جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ اقامه نماز جمعه خوی

حوزه/ امام جمعه خوی گفت: اگر مسئولین در این مقوله مماشات و کوتاهی کنند خوف آن می‌رود که اخلاقیات و مسئله عفت و معنویت به شدت آسیب ببیند و نباید اجازه داد ولنگاری در جامعه رواج پیدا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام حجت قاسم خانی امروز در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان خوی که در مصلای این شهر برگزار شد، به ضرورت مردمی‌بودن مسئولان در حکومت دینی اشاره کرد و اظهار داشت: همان طور که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند؛ در نگاه اسلامی «مردمی بودن، ارزشی بالاتر از انتخاب شدن به‌وسیله مردم است، بعضی افراد ممکن است در یک نظام دمکراتیک، به شکل دمکراتیک هم انتخاب شوند، اما با مردم رابطه‌ای نداشته باشند، اینها مردمی نیستند».

وی در ادامه به شاخص‌های مردمی‌بودن مسئولان در حکومت دینی اشاره کرد و افزود: برای سنجشی مردمی بودن، شاخص‌هایی وجود دارد که اولین شاخص، عمل‌کردن به سیره‌ پیامبر(ص) و ائمه (ع) در زمینه‌ توجه به محرومین و مستضعفین جامعه است.

امام جمعه خوی ادامه داد: شاخص دوم این است که مسئول کشور، «خودش را دارای شأن و روحیه‌ خدمتگزاری به مردم بداند، نگاه، از بالا نباشد.»

وی اظهار کرد: سومین شاخص در مسائل اقتصادی، نظامی و مسائل سازندگی کشور، تکیه‌ به مردم و تماس با مردم، از نزدیک و پای صحبت مردم نشستن است، برای تماس با متن زندگی مردم و گفت‌وگوی صادقانه با آن‌ها نیز چهارمین شاخصه است.

حجت الاسلام قاسم خانی خاطرنشان کرد: برخی ها در شبکه‌های مجازی و حقیقی شبهاتی نظیر این که چرا حتی یک تار موی خانم‌ها نباید آشکار باشد؟ را منتشر می‌کنند که برای فهم پاسخ این سؤال دونکته حائز اهمیت است، اول اینکه تمام احکام الهی که براساس حکمت و برای خیر و مصلحت ما وضع شده است، بنابراین اگر کم باشند یا زیاد، باید رعایت شوند و وقتی ظاهر بودن موی سر در مقابل نامحرم حرام است، چه تمام، و چه کمی از آن و چه حتی یک تار مو هم حرام است.

وی افزود: ثانیا تمام کارهای خطا و نادرست از کم شروع می‌شود و اصولاً شیطان بسیار با حوصله و پُرطاقت است، ابتدا گناه و خطای بسیار کوچکی را پیشنهاد می‌کند و هنگامی که جواب مثبت شنید قدم بعدی را بر می‌دارد و مقوله عفاف و حجاب حاصل بروز و ظهور عملی دو فضیلت «حیاء» و «غیرت» است و این دو از نشانه‌های اصلی ایمان است و بدون آن ایمان معنایی ندارد.

امام جمعه خوی ادامه داد: غرب‌زدگی، ضعف اعتقادی و ایمانی، ضعف شخصیتی و هویتی، تربیت و تعلیم نادرست، ناآگاهی، وجود برخی شبهات، برداشت غلط یا سوء استفاده از آزادی، حقوق زنان، حس فطری زیبایی‌طلبی و جلوه‌گری، توجیه و باور غلط تسریع و تسهیل در شوهریابی و ازدواج، تفاخر و اظهار غنای مالی، فرار از ملامت و تمسخر اطرافیان و همنشینان احمق، مُدگرایی کورکورانه، عدم توجه به الگوهای مثبت و متأثرشدن از الگوسازی‌های منفی مانند جریان سلبریتی‌ها که شوالیه‌های فرهنگی دشمن در لباس هنرمندان سینما، بازیکنان ورزشی و آوازه‌خوانان هستند، از عوامل بی‌حجابی در جامعه است.

وی اضافه کرد: اگر مسئولین در این مقوله مماشات و کوتاهی کنند خوف آن می‌رود که اخلاقیات و مسئله عفت و معنویت به شدت آسیب ببیند و نباید اجازه داد ولنگاری در جامعه رواج پیدا کند.

حجت الاسلام قاسم خانی عنوان کرد: انقلاب اسلامی که آرزوی چندین هزار ساله انبیاء و هدف هزار ساله ائمه اطهار(ع) است، قبل از آنکه یک انقلاب سیاسی، اجتماعی، اقتصادی باشد، ذاتا یک انقلاب فرهنگی است و بر باورها و ارزش‌های فرهنگی توده‌های مردم استقرار دارد، لذا میان ولنگاری فرهنگی و پدید آمدن انحطاط در جامعه، ارتباط مستقیم وجود دارد و این ولنگاری بهترین فرصت برای دشمن در تغییر ذائقه و مصرف فرهنگی و رواج خوراکی فرهنگیی مضرّ و مخرّب و به دنبال آن، ایجاد رخنه فرهنگی و انحطاط است.

انتهای خبر.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha