دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
محسن حیدری دیدار معلمین

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به تبیین مسئله ای عقیدتی درباره مکتب شیعه و اینکه "چرا به شیعیان «شیعه جعفری» میگویند؟، پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، مراسم سوگواری به مناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع) با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و حضور مردم ولایتمدار اهوازی در بارگاه ملکوتی حضرت علی بن مهزیار اهوازی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین حیدری ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت رئیس مذهب شیعه، امام جعفر صادق(ع) به تبیین مسئله ای عقیدتی درباره مکتب شیعه و اینکه "چرا به شیعیان «شیعه جعفری» میگویند؟" پرداخت و گفت: امام صادق(ع) امام ششم و معصوم هشتم ما شیعیان هستند و در ابتدا باید بگویم که مذهب تشیع اصل خود اسلامی است که پیامبر اکرم(ص) برای ما آورد و تشیع با تولد اسلام متولد شده است چرا که شیعیان کتابی جز قرآن، سنتی جز سنت پیامبر اکرم(ص) و امامانی جز امامانی که خداوند آنها را برای پیشوایی مسلمانان انتخاب کرده، ندارند و شیعیان اهل بیت(علیهم السلام) شیعیان پیامبر(ص) اند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در جواب پاسخ به این سؤالات که چرا به امام صادق(ع) می‌گویند رئیس مذهب شیعه و چرا به ما شیعیان می‌گویند، شیعیان جعفری؟، گفت: دو دلیل برای این موضوع وجود دارد، دلیل اول اینکه امام جعفر صادق(ع) در برهه‌ای طلایی از تاریخ به امامت رسیدند که دیگر امامان هیچوقت چنین شرایطی را از لحاظ آزادی برای تعلیم و نشر مذهب شیعه نداشتند.

وی افزود: امام صادق(ع) در اواخر حکومت امویان که در آن زمان امویان درگیر با نهضت‌ها، مقاومت‌ها و مخالفان بودند و فرصتی نداشتند که بدانند امام جعفر صادق(ع) مشغول انجام چه کارهایی است، به امامت رسیدند. لذا ایشان با استفاده از این فرصت به تأسیس حوزه علمیه پرداخت و هزاران نفر را برای تعلیم علوم دینی به صورت تخصصی از کل جهان پذیرفت و به تربیت آنان مشغول شد.

حجت الاسلام والمسلمین حیدری بیان کرد: پس از سقوط امویان، عباسیان با شعار دفاع از اهل بیت پیامبر روی کار آمدند، لذا از لحاظ ظاهری، جلوگیری کردن از امام صادق(ع) خلاف شعارشان قلمداد می‌شد و از طرفی خلفای عباسی در اوایل حکومت دارای ضعف های بسیاری بودند پس نمی‌توانستید مانع ایشان شوند و امام صادق(ع) در این زمان توانست هزاران متخصص علوم دینی را تربیت کند و در کل جهان منتشر کند. این اولین دلیل برای نامیدن ایشان به عنوان رئیس مذهب شیعه است.

وی در توضیح دلیل دوم افزود: دشمنان اسلام، برای دور کردن مردم از اهل بیت(ع) مذاهبی را در جای جای بلاد اسلام تأسیس کردند و برای این مذاهب اشخاصی را به عنوان پیشوا و مفتی مشخص کردند و با گسترش کتب آنها سعی داشتند ملت اسلامی را از طریق حق مذهب شیعه دور کنند. از این بابت طرفداران هریک از این اشخاص که مذهب جدیدی را دور از مذهب اهل بیت ساخته بودند به نام آن شخص می نامیدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در آن زمان، علمدار مذهب شیعه امام جعفر صادق(ع) بود، لذا شیعیان را جعفری یعنی طرفداران امام جعفر صادق(ع) می‌نامیدند.

حجت الاسلام والمسلمین حیدری به بزرگداشت شخصیت بزرگ عالم برجسته اسلام علی بن مهزیار اهوازی پرداخت و گفت: علمای اهوازی من جمله حسن بن سعید اهوازی، حسین بن سعید اهوازی و علی بن مهزیار اهوازی، خدمات بسیاری را به مذهب شیعه و اسلام داشتند و تا ابد شیعیان مدیون این بزرگواران هستند.

وی افزود: کتبی که این بزرگواران نوشتند، حلقه وصل دو برهه تاریخی حساس یعنی برهه اَرْبَعَمِائهْ و دوره کتب اربعه هستند. آنها اصول اَرْبَعَمِائهْ را به صورت موضوعی در کتب خود مدون کردند که این کتب، مرجع اصلی علمای بزرگ شیعه برای نگاشتن کتب اربعه شدند که اگر این علمای اهوازی نبودند، دو سوم اصول اَرْبَعَمِائهْ گم میشد و دیگر برای شیعیان چیزی از علوم اهل‌بیت باقی نمی‌ماند.

وی با گلایه از وضعیت اسف بار تهویه مرقد مطهر علی بن مهزیار اهوازی گفت: چرا کسی رسیدگی نمی‌کند و کولر برای این مرقد مطهر در این گرمای شدید اهواز تهیه نمی‌کند؟ می‌گویند یک سال است که این مشکل وجود دارد، واقعا مایه تاسف است که مسئولین و دست اندر کاران بعد از یک سال هنوز نمی‌توانند مشکل تهویه مناسب جهت رفاه حال زوّار این بزرگوار را حل کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • يا زهراء IQ ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    0 0
    سلام عليكم... لماذا لا يحاول التجار واصحاب الدخل العالي والنخب الذين يمتلكون الاستطاعة المادية حل مشكلة التبريد والمكيفات... ماهو الاشكال في ذلك.... الدولة تحاول بذل ما في وسعها وهي تقاتل علي عدة جبهات ضد الحصار الظالم.. اذن لا بد من التكافل. .. والسلام