شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: در قیامت نباید تنها باشیم، باید با امام باشیم، اگر در زندگی دنیا با امام زندگی کردیم، در قیامت آن‌ها شفیع ما هستند و ما همراه آن‌ها هستیم، تک نیستیم و در کنار امام هستیم، این با امام بودن در دنیا به اعمال ما آبرو می‌دهد و در قیامت نیز عامل نجات ما خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در جلسه بیست‌وسوم تفسیر قرآن کریم که در مسجد شیخ الاسلام قزوین برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره مزمل، اظهار داشت: نویسنده کتاب «شواهد التنزیل لقواعد التفضیل» عالمی مربوط به قرن پنجم هجری قمری به‌نام حاکم حسکانی است، تمام هم و غم این عالم در نوشتن این کتاب تفسیری این است که فضیلت رسول گرامی اسلام(ص) را بر پیامبران دیگران در آیات قرآن به ما نشان دهد و نیز فضیلت امیرالمؤمنین(ع) را نسبت به دیگران نشان دهد.

وی ادامه داد: آنقدر این کتاب تفسیری در حمایت از ولایت و امامت است که مرحوم شیخ آقابزرگ تهرانی که کتاب‌ها را معرفی می‌کند، در کتاب معروفش به‌نام الذریعه، این اثر را اثر شیعی معرفی کرده، در حالی که حاکم حسکانی سنی حنفی بوده، اما روایات مخصوص به امیرالمؤمنین(ع) را آورده است و درباره ۲۱۰ آیه از قرآن، حدیث نقل کرده است و تأسف می‌خورد که کاش فرصت بیشتری داشتم تا روایات بیشتری در فضائل امیرالمؤمنین(ع) می‌آوردم.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: سیدبن‌طاووس در کتاب شریف اقبال به صراحت می‌فرماید حاکم حسکانی از اهل سنت و حنفی بوده، در عین حال فرموده رساله حاکم حسکانی به گونه‌ای است که گویا شیعه است، او در حدیث‌شناسی بسیار تواناست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: مرحوم طبرسی در تفسیر شریف مجمع‌البیان از احادیث حسکانی نقل کرده است، البته مرحوم طبرسی از دیگر اهل سنت نیز گاهی نقل کرده، اما بنای مرحوم علامه مجلسی این است که در بحارالانوار از کتاب‌های شیعی روایت نقل کند، اما یکی از کتبی که ایشان مورد توجه قرار داده شواهد التنزیل می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: در آیه ۵ سوره المزمل خداوند می‌فرماید «إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلًا ثَقِیلًا»، یعنی (در حقیقت ما به‌زودی بر تو گفتاری گرانبار القا می‌کنیم)، در این آیه کلمه ثقیل آمده، خوب است ما از طریق حدیث ثقلین به سراغ تفسیر این آیه کریمه برویم شاید بتوانیم بهره بیشتری ببریم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: ثقلین هم سنگین و هم گران‌بها و قیمتی معنی شده، حدیث ثقلین در منابع بسیاری آمده است، از جمله در کتاب شواهد التنزیل از ابی‌سعید به نقل از پیامبر(ص) آورده است که دو چیز گران‌بها و سنگین را در میان شما به امانت می‌گذارم، این دو محال است از هم جدا شوند مگر اینکه در حوض به من برسند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: این یکی از نقل‌هاست، نقل‌های دیگری هم با تفاوت‌هایی وجود دارند، برای مثال در نقل‌های دیگر «کتاب الله و عترتی اهل بیتی» هم آمده است که وقتی پیامبر(ص) می‌فرماید من دو چیز سنگین در میان شما می‌گذارم، می‌بینیم قرآن از نظر وزن سنگین است، فهمش شرایط دارد، شرط فهم قرآن «لایمسه الا المطهرون» است، فهم قرآن برای آن‌ها که آمادگی ندارند، مشرک هستند، ریا و گناه می‌کنند و آن‌هایی که طهارت باطنی ندارند ممکن نیست.

وی یادآور شد: از سویی می‌گوییم قرآن گرانقدر و گران‌بهاست، این‌ها با معنای سنگین بودن قرآن منافاتی ندارد، هم عترت و هم قرآن ثقلین نامیده شده‌اند، هر دو هم سنگین و هم گرانقدر و گران قیمت هستند، آنقدر قیمتی هستند که خدای متعال هر چیزی را می‌خواهد قیمت‌گذاری کند با این‌ها قیمت‌گذاری می‌کند، برای مثال می‌فرماید اعمالتان منطبق با قرآن است؟ اگر بود قیمت دارد، در غیر این صورت ارزشی ندارد، اعمالتان منطبق با آموزه‌ها، رهنمودها و نگاه اهل بیت(ع) هماهنگی دارد؟ اگر هماهنگ هستید رفتارتان قیمتی است، اگر هماهنگ نیستید رفتارتان ارزشی ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: امام جواد(ع) فرمودند مؤمن نیازمند سه خصلت است، نخست نیاز دارد توفیق الهی داشته باشد، توفیق از خانواده وفاق، موافق و موفقیت است، یعنی مؤمن اگر بخواهد موفق باشد باید کارش موافق آن چیزی باشد که خدا می‌خواهد، حال خدا چه می‌خواهد؟ خدا کتاب فرستاده و گفته کار شما باید موافق کتاب من باشد، اگر موافق بود، موفق می‌شوید، کار شما باید موافق با پیغمبر(ص) و اهل بیت(ع) باشد، چون پیغمبر(ص) و اهل بیت(ع) آمدند با سیره و سنت‌شان راه توفیق، تعالی و توحید، ایمان، فوز و رستگاری را به ما نشان دهند.

وی ادامه داد: پس این موافق کتاب خدا و اهل بیت(ع) بودن به معنای وصل شدن به آن بها، قیمت و ارزش است، اگر وصل شدیم همه چیزمان قیمتی می‌شود، اگر وصل نشدیم همه اعمالمان خراب و باطل خواهد شد.

وی عنوان کرد: در حدیث از پایه‌های پنج‌گانه اسلام یعنی نماز، روزه، حج، زکات و ولایت نام برده شده، سپس این معنا آمده که اهمیت ستون ولایت از چهار ستون دیگر بیشتر است، البته همه این ستون‌ها ارزشمند هستند، در حدیث آمده اگر کسی همه شب‌ها را نماز بخواند، تمام روزهای سال را روزه بگیرد، هر ساله به حج تمتع مشرف شود و همه مالش را در راه خدا انفاق کند اما نداند امامش کیست و خودش را با او هماهنگ نکند، ذره‌ای ثواب نزد خدا ندارد و از اهل ایمان به حساب نمی‌آید، برای اینکه با پیغمبر (ص)، امیرالمؤمنین (ع) و ائمه (ع) همراه نیست.

امام جمعه قزوین بیان کرد: از این حدیث مشخص می‌شود ولایت ائمه(ع)، نماز و روزه ما را قیمتی می‌کند، بدون آن‌ها نماز و روزه ما قیمت ندارند و کسی آن‌ها را نمی‌خرد، همین که با آن‌ها هماهنگ شدیم نمازمان قیمت پیدا می‌کند، معنای شفاعت را هم می‌توان اینجا دید، شفاعت از کلمه شفع است، نماز شفع دو رکعتی است، در مقابل آن نماز وتر است که یک رکعت است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: در قیامت نباید تنها باشیم، باید با امام باشیم، اگر در زندگی دنیا با امام زندگی کردیم، در قیامت آن‌ها شفیع ما هستند و ما همراه آن‌ها هستیم، تک نیستیم و در کنار امام هستیم، این با امام بودن در دنیا به اعمال ما آبرو می‌دهد و در قیامت نیز عامل نجات ما خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: با قرآن بودن نیز این گونه است، نمی‌شود ما با امام باشیم اما با قرآن نباشیم، نمی‌شود ما با قرآن باشیم اما با امام نباشیم، برای اینکه محال است این دو جدا از هم دیده شوند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: خداوند در آیه ۵ سوره مزمل می‌فرماید «إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلًا ثَقِیلًا»، همچنین خداوند در آیه ۱۰۲ سوره مؤمنون نیز می‌فرماید «فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِینُهُ فَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»، یعنی، پس کسانی که کفه میزان و اعمال آنان سنگین باشد ایشان رستگارانند، بنابراین کسانی که اعمالشان ثقل دارد و با ثقلین هماهنگ است رستگار می‌شوند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: چطور می‌شود اعمال ما ثقل داشته باشد و سنگین شود؟ آن موقعی که منطبق با قرآن و هماهنگ با امام باشد، اگر این‌گونه نباشد اعمال ما صفر می‌شوند، اگر عددی در کنار صفر قرار گرفت حج، زکات، نماز و روزه ما معنا پیدا می‌کند، در غیر این صورت هیچ محسوب می‌شوند و در روز قیامت دستمان تهی خواهد بود.

وی یادآور شد: در این راستا درباره فرزندآوری نیز احادیثی وجود دارد، در بخشی از این احادیث آمده تا می‌توانید ذریه و فرزند داشته باشید تا زمین را با تسبیح آن‌ها سنگین کنید، یعنی این تسبیح و اهل ذکر بودن بها و قیمت دارد، حضرت می‌فرماید، اگر شما کاری کنید در جامعه شما فرزندآوری رواج داشته باشد، خداوند نیز کاری می‌کند در زمین فراوان شوند کسانی که اهل لااله الاالله هستند، این‌ها به زمین آبرو می‌دهند و زمین را ارزشمند می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: ما چه زمانی ارزش داریم؟ ارزش ما به این نیست که چند کیلو وزن یا چند متر قد داریم، ارزش ما به این نیست که چه مدرک تحصیلی یا چه موقعیت اجتماعی داریم، این‌ها هیچ نیست، خداوند می‌فرماید «ان اکرمکم عندالله اتقاکم»، اتقاکم را وقتی ریشه‌یابی ‌کنیم می‌بینیم اعمال و عبادت بر اساس عقیده، بستر رویش تقوا هستند، بنابراین وزن زمین با تسبیح سنگین می‌شود.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: پیامبر(ص) در حدیثی فرمودند چرا مؤمن اقدام به ازدواج نمی‌کند؟ چرا برای ازدواج تأخیر روا می‌دارد؟ امید است وقتی برای ازدواج اقدام کردید شاید خدا به او نسلی عنایت کند که زمین را وزانت ببخشند و آن را با لااله‌الاالله قیمتی کنند.

وی ادامه داد: بنابراین هماهنگی با قرآن و انطباق با ولی خدا به اعمال ما وزن و بها می‌بخشند و بدون آن اعمال ما خفیف و هبط و انسان نیز ناتوان و ضعیف خواهد ماند، انسان اگر بخواهد قیمتی و آبرومند باشد راهش قرآنی شدن و اهل بیتی بودن است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: در ادامه می‌خواهیم آیاتی را ببینیم که بیشتر به مفهوم آیه ۵ سوره مزمل پی ببریم، قرآن کتاب حکمت است، در سوره یس آمده «یس، والقرآن الحکیم»، در آیات متعدد دیگر نیز نشان داده شده یکی از اسامی و اوصاف قرآن، حکیم است، کریم بودن، مجید بودن و عزیز بودن نیز از اسامی و اوصاف قرآن است.

وی تصریح کرد: حکمت چیست؟ حکمت خیلی مهم و قیمتی است، خدا حکمت را به هر کسی نمی‌دهد، خداوند در آیه ۲۶۹ بقره می‌فرماید «یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشَاءُ»، یعنی، خداوند حکمت را به هر که خواهد عطا کند، اگر خداوند خریدار کسی شد به او حکمت می‌دهد، خدا به اصالت، صداقت، ایمان و تقوای افراد نگاه می‌کند و به آن‌ها حکمت عنایت می‌کند، همه این‌ها با اراده قابل تحصیل است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: این گونه نیست که خداوند همین گونه بخواهد به یک نفر تقوا بدهد، بلکه تقوا تحصیلی است، خدا زمینه آن را به همه آدم‌های روی زمین داده است، وقتی خداوند از بنی‌آدم عهد و پیمان می‌گرفت همه پاسخ مثبت دادند.

امام جمعه قزوین افزود: خداوند در آیه ۲۵ سوره لقمان می‌فرماید «وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لَا یَعْلَمُونَ»، یعنی، اگر از آنان بپرسی چه کسی آسمان‌ها و زمین را آفریده است؟ قطعاً می‌گویند خدا، بگو همه ستایش‌ها ویژه خداست آیا درک می‌کنند که همه امور به دست خداست؟ نه بلکه بیشترشان معرفت و دانش ندارند.

وی اظهار کرد: مطابق این آیه خداوند خودش را به همه، حتی به کافران، نشان داده است، کارهایش را هم به همه نشان داده است، خداوند می‌فرماید من حکمتم را به کسی می‌دهم که وقتی من خودم را به او نشان دادم، او هم نگاهی بیندازد و کاری کند، یعنی کسانی که وقتی من تقوا و فجور را به آن‌ها معرفی کرده‌ام، سراغ فجور و بدی نروند و به تقوا احترام بگذارند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: خداوند همه زیرساخت‌ها را در آدم‌ها درست کرده و می‌فرماید حکمت را به هر که بخواهم می‌دهم، این حکمت شامل حال کسانی می‌شود که قدمی به سوی خدا بردارند، هر کس را خدا به او حکمت بدهد خیر فراوان داده است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان کرد: این خیر فراوان را خداوند می‌فرماید، ما آدم‌ها ممکن است هر چیزی برای ما خیلی سنگین و بزرگ باشد، اما خدا به همه عالم نگاه می‌کند و می‌گوید همه عالم متاع قلیل است، یعنی ارزشی ندارد، آن خدایی که همه عالم را متاع قلیل خطاب می‌کند، او می‌گوید حکمت خیر کثیر است، پس باید قدر این کلام را بدانیم که از سمت چه کسی صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: خداوند راجع به حضرت زهرا(س) نیز به پیامبر(ص) می‌فرماید «انا اعطیناک الکوثر»، این کوثر نیز همان خیر کثیر است، خدا حکیمه‌ای به پیغمبر داد، امامان ما نیز که هر کدامشان حکیم بزرگی هستند، از چشمه جوشان حکمت فاطمی به عالم ما آمده‌اند.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: همان خدایی که همه عالم را متاع قلیل خطاب می‌کند، در آیه ۴ سوره قلم به اخلاق پیغمبر می‌گوید «وَإِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ»، یعنی، یقیناً تو بر بلندای سجایای اخلاقی عظیمی قرار داری.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: بنابراین این طور بیان کردیم که قرآن حکمت است، به سراغ کلام امیرالمؤمنین (ع) می‌رویم تا عظمت حکمت را از نگاه ایشان ببینیم، در کلمات قصار ۱۱۱ نهج‌البلاغه، آن حضرت فرمودند، اگر محبت من به کوه اصابت کند، محبت و ولایت من آن کوه را متلاشی می‌کند، یعنی آنقدر این محبت وزن دارد، سنگین و با عظمت است.

وی یادآور شد: خداوند نیز درباره قرآن مشابه این کلام را به کار برده و در آیه ۵۹ سوره مبارکه حشر فرموده «لو أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَی جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ وَتِلْکَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ»، یعنی، اگر این قرآن را بر کوهی فرو می‌فرستادیم یقیناً آن کوه را از بیم خدا فروتن و از هم ‌پاشیده می‌دیدی و این مثل‌ها را برای مردم می‌زنیم باشد که آنان بیندیشند.

امام جمعه قزوین افزود: قرآن آنقدر ثقیل، گرانقدر، باعظمت و اثرگذار است که اگر بر کوه فرود آید کوه را متلاشی می‌کند، قرآن راجع به برخی قلب‌ها نیز فرمود «أَشَدُّ قَسْوَةً»، یعنی شدت قساوت قلب از حجاره و سنگ نیز بیشتر است، این معنا در آیه ۷۴ سوره مبارکه بقره آمده است که خداوند فرمود «ثم قَسَتْ قُلُوبُکُمْ مِنْ بَعْدِ ذَلِکَ فَهِیَ کَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا یَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهَارُ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا یَشَّقَّقُ فَیَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاءُ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا یَهْبِطُ مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ».

وی اظهار کرد: معنای آیه این است که، پس با این معجزه باز چنان سخت دل شدید، که دل‌هایتان چون سنگ یا سخت‌تر از آن شد، چه آنکه از پاره‌ای سنگ‌ها نهرها بجوشد و برخی دیگر از سنگ‌ها بشکافد و آب از آن بیرون آید و پاره‌ای از ترس خدا فرود آیند و ای سنگدلان بترسید که خدا از کردار شما غافل نیست.

وی اظهار کرد: خداوند فرمود اگر قرآن بر کوه فرود آید آن را متلاشی می‌کند، امیرالمؤمنین (ع) نیز فرمود اگر محبت من به کوه اصابت کند آن را متلاشی می‌کند، وجه مشترک این دو چیست که می‌توانند کوه را متلاشی کنند؟

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: امیرالمؤمنین (ع) در روایتی فرمودند، اگر حکمت بر کوه‌ها اصابت کند آن‌ها را متلاشی می‌کند، بنابراین حکمت باید خیلی ثقیل، سنگین، اثرگذار و نافذ باشد تا بتواند این کار را بکند، هم قرآن این طور است، هم رسول اکرم(ص)، فاطمه زهرا(س)، امیرالمؤمنین(ع) و اولاد آن حضرت این گونه هستند و این تأثیر در نفوس را دارند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین ادامه داد: حکمت خیلی جدی‌تر از علم است، علم این است که یک نفر یک کتابی را می‌خواند، روزنامه می‌خواند، دانش جمع می‌کند و می‌تواند مطالب آن‌ها را از حفظ سخنرانی کند، برخی دانش‌ها مضر هستند، یعنی درست است که علم هستند اما بی‌ارزش هستند و فایده‌ای ندارند، برخی از درس‌ها هستند که یک دانشجو می‌خواند و در آخر درس را زمین می‌گذارد و به سراغ کاری می‌رود که هیچ ارتباطی به درسش ندارند، علم باید به گونه‌ای باشد که بر اساس نیاز به سراغ آن برویم، این علم نافع است.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) فرموده اگر کسی چهل شبانه‌روز خود را برای خدا خالص کند، چشمه‌های حکمت الهی از قلب وی بر زبانش جاری می‌شود، گفته‌اند شروع این چله آغاز ذی‌القعده باشد، از چله این چیزها در می‌آید، یعنی انسان یک نورانیت و توفیق باطنی به دست می‌آورد.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: برای مثال یک نفر چاهی حفر می‌کند تا باغش را آبیاری کند، اما به آب نمی‌رسد، او تصمیم می‌گیرد با تانکر درون این چاه آب بریزد، صد تانکر آب درون این چاه می‌ریزد اما ده تانکر آب هم نمی‌تواند برداشت کند، چون این آب فرار می‌کند و جذب زمین می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: علومی که ما از بیرون در ذهنمان می‌ریزیم مثل تانکر آبی است که در چاه می‌ریزیم اما علوم الهی این گونه نیستند، خداوند می‌فرماید شما باید کاری کنید از درونتان علم به جوشش در آید، چقدر آیات و روایات داریم که این مفاهیم را به ما یاد می‌دهند.

وی یادآور شد: حال اگر این چاهی که فرد حفر کرده به رگه‌های آب زیرزمینی وصل شود، اگر صدها تانکر از این چاه آب برداشت کند باز هم این چاه پر می‌شود و خالی نمی‌شود، فرق بین علم به معنای حکمت با علم خارج از این معنا این گونه است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند، حکمت چیزی است که اگر کسی ذره‌ای از آن را بچشد، صبر و قرارش را برای کسب میزان بیشتری از آن از دست می‌دهد، یعنی جاذبه دارد، برخی از علوم این گونه هستند که فرد از آن‌ها خسته می‌شود و فقط برای نمره یا قبولی در آزمون آن‌ها را حفظ می‌کند اما حکمت این گونه نیست، حکمت علمی است که اگر کسی ذره‌ای از آن را بچشد دیگر نمی‌تواند طاقت بیاورد و بیشتر می‌خواهد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: قرآن حکمت است، همه آیات قرآن حکمت است، ما اگر قرآن را بچشیم دیگر نمی‌توانیم این رشته را از گردن خود باز کنیم، نهج‌البلاغه نیز حکمت است، احادیث اهل بیت عصمت و طهارت(ع) حکمت هستند، برای اینکه همان‌ها هم تفسیر قرآن و تبیین حقایق قرآنی هستند.

وی بیان کرد: بنابراین وجه مشترک امیرالمؤمنین(ع) و قرآن کریم، حکمت است که اگر هر دو به کوه‌ها اصابت کنند آن‌ها را متلاشی می‌کنند، قرآن ثقیل و سنگین است، خداوند به ابراهیم(ع) می‌فرماید، تو تا زمانی که جوان بودی اولاد نداشتی، به دیگران هم می‌گوید اگر سن شما بالا رفت برای اولاد ناامید نشوید، همین که حضرت اسماعیل(ع) نوجوان شد، خدا به حضرت ابراهیم(ع) فرمود حالا باید او را قربانی کنی، این هم شیرین و هم ثقیل است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: شیرین است، برای اینکه از میان این‌همه مخلوقات عالم، خداوند ابراهیم(ع) را پیدا کرد و به او گفت فرزندت را قربانی کن، چرا خداوند از بین این همه آدم یونس را به دریا انداخت و لقمه نهنگ شد؟ چرا از میان این همه آدم یوسف را به چاه تهمت انداخت و او را به گرفتاری مبتلا کرد؟ آیا این‌ها ثقیل هست یا نیست؟ این‌ها ثقیل و قیمتی است.

وی ادامه داد: خداوند در آیه ۲۰ سوره یوسف می‌فرماید یوسف را به ثمن فروختند، فرق ثمن با قیمت چیست؟ قیمت به معنای بهای چیزی است، ثمن این است که برای مثال طلبه‌ای نیازمند است، هیچ چیزی ندارد، با خود می‌گوید کتابم را بفروشم، کتابش را برای فروش می‌برد، دیگران می‌گویند این کتاب تو به درد ما نمی‌خورد اما چون تو گرفتار هستی ما این کتاب صد هزار تومانی را ده هزار تومان می‌خریم.

وی تصریح کرد: این طلبه چون مجبور است کتابش را می‌فروشد، این قیمت نیست، ثمن است، یوسف را هم به ثمن بخس فروختند، بنابراین این طور که شد خدا ابراهیم(ع)، یونس(ع) و یوسف(ع) را انتخاب کرد، یعنی برای آن‌ها بها و قیمت قائل شد.

امام جمعه قزوین یادآور شد: شاهد دیگری برای سنگینی قرآن این است که خداوند در آیه ۱۴۲ سوره اعراف به موسی(ع) می‌فرماید به سوی فرعون برو که طغیان کرده است، موسی نیز به برادرش هارون گفت جانشین من در میان قومم باش و امور آن‌ها را اصلاح کن و از روش مفسدان پیروی نکن.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: برای مثال یک مسئولی ممکن است بگوید مسئولین قبلی آمدند و به جای خدمت، خسارت وارد کردند، به این آدم جدید می‌گویند موسای قوم باش و امور را اصلاح کن و راه مفسدان را نرو، برای اینکه این فرد راه مفسدان را نرود باید مصیبت‌های زیادی را تحمل کند.

وی عنوان کرد: امیرالمؤمنین(ع) نخواست راه مفسدان را برود و فرمود اگر بیت‌المال مهریه همسرتان هم باشد آن را به بیت‌المال بر می‌گردانم، آیا این سنگین هست یا خیر؟ اگر ما قرآن را از این منظر نگاه کنیم به ما کمک می‌کند مفهوم آیه ۵ سوره مزمل را بیشتر متوجه شویم.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha