دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام جواد شبستری

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری گفت: نسبت به لایحه عفاف و حجاب انتقادات زیادی وارد است؛ این لایحه بازدارندگی لازم را ندارد و بی حجابی را از یک حرام مسلم شرعی و جرم به یک تخلفی در حد پایین تر از تخلف راهنمایی و رانندگی تنزل داده اند.

حجت الاسلام و المسلمین جواد مجتهد شبستری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در ارومیه اظهار داشت: نسبت به لایحه عفاف و حجاب که اخیرا از سوی دولت به مجلس ارسال شده، انتقادات زیادی وارد است، فی الجمله این که این لایحه بازدارندگی لازم را ندارد و بی حجابی را از یک حرام مسلم شرعی و جرم به یک تخلفی در حد پایین تر از تخلف راهنمایی و رانندگی و یا به یک هنجارشکنی تنزل داده و بی حجابی را به یک هنجار اجتماعی تعبیر کرده است.

وی افزود: در لایحه حجاب و عفاف، با یک حرام مسلم شرعی برخورد سخیف صورت گرفته است و لازم است این مسئله در مجلس اصلاح شود.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: عمده اشکال لایحه حجاب این است که بازدارندگی لازم را ندارد چرا که مجازاتی که برای جرم و تخلف تعیین می شود باید متناسب با آن و دارای بازدارندگی لازم باشد وگرنه موجب استهزاء و سخره گرفته شدن قانون توسط مجرمین می شود.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از نکته نظرات نخبگان حوزوی، دانشگاهی و فعالین عرصه حجاب و فرهنگ در لایحه عفاف و حجاب گفت: افرادی که قانون را تنظیم کردند ظاهرا به لازمه بازدارندگی از جرم آن توجه نکرده اند و با این مسئله خیلی سطحی برخورد شده است و می شد از افرادی که در مسئله حجاب و قانون و شرع زحمت کشیده اند، کمک گرفت تا لایحه ای که قرار است به قانون تبدیل شود از پختگی لازم برخوردار باشد و البته مجلس می تواند در مرکز پژوهش ها و کمیسیون فرهنگی از نکته نظرات کارشناسان حوزوی و ... استفاده کرده و قانون محکم و مستحکمی را به تصویب برساند.

حجت الاسلام و المسلمین شبستری اضافه کرد: از مجلس شورای اسلامی که از سوی رهبر معظم انقلاب مفتخر به دریافت نشان انقلابی شده است، انتظار می رود انقلابی بودن خودشان را در مراحل تصویب این لایحه نشان بدهند و به گونه ای این لایحه و قانون تنظیم شود که نشانگر حمایت از جامعه عفیف و با حجاب و بانوان محجبه باشد تا پاسخگوی دغدغه مردم متدین و انقلابی کشور باشد و امیدواریم خروجی این مجلس قانونی باشد که اشکالات مطرح را برطرف بکند و بازدارندگی لازم را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در مورد شناسایی افراد بی حجاب نیز انتقاداتی به این لایحه وارد است که چگونه نیروی انتظامی قادر خواهد بود این افراد را شناسایی کرده و به آن ها پیامک ارسال کند، در صورتی که اگر فرد خود را با ماسک، عینک، کلاه و ... بپوشانند و چهره آن ها مشخص نباشد، شناسایی بی حجاب کار آسانی نخواهد بود، هر چند مدافعین این لایحه مدعی هستند که با دوربین های نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی در سطح شهر و هوش مصنوعی می توان این کار را انجام داد اما این مسئله نیز چالش های خاص خود را دارد.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری افزود: تذکر لسانی با رعایت همه موازین شرعی و دینی و قانونی وظیفه همه مسلمانان است و باید در مرحله اول به بی حجاب ها تذکر داده شود و کسی غیر از نیروهای آموزش دیده انتظامی حق برخورد فیزیکی ندارد و این نیروها هم فقط در چارچوب قانون برخورد قانونی خواهند داشت.

حجت الاسلام و المسلمین شبستری ادامه داد: جایی که امکان تذکر نباشد، می توان با استفاده از ظرفیت جریان های مردمی با بدحجابی مقابله کرد و نرم افزارهایی را ساخت و در اختیار جریان های مردمی و نظارت های عمومی قرار داد که از طریق آن افراد بدحجاب به مراکز قانونی جهت برخورد معرفی شوند تا جلوی بی حجابی گرفته شود.

