سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
محلات

حوزه/ به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه محلات کارگاه نقد شبهات شیعه در این مدرسه برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، پیش از ظهر امروز کارگاه نقد شبهات شیعه با حضور خانم زهرا فانی استاد جامعة المصطفی العالمیه در مدرسه علمیه فاطمیه محلات به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

خانم فانی ابتدا در رد شبهاتی که پیدایش شیعه را به ایرانیان نسبت می‌دهد مطالبی را بیان کرد و اظهار داشت: این فرضیه اختراع خاورشناسان است، آنان معتقدند تشیع پدیده‌ای است که پس از رحلت پیامبر پیدا شده و از این رو در پی سبب پیدایش آن برآمده‌اند و به این رسیده‌اند که تشیع رنگ و بوی ایرانی دارد.

وی تصریح کرد: ریشه اصلی نگاه مستشرقین را می‌توان در این جا دانست، که مستشرقین مطالعه خود را در ۱۵۰ سال اخیر شروع نمودند یعنی در زمانی که اکثریت ایرانیان شیعه بودند و به همین علت در پی کشف علت و چرایی گرایش ایرانیان به تشیع برآمدند.

فانی، نظریه‌ها و وجوهی که در تبیین و اثبات فرضیه وجود دارد را بیان کرد و سپس به نقد نظریه‌ها پرداخت و در ادامه به بررسی شیعه در ایران و زمینه‌ها و عوامل آن پرداخت و سیر تدریجی گرایش به تشیع در ایران را تحلیل کرد.

استاد جامعة المصطفی العالمیه، خاطرنشان کرد: تشیع سیاسی موالی با توجه به ارتباط همیشگی دیگر امامان با ایرانیان مهاجر و ادامه یافتن رفتارهای تبعیض آمیز خلقای بنی امیه با آنان، نهایتا زمینه ساز پیدایش تشیع اعتقادی گردید.

این کارگاه به صورت پرسش و پاسخ بین طلاب و استاد برگزار شد.

برگزاری کارگاه نقد شبهات شیعه ویژه طلاب محلات

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha