دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ دیدار کارکنان بیمارستان بقیه الله با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با اشاره به محورهایی از طراحی های دشمنان انقلاب در برابر گفتمان نظام اسلامی، مقابله با گفتمان و تمدن نوین اسلامی را از برنامه های دشمنان دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در اجلاسیه تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه های علمیه که در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفا برگزار شد، با اشاره به خاطره‌ای از رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۱۰ سال گذشته اظهار داشت: روزی در نماز رهبر معظم انقلاب اسلامی که جمع هایی در آن حضور پیدا می کردند، حضور داشتم که از ایشان تقاضا شد تا دقایقی را مستفیض نمایند و رهبر معظم انقلاب اسلامی از این نکته شروع کردند که حضور و غیاب در نقطه های حساس و در پیچ های تاریخی گاهی منشأ آثار برای قرن ها می شود؛ چنانکه در جنگ جهانی متفقین دور میزگرد نشسته و عالم را در بین خود تقسیم کردند؛ اما جهان اسلام غائب از صحنه بود.

وی در ادامه افزود: نتیجه حضور اهریمنی قدرتهای پیروز در جنگ و غیاب عالم اسلام این شد که نقشه عالم در میز قدرتهای جهانی قرار گرفت و نتیجه تقسیم های شیطانی عالم، حضور اهریمنی قدرت ها و غیاب گفتمان اسلامی چیزی شد که هنوز نیز عالم بعد از هشتاد سال با آن دست و پنجه نرم می کند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور بیان داشت: اگر حوزه های علمیه و علمای جهان اسلام در بزنگاه ها به نفع اسلام و معارف الهی حضور داشته باشند، می توانند تاریخ را رقم زنند و الا اگر حضور روحانیت نباشد قطعاً اسلام و روحانیت غائب تاریخ خواهد بود.

وی در ادامه افزود: شصت سال قبل امام خمینی(ره) در عرصه تاریخی با سخنرانی خود در فیضیه اعلام حضور دین در عرصه زندگی بشر کرد و در پیچ تاریخی حضور چشمگیر و راهبردی، سرنوشت عالم را تحت تاثیر قرار داد و امروز هیچ کسی نمی تواند به انقلاب بر آمده از حوزه علمیه قم به زعامت امام عظیم الشأن را از اثرگذاری و نقش آفرینی در صحنه جهانی و معادلات عالم دور بداند.

آیت الله اعرافی با اشاره به عنوان اجلاسیه اساتید مبنی بر «حوزه، انقلاب اسلامی و جهان معاصر» خاطرنشان کرد: اگر حوزه های علمیه بتوانند دیدگان خود را گشوده و آفاق دوردست را مشاهده کنند و برای آن چاره اندیشیده و دست اندازها و سدهای مقابل گفتمان انقلاب اسلامی را که گفتمانی موثر است، بشکنند به جایگاه حوزه تمدنی، اصیل و انقلابی دست پیدا خواهند کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: انقلاب اسلامی امواج بزرگی در عالم دارد که جلوه های مختلفی دارد و یکی از جلوه‌های توفنده انقلاب اسلامی محور مقاومت است که به فضل الهی و به برکت راهبری رهبر معظم انقلاب اسلامی و با حمایت علما، مردم انقلاب اسلامی و جریان انقلاب اسلامی در ایران و منطقه -برخلاف دهه های قبل- محور قدرت الهی و ایمانی شکل گرفته است؛ قدرتی که کاملاً بدیع بوده و بی سابقه است و ما هرگز در دوره های متأخر از رنسانس به سیطره تمدن غربی در عالم شاهد قدرت گفتمانی اسلامی در عالم نبودیم.

وی در ادامه افزود: جلوه های عمیق‌تری از امواج انقلاب اسلامی و انتشار گفتمان دین، معنویت و انقلاب اسلامی وجود دارد که آن امواج فکری، معرفتی و گفتمانی است که مدت ها در محور مقاومت؛ بلکه در جهان و در میان شیعیان، اهل سنت و حتی غیر مسلمانان گفتمان معرفتی جدیدی ریشه دوانده است و در زیر پوست عالم نسبت به پیام زلال اسلام و گفتمان انقلاب اسلامی وجود آمده است که این بیان مستند به شواهد و علائم فراوان است.

آیت الله اعرافی بیان داشت: این افتخار حوزه سرآمد و عظیم الشأن قم می باشد که در حدود چهل سالگی خود تولید گفتمانی با این عظمت از آن بیرون آمده و در دهه های گذشته تبدیل به نهضت، انقلاب، نظام و گفتمان جهانی شده است و طبیعی است که استکبار جهانی در برابر گفتمان تغییر دهنده معادلات فرهنگی، معرفتی، اجتماعی، سیاسی و نظامی عالم، دست به دست هم دهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به محورهایی از طراحی های دشمنان انقلاب اسلامی در برابر گفتمان نظام اسلامی ایران پرداخت و اظهار داشت: ترویج اسلام های بدلی، قلابی و انحرافی در برابر اسلام ناب و با تفسیری که امامین انقلاب اسلامی و بزرگان نظام اسلامی ایران دارند، یکی از محورهای برنامه ریزی دشمنان انقلاب اسلامی برای مقابله با گفتمان و شکل گیری تمدن نوین جهانی است و این خط بسیار محکمی بود که دشمنان در طول چهار دهه گذشته در اتاق های فکر خود طراحی شد و به منصه اجرا گذاشته اند.

وی در ادامه افزود: اسلام های بدلی، قلابی و انحرافی در برابر اسلام دارای طیفی مشخص است که لااقل می توان اسلام متحجرانه، اسلام داعشی و طالبانی و اسلام خشن بی منطق را از این طیف ها به شمار آورد و هدف دشمنان این است تا درخشش انوار انقلاب اسلامی را تحت الشعاع خود قرار دهند و برای رسیدن به اهداف خود برنامه ریزی، گفتمان سازی و جریان سازی کرده و اخیراً نیز اسناد آن به بیرون درز کرده است.

آیت الله اعرافی دومین طیف مقابل اسلام ناب را اسلام لیبرالیستی و سکولاریستی دانست و بیان داشت: اسلامی که به دین اسلام نگاه جریان‌ساز، تمدن آفرین، حرکت بخش و نهضت آفرین ندارد؛ اسلامی که اسلام را مانند پیامبر گرامی اسلام ندیده و آن را به این شکل تقسیم نمی کند و در همه چهار دهه گذشته به ویژه در دو دهه اخیر قرار مستکبران عالم در برابر امواج توفنده انقلاب اسلامی و گفتمان اسلام ناب برای این است که اسلام قلابی و بدلی ساخته و بر حدیث ها و روایت های جایگزین اهتمام داشته باشند.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: تهی سازی اعتقادی و فروپاشی اخلاقی و هویت زدایی دینی و فرهنگی از جامعه، جهان اسلام و نسل جوان با هزاران حیله و ترفندها از برنامه‌های دشمنان انقلاب اسلامی است تا با ترویج سبک های جذاب شیطانی و خاموش کردن ندای فطرت و هویت دینی، از درون، مایه های اعتقادی، معرفتی و اخلاقی آنان را فرو ریزند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هراس فکنی در غرب و افکار عمومی عالم نسبت به اسلام، تشیع، انقلاب اسلامی، ایران، حوزه و نهاد روحانیت، مرجعیت و ولایت را یکی دیگر از برنامه‌های دشمنان انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: این یک برنامه بسیار قوی دشمنان انقلاب اسلامی بوده است که در اتاق‌های فکر آنان طراحی شده و در اقصی نقاط جهان درحال پیگیری و انجام است.

وی در ادامه افزود: حوزه های علمیه در برابر برنامه های دشمنان انقلاب اسلامی و جهان استکبار بر علیه انقلاب اسلامی چند وظیفه اساسی و بنیادی دارند که یکی از آن وظایف توسعه مرزهای علوم اسلامی متناسب با نیاز های جهان معاصر است و حوزه نهادی تاریخی و متکی به خود و ریشه دار در تاریخ است؛ نهادی که با اتکا به خداوند متعال و با پشتیبانی ملت بزرگ ایران و امت اسلام در طول تاریخ همیشه پرچمدار بوده است.

آیت الله اعرافی ابراز کرد: امروزه حوزه های علمیه در نقطه عطف و حساسی قرار گرفته است و اگر نتواند در این نقطه حساس به وظایف بزرگ خود جامه عمل بپوشاند، قطعاً خسارتهای بی‌نظیری در آینده در پیش رو خواهد داشت و همه حوزه های علمیه و روحانیت در پیچ تاریخی و گفتمان درخشان انقلاب اسلامی مسئول هستند.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه افزود: یکی دیگر از وظایف حوزه های علمیه این است که با اتکا بر اجتهاد اصیل و سنت‌های دیرپای فقهی، کلامی، حکمی، حدیثی و تفسیری خود، آفاق جدیدی را بر روی علوم اسلامی گشاید و باید در نظام اسلامی و در تقنین و اجرا، اندیشه اسلامی نورافکن باشد و در جهان معاصر علوم الهی و معارف اهل بیت پرتو افکن شود.

آیت الله اعرافی یکی دیگر از وظایف حوزه های علمیه را نیرو سازی، تامین منابع انسانی و تاب‌آوری متناسب با نیازهای تمدن نوین اسلامی دانست و بیان داشت: امام راحل با تربیت شاگردان، چهره هایی را پرورش داد که پایه های انقلاب و نظام اسلامی را پی‌ریزی کردند و امروز جامعه اسلامی و جهان معاصر نیازمند پرچمداران و نیروهای برجسته تر از قبل است که هرچند گام هایی در این زمینه ها برداشته شده است اما کافی نیست.

مدیر حوزه های علمیه کنشگری تبلیغی و اجتماعی را یکی دیگر از وظایف حوزه های علمیه دانست و عنوان داشت: رسالت و وظیفه سوم حوزه‌های علمیه در همه عالم این است تا با به کارگیری بهترین ابزار ها کنشگری تبلیغی و اجتماعی خود را گسترش داده و به نتایج مطلوب خود دست پیدا کند.

وی در ادامه وظیفه چهارم حوزه های علمیه را بهره مندی از اندیشه سیاسی و رویکرد و برنامه درست نسبت به جهان و بین الملل دانست و ابراز کرد: حوزه های علمیه، جهان و بین الملل فرسنگ ها با همدیگر فاصله دارند و فعالیتهای انجام شده در این مدت کافی نبوده و نیاز به گسترش و عملکرد بیش از پیش حوزه های علمیه در این حوزه دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: حوزه های علمیه باید در قلمروهای مختلف کنشگری های میدانی برای خود تعریف کنند و هرچند مدیریت حوزه ها اقدام برای کنشگری عالمانه و آگاهانه پایه ریزی کرده است؛ اما در مقابل نیازها چیز قابل توجهی نیست و باید در عرصه های مختلف حوزه های علمیه حرفی برای گفتن داشته باشد.

آیت الله اعرافی با اشاره به درحال تدوین بودن برنامه هفتم در دولت و ارائه آن به مجلس اسلامی و لزوم ایفای نقش آفرینی حوزه های علمیه در این برنامه بیان داشت: باید حوزه های علمیه در برنامه هفتم حرفی برای گفتن داشته باشند که البته کارهایی در این زمینه انجام شده است و این نمونه ای از فعالیت ها می باشد اما صدها نمونه از این قبیل کارها وجود دارد که هنوز ورود نشده است و باید انجام گیرد.

مدیر حوزه های علمیه در پایان اظهار داشت: حوزه های علمیه با پنج راهبرد دشمنان انقلاب اسلامی مواجه است که حداقل در مقابل راهبرد دشمنان باید حوزه های علمیه نیز ۵ رسالت بسیار حساس و تاریخی در پیش داشته باشند و حوزه های علمیه به قدر وسع خود به راهبرد های بنیادی و کلان می اندیشد و اساتید و اندیشمندان حوزه در اندیشه های بزرگ نقش آفرینی می کنند؛ اما نیازمند برداشتن گام‌های بلند هستیم.

در ادامه این اجلاسیه حجت الاسلام و المسلمین رفعتی با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی به علم و پژوهش در بیانیه گام دوم انقلاب اظهار داشت: اولین وظیفه حوزه های علمیه علم و پژوهش و تولید علم است؛ علمی که درد جامعه و نظام اسلامی دوا کند و باید حوزه های علمیه به مسائل نوپدید مورد نیاز انقلاب اسلامی که در گام دوم انقلاب برای تحقق تمدن نوین اسلامی به آن نیاز است، ورود بیشتر پیدا کرده و نقایص خود در این زمینه را برطرف کند.

وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد که باید در گام دوم انقلاب اسلامی، حوزه های علمیه موضوع های نوپدید را شناسایی کرده و آیات الاحکام را در باب های جدید فقهی در اختیار اساتید گذارد تا آنان نیز به طلاب علوم دینی آموزش های لازم را ارائه دهند و اجتهاد در مسائل نوپدید از ضروریات عصر حاضر و از جمله وظایف حوزه های علمیه است

منبع:رسا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha