شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مولانا شہوار نقوی

حوزه/حجت‌الاسلام والمسلمین شهوار نقوی گفت: از سیره پاک امام رضا (ع) به دست می‌آید که با وجود فراوانی ثروت نیز انسان می‌تواند بر اساس دین و ایمان زندگی کند و همین آداب زندگی است. 

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین شهوار نقوی در سخنانی به مناسبت میلاد با سعادت امام رضا علیه السلام در جامعه علمیه هدی امروهه هند به شرایط سیاسی جامعه در زمان ایشان، کینه توزی ها و حسادت ها و توطئه ها نسبت به اهل بیت در زمان خلیفه مامون رشید و سبک زندگی امام پرداخت.

وی گفت: از سیره پاک امام رضا (ع) به دست می‌آید که با وجود فراوانی ثروت نیز انسان می‌تواند بر اساس دین و ایمان زندگی کند و همین آداب زندگی است.

وی با اشاره به نحوه حکومت مأمون، افزود: مامون با کشتن برادرش امین حکومت را به دست گرفت و گسترش داد، اما او نگران بود که چگونه آن را تثبیت کند؟

وی تاکید کرد: مامون از ترس اینکه امام رضا علیه‌السلام، تهدیدی برای حکومتش شود، امام را متقاعد کرد که با دخترش ازدواج کند و ولیعهدی را بپذیرد. امام با شرایطی ولیعهدی را پذیرفت و فرمود: در امور حکومت دخالت نمی کنم و خلیفه باید از دخالت در امور دینی خودداری کند. امام این شرط مهم را گذاشت که در کاخ سلطنتی نماند و در خانه ساده ای که در آن اقامت دارد به زندگی خود ادامه دهد.

وی در ادامه بیان داشت: امام حتی در زمان ولیعهدی نیز رفتار دینی و سبک زندگی ساده خود را تغییر نداد.

وی تصریح کرد: مأمون ادعا داشت که اهل‌بیت را دوست دارد اما وقتی که او امام را به اقامه نماز عید دعوت کرد رازش فاش شد. امام وقتی برای نماز عید از خانه خارج شد، انبوهی از مردم پشت سر ایشان بودند. جاسوسان خلیفه به او هشدار دادند که اگر امام رضا علیه‌السلام نماز را اقامه کنند، مردمی که به امام گرایش دارند، حکومتش را ساقط خواهند کرد. او که ترسیده بود به امام پیام داد که بدون اقامه نماز برگردند و خودش نماز عید را خواند. بدین ترتیب ادعای عشق او به خاندان اهل بیت بر همه آشکار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha