یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ همایش بین المللی علوم اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی(ره)

حوزه/ عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: متأسفانه در هیچکدام از برنامه‌های توسعه دولت‌ها شاهد توجه به علوم انسانی اسلامی نیستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، پرویز داودی در نخستین روز از همایش بین المللی «علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره)» که در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: از نیمه دوم قرن پانزدهم دین انسان‌گرایی مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تفکرات، ادبیات و عملکردهای مبتنی بر این نظریه اروپا را در قرن بیستم با بحران‌هایی مواجه می‌کند، مطرح کرد: این بحران نشانه‌هایی از ناتوانی نظام‌های سرمایه‌داری را به نمایش می‌گذارد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه حوزه علم و تفکر یکی از پیشرفته‌ترین انواع جنگ نرم است، عنوان کرد: در این شرایط دشمن به دنبال عقب نگه‌داشتن کشورهای دیگر در حوزه علوم مختلف است.

وی با اشاره به اینکه علوم انسانی اسلامی یکی از موثرترین ابزارها در این نوعه جنگ است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در هیچکدام از برنامه‌های توسعه دولت‌ها شاهد توجه به چنین موضوعی نبودیم.

داودی ادامه داد: در این شرایط آیت الله مصباح یزدی باتوجه به اندیشه‌ای که داشته‌اند مراکز تعامل حوزه و دانشگاه را راه‌اندازی کردند تا علوم انسانی اسلامی را تحقق بخشند.

وی با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی در این جنگ نوآوری‌های بسیاری داشتند، تصریح کرد: متاسفانه در جنگ نرم علم عقب‌ماندگی‌های بسیاری داریم که باید این عقب ماندگی توسط نظام آموزشی رفع شود.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه نظام‌های استکباری در این جنگ از ابزارهای قوی‌ای استفاده می‌کنند، یادآور شد: از جمله قوی‌ترین این ابزار می‌توان به صندوق‌های بین المللی اشاره کرد.

وی با بیان این که اومانیسم، لیبرالیسم و اومانیسم ارکان و سرلوحه همه تفکرات و علوم انسانی در این برهه بود افزود: با وجود بحران‌های متعدد در اروپا خصوصا در عرصه اقتصاد سیر تطور مکاتب اقتصادی با وفاداری به همان مکاتب سه‌گانه غرب صورت گرفت و به صورت مستمر از راهکارهای تجربی سخن گفته‌اند و از مباحث الهی تهی هستند.

دکتر داودی با بیان جنگ پیچیده و نرم دشمنان و مستکبران در حوزه علم و تفکر، اظهار داشت: کتب درسی و نظام آموزشی کشور متأثر از همان فرهنگی است که بجای متفکر پروری، تکنوکرات پروری دارد.

وی با اشاره به اینکه ضعف نظام آموزشی همان مطالب مبتنی بر ارکان سه‌گانه غرب را به اذهان مدیران و تصمیم‌سازان کشور سرایت می‌دهد، ابراز داشت: خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۷۴ صندوق بین المللی پول طی یک تفاهم‌نامه‌ای قصد تحمیل گزاره‌هایی بودند که به جهت ضعف نظام آموزشی همان مطالب را در برنامه سوم خودمان برای کشور ارایه دادیم.

این اقتصاددان در پایان با تأکید بر اصلاح نظام آموزشی کشور ابراز امیدواری کرد که مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در این مسیر بتوانند نقش آفرین باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha