دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دفاعیه شاهین شهر

حوزه/ دانش آموخته مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون(س) شاهین شهر از پایان نامه خود با عنوان «تأثیر خوراک بر اخلاق از منظر قرآن با رویکردی بر تفاسیر روایی» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، مرضیه خادمی دستجردی دانش آموخته مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون(س) شاهین شهر صبح امروز از پایان نامه خود با عنوان"تاثیر خوراک بر اخلاق از منظر قرآن با رویکردی بر تفاسیر روایی" به راهنمایی حجت الاسلام والمسلمین براتعلی حق شناس و داوری حجت الاسلام والمسلمین اباذر کافی موسوی دفاع کرد.

خادمی دستجردی در دفاع از پایان نامه خود اظهار کرد: پژوهش ذیل با عنوان «تأثیر خوراک بر اخلاق از منظر قرآن با رویکردی بر تفاسیر روایی» به رشته تحریر درآمده است. خوراک از نیازهای‌ اجتناب‌ناپذیر هر موجود زنده‌ای‌ است‌ و انسان‌ نیز از این‌ قانون، مستثنا نیست. از طرفی دیگر در ادیان اسلامی به خصوص دین مبین اسلام، تاکید زیاد بر استفاده از خوراکی های حلال و دوری از تناول خوراکی های حرام و حتی شبهه ناک شده، زیرا می تواند بر رفتار، خلقیات و تربیت انسان صالح اثرگذار باشد. محققان بر این باورند که استفاده از ترکیبات غذایی که حلال و سالم باشند، می توانند بر خلق و خو و رفتارهای انسانی که از ذات و ژنتیک فرد سرچشمه می گیرد، اثرات مثبتی داشته باشد.

وی افزود: پژوهش حاضر با روش نقلی و وحیانی تأثیر خوراک بر اخلاق را کشف، سپس با روش کتابخانه‌ای به گردآوری مطالب پرداخته است آن‌گاه با توجه به آن‌که قرآن حاوی رهنمودهای خداوند می‌باشد و در کلام ائمه اطهار(علیهم السلام) که راه سعادت و کمال انسان ها بیان شده است می‌بایست تاثیر خوراک حلال بر اخلاق از دیدگاه آیات در تفاسیر روایی، تاثیر خوراک حرام بر اخلاق از دیدگاه آیات در تفاسیر روایی جستجو گردد. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی به پردازش اطلاعات پرداخته و دریافته است: خوراک بر اخلاق انسان ها تاثیرگذار بوده است و مصداق واقعی تاثیر لقمه حرام، کلام حضرت امام حسین(علیه السلام) در روز عاشورا خطاب به لشگریان یزید و عمر سعد، می باشد.

دانش آموخته مرکز تخصصی نرجس خاتون(س)شاهین شهر تصریح کرد: با توجه به مطالبی که در این پایان نامه از آیات و روایات آمده بخشی از یافته های آن از این قبیل است: تقویت جسم و روح از جهات مختلف؛ توفیق الهی در انجام کارهای نیک و متصف و متخلق شدن به فضایل اخلاقی و در مقابل بر اثر تغذیه پاک و حلال و فساد بدن و روح و آثار بسیار بد بر قلب انسان از جهات مختلف و متصف و متخلق شدن به رذائل اخلاقی بر اثر تغذیه ناپاک و حرام.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شریفی IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    1 0
    بسیار عالی