پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ دیدار مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و امضای تفاهم‌نامه همکاری

حوزه/ مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گفت: پایگاه نور لایب ما حدود ۹۳ هزار جلد کتاب را در حال عرضه دارد و امیدواریم تا پیش از پایان سال به حدود ۱۲۰ هزار جلد برسد و به همین منوال در حال توسعه بوده و با سرعت و امکاناتی که اخیرا آماده شده نورمگز ما در حوزه مجلات نیز بیش از یک و نیم میلیون مقاله را گردآوری کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین بهرامی همزمان با دهه کرامت در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین فاضل مدیر حوزه های علمیه خواهران به ارائه گزارشی از وضعیت و عملکرد این مرکز تحقیقاتی پرداخت و اظهار داشت: فعالیت این مرکز ۳۴ سال است که در حال انجام است.

وی با بیان هدف اصلی این مرکز تصریح کرد: محصولات این مرکز با هدف ارائه خدمت به محققان طراحی شده و در راستای تسهیل دسترسی محققان به متون و منابع اسلامی در حال فعالیت بوده و به لحاظ محتوایی و فنی تلاش کرده حداکثر ظرفیت‌های حوزوی و دانشگاهی را به تعبیری در بالاترین سطح ممکن در اختیار بگیرد تا بتواند به اهداف خود برسد.

مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با اشاره به شرایط فعلی مرکز تحقیقات، عنوان کرد: گنجینه وسیعی از اطلاعات علوم اسلامی در مرکز گردآوری شده و امروز بیش از یکصد هزار جلد کتاب علوم اسلامی که عمدتا از منابع اصلی و دست اول از رشته های مختلف و همه حوزه های علوم اسلامی است گردآوری شده است.

وی ادامه داد: پایگاه نورلایب ما حدود ۹۳ هزار جلد کتاب را در حال عرضه دارد و امیدواریم تا پیش از پایان سال به حدود ۱۲۰ هزار جلد برسد و به همین منوال در حال توسعه بوده و با سرعت و امکاناتی که اخیرا آماده شده نورمگز ما در حوزه مجلات نیز بیش از یک و نیم میلیون مقاله را گردآوری کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی بانک نشریات نورمگز را یکی از جامع‌ترین مراجع علمی دانست و بیان کرد: تقریبا تمام نشریاتی که از ۱۲۰ سال پیش تا به حال در حوزه علوم اسلامی و انسانی در کشور منتشر شده چه در دانشگاه و چه در حوزه گردآوری و دیجیتال سازی شده و در اختیار مخاطبین قرار گرفته است.

وی به بخش پایان‌نامه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: حوزه ی پایان نامه ها را دو سه سالی است که آغاز کرده‌ایم و در پایگاه "نورداک" ما حدود ۲۰۰ هزار پایان نامه علوم انسانی و اسلامی که گردآوری شده و حدود ۱۰۰ هزار آن در پایگاه "نور داک" عرضه شده است.

مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی یادآور شد: به تازگی توانستیم موافقت شورای مدارک مرکز مدیریت برادران را هم جلب کنیم تا پایان نامه های آنها نیز در این مرکز عرضه شود؛ البته قبلا در اختیار مرکز قرار گرفته بود و برای پشتوانه "صمیم" از آن استفاده می کردیم اما اجازه عرضه پایان نامه‌ها را در موارد سال‌های اولیه که ظاهرا چارچوب مستحکمی نداشت استثنا شده است.

وی تصریح کرد: در حوزه نسخ خطی و مانند آن نیز در گام های بعدی و به مرور اقلام اطلاعاتی آن موجود است به صورت پایگاه‌هایی تخصصی یک به یک راه اندازی و عرضه می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی در ادامه تاکید کرد: دیتاهایی هم که در مرکز عرضه می شود به اصطلاح دیتای غنی سازی شده است و صرفا دیجیتال سازی نیست، به عنوان مثال در حوزه حدیث تمام منابع حدیثی شیعه و اهل سنت تا قرن پنجم دیجیتال سازی و تمام آنها اعرابگزاری شده است، در حوزه حدیث شیعه نیز کتاب حدیثی نداریم که اعرابگزاری نشده باشد.

وی خاطرنشان کرد: کتاب حدیث به صورت چاپی شاید بیش از ۵۰ یا ۶۰ درصد آن ها نسخه اعراب گذاری ندارد، اخیرا مطالبی را هم که چاپ می کنیم برگرفته از فایل های مرکز بوده و در تمام این کتابها حدود ۲۰ نوع فرمت و برچسب گذاری روی کتاب‌ها صورت گرفته است.

مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی سپس از جمع‌آوری حدود ۴۰۰ هزار حدیث شیعه در پایگاه جامع الاحادیث مرکز خبر داد و گفت: در قسمت قالب نور لایب تمام حدیث های امام جواد علیه السلام را در تمام کتب حدیث شیعه استخراج می کنید و تمام مصادیق کامل بوده و تمام منابع که طی سی سال و در یک بازه گسترده‌ای توسط محققان برچسب گذاری شده را شما می‌توانید در قالب یک کلیپ مشاهده کنید.

وی، بحث دیجیتال سازی را نیز مورد بررسی قرار داد و گفت: این امر صرفا بحث تایپ نبوده و یک عمق بخشی قابل توجهی به مطالب داده شده که در ادامه و بحث‌های ماشینی هم به ما بسیار کمک می کند تا در کنار کار محتوایی کار فنی خوبی انجام دهیم و معمولا سعی کردیم در حوزه مباحث فنی تا جایی که می شود در حوزه پردازش و نمایش متن سرآمدی لازم را حفظ کرده و از متخصصان در حد توان خود استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی با بیان این مطلب گفت: امروز محصولات ما در سه بستر مختلف در حال عرضه است و به لحاظ ویندوزی بیش از ۱۰۰ نرم افراز در حال عرضه بوده و در رشته های مختلف قرآن، تفسیر، علوم قرآنی که هر کدام نرم افزار خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: در کنار برنامه نویسی و آماده سازی این کارها بیش از ۱۰ سال است در حوزه هوش مصنوعی نیز کار کرده‌ایم و تلاش شده از ظرفیت های مختلف آن استفاده شود و در سه حوزه دیجیتال سازی و مرحله ورود اطلاعات، پردازش اطلاعات و در بهره برداری کاربر هوش مصنوعی به کار می آید.

مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ محصول مبتنی بر هوش مصنوعی در حال عرضه داریم که مورد استفاده کاربر قرار می‌گیرد و دو محصول "صمیم نور" مشابه‌یاب پایان نامه ها و مقالات و دیگری "پاکنویس" و "غلط یاب" پایان نامه های ما است که روی ورد نصب شده و به کار تدوین کمک می کند و در سایت پیکره گان عرضه شده است.

وی در پایان مطرح کرد: در عراق نیز سرمایه گزاری خوبی داشتیم و سالی دو نمایشگاه در نجف برگزار می‌کنیم و تا امروز استقبال خوبی صورت گرفته و تلاش داریم بتوانیم فرهنگ استفاده از رایانه‌ای که در حوزه قم وجود دارد مشابه آن را در عراق هم فراهم کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha