌کند.

وی ادامه داد: ۶۰۰ ابنیه تاریخی در مشگین‌شهر وجود دارد که بیانگر مسائل فرهنگی، تاریخی و اقتصادی آن است. کتیبه‌هایی در مشگین‌شهر کشف شده که به دوران شاپور دوم برمی‌گردد. کتیبه‌هایی هم وجود دارد که به دوران ساسانیان مربوط می‌شود

مرتضی کرامتی مشکینی نویسنده دانشنامه مشگین شهر هم در سخنانی گفت: بعد از هشت سال، این دانشنامه در سه دفتر و بیش از هفت هزار صفحه نوشته شده است.

وی ادامه داد: در دفتر نخست به تاریخ دیار مشگین‌شهر پرداخته شده، جلد دوم هم مربوط به شیخ جنید تا شاه اسماعیل مشگینی است. مشگین‌شهر با توجه به موقعیت جغرافیایی و ظرفیتی که داشته، تمدن‌ساز بوده و حساس‌ترین برهه تاریخ را در خود جای داده است و در راستای ترویج تمدن اسلامی بویژه شیعه نقش اساسی دارد.

کرامتی افزود: مشگین‌شناسی را به ۲۰ جلد خواهیم رساند و در صدد احیای نسخه‌های خطی و ظرفیت‌های شهرستان هستیم. در ۱۰ جلد به معرفی علما، فقها، اندیشمندان، شعرا و امامزاده‌ها به صورت مبسوط پرداخته شده است.

وی با بیان این که باید مشگین‌شهر را به نحو احسن معرفی می‌کردیم که نکردیم افزود: دفتر سوم مجموعه به اسناد و تصاویر اختصاص دارد که به صورت مفصل و مبسوط تمامی اسناد موجود را جمع‌آوری کرده‌ایم.

نویسنده دانشنامه مشگین شهر اظهار کرد: این اثر علاوه بر معرفی ظرفیت‌های مشگین‌شهر در جذب گردشگر هم می‌تواند کمک کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha