سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/ همایش حکمرانی متعالی ( حکمرانی استانی، چالش‌ها و الزامات) در تبریز

حوزه/ همایش حکمرانی متعالی ( حکمرانی استانی، چالش‌ها و الزامات) در دانشگاه پیام نور تبریز با حضور و سخنرانی نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم امروز در همایش استانی «چهارمین همایش ملی و دومین همایش بین المللی حکمرانی متعالی» که در پیام نور تبریز برگزار شد، گفت: ایران به واسطه سابقه تاریخی طولانی، پهنه جغرافیایی گسترده و وجود قومیت‌ها و فرهنگ‌های متنوع همواره از لحاظ حکمرانی دچار چالش‌های متعددی بوده است و این نظامات حکمرانی در طول تاریخ به مرور دچار تغییر و تحول و پختگی شده‌اند.

امام جمعه تبریز افزود: دستیابی به مدلی روزآمد و معطوف به نقاط قوت، مدل‌های حکمرانی مستقر در گذشته‌ی دین و کشور خودمان یا حتی کشورهای توسعه یافته امری زمان بر و مستلزم سپری شدن سیر تحولی است به همین خاطر باید کلیه ارکان نظام حکمرانی کشور شامل طراحان و برنامه ریزان راهبردی، مجریان، حکمرانان و آحاد مردم (به عنوان اصلی ترین گروه ذی نفع نظام حکمرانی) با آگاهی از این مهم، باامیدواری نسبت به آینده و دستاوردهای حتمی همواره برای تغییر و تحول و حرکت به سوی جلو آماده باشند.

وی ادامه داد: طراحی و پیاده سازی این موضوع، چارچوب و ساختاری خوش ساخت و هم‌چنین اندیشیدن تمهیداتی به منظور دستیابی به نتایج و کارکردهای مطلوب و حتی مدیریت صحیح ادراک و ذهنیت جامعه بخش سخت افزاری یک نظام حکمرانی است.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم گفت: بخش نرم افزاری شاید مهمترین جزء نظام حکمرانان باشد، از همین رو ضروری است تا بازنگری دقیقی در معیارهای انتخاب حکمرانان در بخش‌های اجرایی و عملیاتی انجام گیرد تا شایسته گزینی و شایسته سالاری بر اساس مولفه‌های تخصصی قابل سنجش و ارزیابی بر نظام حکمرانی کشور، استان، شهر و بخش مستقر شود.

وی افزود: موضوع حائز اهمیت دیگر، ایجاد تعادلی منطقی بین مطلق گرایی و تمرکززدایی است. تصمیم گیری و برنامه ریزی کلان به صورت متمرکز، نظارت و هماهنگی به گونه نیمه متمرکز و در نهایت اجرا و پیاده سازی امور به شکلی غیرمتمرکز و تفویض شده شاید راه حل اثربخش بودن و هم افزا بودن به نظر بیاید.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی گفت: ضرورت چابک سازی نظام حکمرانی بدین معنا است که مجموعه عوامل و مولفه‌های شکل دهنده نظام حکمرانی می‌بایست قدرت دریافت بازخورد از محیط، شناسایی چالش‌ها و فرصت‌ها و نشان دادن عکس العمل‌های مناسب و سریع را داشته باشند و این امر مگر با ایجاد زیرساخت‌های لازم به منظور ایجاد تعاملاتی سازنده و موثر با ذی نفعان اصلی نظام حکمرانی یعنی آحاد مردم مقدور نخواهد بود.

وی گفت: شهروندان در حکمرانی استانی باید حاکمان اصلی باشند و سطوح مختلف حکومت به عنوان کارگزار اجرای حکمرانی عمومی خدمت کند. کارگزاران باید اجرای حکمرانی عمومی را عهده دار باشند. حکمرانی استانی باید حکمرانی مردمی دانش بنیان مبتنی بر سنت‌های الهی ملی گرایانه و یا بهره گیری از فرصت‌های استان باشد.

امام جمعه تبریز افزود: آرمان‌های مشترک اعضای هر جامعه به استمرار و دوام آن جامعه کمک می‌کند. جریان آزاد اطلاعات و شفافیت در رویه‌های جاری موجب پایداری و انسجام حکومت می‌شود و مشارکت مردم در تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌ها را تقویت کرده و اعتماد عمومی به حکمرانان را افزایش می‌دهد.

وی اظهار کرد: توجه با اهمیت منابع انسانی نخبه و بهره وری آن‌ها برای دستیابی به پیشرفت و تحقق تمدن نوین اسلامی ضروری است. بی تردید یکی از مهمترین سرمایه‌ها برای حرکت در مسیر ساخت تمدن نوین اسلامی، نیروی انسانی مومن، انقلابی و پرانرژی است و این سرمایه هم باید مدیریت و تربیت شود.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم گفت: حکمرانی متعالی در گام دوم انقلاب اسلامی در سایه یک تحول اساسی در حوزه داخلی و مراودات بین المللی نظام مدیریت کشور اتفاق می‌افتد و آن عبارت است از واگذاری مدیریت استان‌ها به اندیشه‌های جدید با تمرکز بر انتقال تجارب گذشته و به روز رسانی دانش مدیریت در استان‌ها و ایجاد یک نظام عادلانه در جهان بر اساس صلح عادلانه که می‌تواند از طریق نهادینه سازی تصمیمات کلان در کشور بر مبنای تحقیق، پژوهش و یافته‌های علمی به آن دست یافت و آن را مدل و الگویی برای الهام بخشی در بسیاری از حوزه‌های گفتمانی قرار داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha