شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/ آیین رونمایی از کتاب تالیفی "آموزش نموداری از مبادی العربیه ۴" در مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) ساری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه در مازندران، خانم سیده خدیجه ساداتی دانش آموخته مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) ساری، روز گذشته در آیین رونمایی از کتاب تالیفی خود با نام " آموزش نموداری از مبادی العربیه ۴"، در جمع طلاب و مبلغین گفت: نخستین گام های رسیدن به علم اعراب، آشنایی با علم صرف و نحو است که در این مورد ادبا، کتاب‌های جامع و پرمحتوایی را نوشته اند، کتاب مبادی العربیه رشید شرتونی، یکی از این آثار فاخر است که به عنوان محتوای درسی در حوزه های علمیه و دانشگاه ها تدریس می شود.

وی ادامه داد: به علت عربی بودن متن اصلی این کتاب، اکثر طلاب و دانشجویان در فهم مطالب آن دچار مشکل هستند زیرا این کتاب هم نیاز به ترجمه روان و هم فهم قواعد ادبی دارد که به دلیل محدودیت وقت و زمان کافی استفاده بهینه از این اثر گرانقدر امکان‌پذیر نیست.

ساداتی با اشاره به حجم بالای این کتاب و ساعت محدود تدریس گفت: با توجه به محدودیت زمانی برای ارائه مفاهیم این کتاب، اساتید نیز دچار مشکل هستند، لذا خلاء کتاب آموزشی که هم حاوی ترجمه دقیق از مبادی باشد و هم سبک و سیاق جدیدی با دسته بندی به حالت نمودار صورت بگیرد کاملا حس می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: هدف اصلی از یادگیری علم نحو، ابتدا فهم قواعد ادبی آن است، طلبه یا دانشجو، ابتدا باید قواعد نحوی را به سبکی روان و ساده و به زبان فارسی بیاموزد، سپس آن را با متن عربی تطبیق بدهد.

بانوی پژوهشگر در ادامه به ویژگی‌های کتاب تألیفی خود اشاره کرد و افزود: ترجمه روان، چینش و دسته بندی مطالب، استفاده از نمودار و جدول برای بخش های مهم و اصلی، رنگی کردن نکات مهم، ترکیب کردن اکثر جملات عربی، ترجمه عبارات، خلاصه نویسی در انتهای برخی از مباحث با کمک جدول، از مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب است.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علیرضا محمدی IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    با سلام و احترام چطور میتوانم با هر یک از دو نویسنده کتاب « آموزش نموداری مبادی العربیه 4 ، آقای امین کیانی منش یا خانم سیده خدیجه ساداتی تماس حاصل کنم ؟ آیا برای قسمت صرف هم به مانند این، کتابی تالیف نموده اند یا خیر ؟