وی در پاسخ به بند 8 لایحه عفاف و حجاب عنوان کرد: این بند برای جلوگیری از هرج و مرج در جامعه است و احتمال دارد عده ای بخواهند به نام آمرین به معروف از این مسئله سوء استفاده کرده و اقدام به توهین به شهروندان بکنند و آن را به نام جریان حزب اللهی رقم بزنند و یا عده ای از روی نادانی اقدام به امر به معروف کنند که از شرائط آن آگاه نیستند و تهمتی در این صورت متوجه مؤمنین می شود و لذا برای جلوگیری از این مسئله و افراط و تفریط، بند 8 در لایحه عفاف و حجاب آورده شده است.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در پایان با تأکید بر لزوم آموزش جدی عوامل انتظامی در مسئله برخورد با بی حجابی گفت: باید افرادی که وظیفه مقابله با بی‌حجابی را دارند آموزش های لازم را ببینند تا اقدام آن ها به نفع جریان بانوان محجبه تمام شود.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • آگاه IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    2 0
    هشدار مهم-خطر بزرگ، بدانید که به غیر از جزیه از اهل کتاب تقریبا ما در اسلام هیچ نوع جریمه مالی و پو لی نداریم. دلیل آن هم روشن است زیرا پرداخت وجه از سوی مجرمان فقط و فقط باعث ایجاد حاشیه امن برای مجرم و تکثیر وقوع جرم می شود و به هیچ وجه بازدارنده نیست! در صورتی که برای پدیده زشت بی حجابی موفق به اخذ وجه بشوید تمام سدها و پلهای مستحکم مقابل انواع جرائم ترک برداشته و به تدریج فرو خواهند ریخت. در قدمهای بعدی به دنبال این خواهند بود که حال که برای این مقوله جریمه مالی تعیین شد ، برای فلان جرم و فلان خلاف هم تعیین جریمه مالی بشود و آنگاه...دیگر نمی دانیم انتهای کار به کجا ختم می شود. در دین اسلام ، عمده تعزیرات گناهان و جرائم قبل از وقوع آنها ، به صورت انذاری و آگاهی رسانی قاطع و فوری بوده و درصورت ارتکاب آنها به صورت ، تادیبی و اجرائی است. متاسفانه در لایحه پیشنهادی به چگونگی تعیین مجازات پدیده زشت بی حجابی از منظر شرعی و فقهی توجه کافی نشده است در صورتی که این پدیده یک گناه آشکار علنی است و دیگر نیازی به اثبات وقوعش از طریق ابزار و دوربین و... نیست! مراقب باشیم حرف خدا روی زمین نماند.
  • علی IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    2 0
    همه ابناء بشر برای علاج مشکل خود، هر چه که باشد نوعا به سراغ اهل فن و دانش مربوط به حل آن مشکل می روند. بسیار عجیب است که با وجود احکام روشن و قطعی و مفهوم مقوله حجاب به سراغ کسانی رفته اند و لایحه ای را تنظیم نموده اند که اولا ناشناس هستند، ثانیا دقیقا تخصصشان معلوم نیست، ثالثا میزان آشنائی و تسلط ایشان بر مبانی دینی بر کسی معلوم نیست، رابعا گویا بدعتهای عجیب و غریبی در این لایه گنجانده شده که از قضا مورد اشکال تعداد زیادی از دلسوزان و آگاهان هم شده است.چگونه ممکن است ما برای امر پزشکی به نزد یک تاجر و یا یک فرد غیر وارد برویم؟ چرا هیچ امضائی از یک فقیه بصیر روشن ضمیر در تآیید این لایحه نمی بینیم. از کی تا حالا برای گناهان ناشایست علنی در دین اسلام جریمه مالی گذاشته اند که این دومین بار باشد! چطور فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر قرآنی را از عموم مردم سلب کرده اند؟ به جای آنکه با تبیین درست مساله و آموزش صحیح آن از وقوع هر چه بیشتر و بدتر گناه بی حجابی جلوگیری کنند. همانطور که در ایام بیماری کرونا با توصیه های مکرر بهداشتی مردم را از عواقب خطرناک آن بیماری آگاه می کردند! حالا در این قضیه به این مهمی برعکس عمل کنند؟... به راستی چه کسی پاسخگوست؟
  • صادق IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    3 0
    امام باقر علیه السلام فرموده اند که: "هرکس مالی از راه اختلاس یا ربا یا خیانت و یا دزدی به چنگ آورد، مصرف آن در راه زکات واجب و صدقه و حج و عمره از وی پذیرفته نمی شود." نتیجه اینکه کسب چنین مالی از نظر شارع معظم ساقط و محکوم است.حال در مورد حجاب ، حکم وجوب حجاب کاملا مشخص است، منتهی‌ در برخورد با منکر بی‌حجابی باید دقت شود. زیرا ، اگر بنای دریافت وجهی به عنوان جریمه از فرد بی حجاب خاطی بشود، بایستی حکم فقهی و مصرف آن نیز معلوم شود؟ بنابراین صورت مساله کاملا روشن است. جواب آن هم طبق استناد به روایت مورد اشاره در بالای این متن کاملا روشن است . تهیه کنندگان این لایجه چه جوابی برای این سئوال دارند که آیا اخذ وجه جریمه از گناه بین الغی، بی حجابی مصداق ارتزاق از مکاسب محرمه نیست؟
  • تبیین گر IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    2 0
    بی حجابی هم حرام شرعی است و هم حرام سیاسی. حرام مسلم شرعی است چون به صورت علنی و اجتماعی گناه انجام می شود. حرام سیاسی است زیرا با توجه به تجربه های پیشین تاریخی هرگاه میان مردمان موحد و با ایمان در مصاف با شیاطین و اهریمنان به پیروزی دست یافتند، برای غلبه و انحراف و فروپاشی دینی و تمدنی آنان، به این سلاح متوسل شدند و با ترویج آن، حتی در مواردی اقوام و مللی را به کام نابودی و مرز هلاکت رساندند. قضیه بلعم با عورا و انحراف قوم حضرت موسی علیه السلام و تاریخ سرتاسر عبرت انگیز سرزمین اندلس مسلمان نمونه های عبرت انگیزند. نتیجه آنکه اتاقهای فکری عبری و غربی با فهم این نکته تاریخی در صدد انحراف تمدنی مسلمانان عزیز و در کشور ما به فکر ایجاد التقاط ، انحراف و در نهایت انهدام تفکر عالی انقلاب اسلامی و به تباهی کشاندن جمهوری اسلامی با دستاوردهای خیره کننده اش هستند که چون سدی پولادین در برابر زیاده خواهی های استکبار مغرور جهانی به سرکردگی آمریکای جهانخوار و صهیونیزم خونریز ایستاده است. حال چشم نگران دلسوزان ملت به بازدارندگی یک سلاح موثر دفاعی در مقابل این سلاح ویرانگر تمدنی است. طبیعی است که با دفاع ضعیف و ناکارآمد نمی توان از پس حربه سلاح مخرب و ویرانگر برآمد. مراقب بازدارندگی سلاح دفاعی باشید! وگرنه در پیشگاه خداوند تعالی و اسلام عزیز و امام و شهدا مسئول و شرمنده و صد البته که در روز قیامت بازخواست می شوید. فتاملوا ...
  • سید محسن موسوی IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    1 0
    بسمه تعالی با سلام چه عجب بالاخره یک نفر از علما پیدا شد از لایحه ی کشف حجاب انتقاد بکنه البته جناب فقیهی قبلا انتقاد کرده بودند این مسئله فقهی است و باید فقها نظر بدهند ولی با کمال تاسف همه نظر داده اند غير از فقها حتی احمدی نژاد هم افاضه فرموده به حوزه های علمیه با این همه طمطراق باید گفت آفتابه لگن هفت دست شام و نهار هیچچی
  • ؟ IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    1 0
    الناس عبید الدنیا و الدین وفق علی السنتهم یحوطونه ما درت معایشهم فردا محصوا بالبلاء قل الدیانون. رفوزه های تمجید کیانند؟