شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
همایش مبلغات حوزه علمیه خواهران گلستان

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران گلستان با تأکید بر اینکه باید برای نسل امروز به دنبال شیوه‌های جدید تبلیغی باشیم، گفت: به سیره و کلام معصومین و پیشوایان(ع) در امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر توجه کنید که تمام انبیاء به دنبال پروراندن، هدایت‌کردن و تربیت انسان‌ها بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، امروز همایش مبلغات استان گلستان از سوی موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) گرگان با همکاری و مشارکت مدیریت حوزه علمیه خواهران استان گلستان، با موضوع «سیره تبلیغی و مخاطب شناسی امام صادق(ع) در نشر و گسترش معارف اسلامی» برگزار شد.

در این نشست، که ۲۵۰ نفر از مدیران، معاونان و مبلغات مدارس علمیه خواهران استان حضور داشتند، خانم سیده طاهره موسوی از اساتید حوزه علمیه گلستان بر لزوم الگوپذیری از امام صادق(ع) تأکید کرد و به بیان نقش اثرگذار مبلغان حوزوی و وظایف آنان پرداخت.

وی به تشریح معنای «تبلیغ» پرداخت و اظهار داشت: تحقیق درباره این کلمه را منوط به فرهنگ لغات نکنید، بلکه بیندیشید آیا تبلیغ با کاری که انجام می‌دهید، قابل تطبیق است؟

استاد حوزه علمیه خواهران گلستان، تبلیغ را رساندن کلام حق به سوی مردم با هدف تاثیرگذاری و سوق دادن به سوی صعود الی الله دانست و خاطرنشان کرد: فرد مبلغ باید به ویژگی و نیازمندی‌های خود بیندیشد تا در امری که به عهده گرفته موفق باشد.

موسوی با بیان این‌که هر حرکتی به سمت بالا و صعود به فشار مضاعف نیازمند بوده و این حرکت تکاملی و صعودی است، خاطرنشان کرد: تمام حرکت‌های انبیاء دارای دو بخش است‌ که بخش اول، مبارزه با طاغوت و بخش دوم فرهنگ‌سازی است و البته بخش اول آسان‌تر است، زیرا در فرهنگ سازی بدنبال جایگزینی چیز دیگری به جای طاغوت هستید که این امر عنوان انقلاب را ندارد.

وی در ادامه به ویژگی‌های وقوع یک انقلاب پرداخت و اظهار کرد: انقلاب باید دارای محتوا باشد، زیرا همواره انقلاب به این معناست که باید به مرحله بالاتری دست یافت، انقلاب اسلامی که الهام گرفته از حرکت انبیاء است، با همین ایده و شعار آغاز شد و با درد و رنج‌هایی همراه بود.

، با یادآوری سختی‌های وقوع انقلاب گفت: انقلاب ما بعد از مبارزات و شکنجه‌ها و سختی‌های فراوان شکل گرفت اما این مرحله نسبت به بخش دوم یعنی فرهنگ‌سازی آسان‌تر است، مردم بعد از مبارزات، منتظر رویارویی با مدینه فاضله‌ای بودند که هیچ مشکلی در جامعه وجود نداشته باشد.

خانم موسوی با اشاره به مشکلات و شبهات موجود در جامعه به‌ویژه نسل جوان که سرمایه انسانی محسوب می‌شوند، عنوان کرد: جامعه به دو قسمت و صف تقسیم می‌شود که گروه اول هادیان، مربیان و مبلغان و گروه دوم متربیان و مأمومین جامعه هستند که باید بر گروه دوم سرمایه‌گذاری کرد.

وی با تاکید بر این‌که باید در جامعه دردشناسی کرده و ریشه‌های آن را پیدا نمود، اظهار کرد: اگر برای درمان درد حرکت نکنیم، رسالت تبلیغی را انجام نداده‌ایم، به عنوان مثال در بحث جهاد تبیین و آمرین به معروف نیازمند شیوه‌های تبلیغی نوینی هستند چرا که شیوه‌های سال‌های گذشته در جامعه کنونی کارآمدی ندارد، امروز نسل جوان را باید درک کرد.

استاد حوزه علمیه خواهران گلستان با تأکید بر اینکه باید برای نسل امروز به دنبال شیوه‌های جدید تبلیغی باشیم، گفت: به سیره و کلام معصومین و پیشوایان(ع) در امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر توجه کنید که تمام انبیاء به دنبال پروراندن، هدایت‌کردن و تربیت انسان‌ها بودند.

وی اذعان کرد: گاهی به جای تبلیغ از شیوه‌های ضد تبلیغ استفاده می‌شود که اثرگذاری به‌دنبال ندارد، بلکه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر شرایطی دارد و همیشه با کلام نیست و گاهی با شیوه‌های رفتاری محقق می‌شود، بنابراین باید هر مسئولی با شیوه‌های صحیح به انجام تبلیغ بپردازد، فرد تا زمانی که مَهدی نباشد نمی‌تواند هادی دیگران باشد.

استاد حوزه علمیه خواهران گلستان، گفت: باید حقیقت را با کلام و شیوه‌های زیبا بیان کرد که در ابتدا پذیرش افراد مهم بوده و این امر نیازمند ایثار و گذشت است.

وی یادآور شد: حضرت موسی(ع) نیز در راه انجام رسالت‌شان از خداوند درخواست کردند که: «اللهم رب اشرح لی صدری»؛ دوره‌های انبیاء و معصومین(ع) همواره متفاوت بوده و به مقتضیات زمان، مکان و فرهنگ آن جامعه، نیازهای تبلیغی را تهیه می‌کردند.

در پایان این نشست خانم موسوی به سوالات حاضران پاسخ داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha