چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تصاویر/ همایش بین المللی علوم اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی(ره)

حوزه/ رئیس همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی، برکات تحقق علوم انسانی اسلامی در حوزه، جامعه اسلامی و جهان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محمود رجبی عضو شورای عالی حوزه های علمیه در نخستین روز از همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) که در سالن همایش‌های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد،به تببین آثار و برکات علوم انسانی اسلامی در سه محور حوزه های علمیه، نظام اسلامی و بشریت و جامعه جهانی پرداختو اظهار کرد: علوم اسلامی انسانی برکات بسیاری برای حوزه‌های علمیه، انقلاب اسلامی و جهان اسلام دارد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر هویت‌ساز و فرهنگ‌ساز بودن علوم انسانی افزود: هر دو گروه صالح که به فکر تعالی جامعه هستند و گمراه که در صدد انحراف جامعه هستند، از علوم انسانی بهره می‌گیرند تا جایی که برخی اندیشمندان قایل هستند برخی از علوم انسانی با هدف استعمار ملت‌ها به وجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از رسالت‌های مهم حوزه‌های علمیه هویت بخشی و ساخت فرهنگ اجتماعی در جامعه و آفرینش تمدن نوین اجتماعی است، مطرح کرد: این سه وظیفه و رسالت باید بر اساس مبانی و اندیشه‌های اسلامی صورت بگیرد.

رئیس همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی با بیان اینکه علوم انسانی دو ویژگی مهم دارد، عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم علوم انسانی هویت‌سازی است؛ بسیاری از علوم انسانی غربی در راستای تخریب جوامع و ملت‌های دیگر شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تمدن نوین اسلامی دارای دو بخش قالب و محتوا است، خاطرنشان کرد: علوم انسانی می‌تواند بخش محتوایی این موضوع را بسازد و اگر حوزه‌های علمیه بخواهند تمدن نوین اسلامی را محقق کنند باید به علوم انسانی اسلامی ورود کنند.

آیت الله رجبی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه رسالت دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی را دارند، تصریح کرد: یکی از قلمروهایی که بیش‌ترین آسیب را به ارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی می‌زند، علوم انسانی سکولار است.

وی با اشاره به اینکه باید نظام و احکام اسلام را برای دنیا تبیین کنیم، یادآور شد: علوم انسانی اسلامی بهترین عرصه برای بیان این احکام و همزبانی با اندیشمندان دنیا است.

رئیس همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی با بیان اینکه مهندسی فرهنگی نخستین برکت علوم انسانی اسلامی برای جامعه اسلامی است، ابراز کرد: دومین برکت نیز جهت‌دهی به نظام آموزش و پرورش جامعه اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه در عرصه‌های مختلف آموزش و پژوهش کشور مختصصان علوم انسانی وجود دارند، بیان کرد: اگر این متخصصین در فضای علوم انسانی اسلامی رشد کنند قطعا در فضای اندیشه‌های اسلامی برنامه‌ریزی خواهند کرد.

آیت الله رجبی با بیان اینکه عمق بخشی و ارتقای فرهنگ عمومی نخبگان جامعه نیز برکت سوم تحقق علوم انسانی اسلامی برای جامعه است، اظهار داشت: باید در جامعه برای نخبگان نیز غنی‌سازی فرهنگی داشته باشیم که یکی از اصلی‌ترین ارکان تحقق این هدف استفاده از علوم انسانی اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه علوم انسانی اسلامی به دلیل ایجاد مبانی و منابع جدید، تحولی جهش آفرین خواهد داشت، عنوان کرد: محدودیت‌هایی که در منابع مختلف وجود دارد در منابع علوم انسانی اسلامی وجود ندارد.

رئیس همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی با بیان اینکه امام خمینی(ره) فرمودند که ما انقلاب خود را صادر خواهیم کرد، مطرح کرد: علوم انسانی اسلامی به دلیل همزبانی با جهان نخبگانی می‌تواند منجر به تحقق این هدف شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اینکه علوم انسانی امروز دچار ناکارآمدی شده است، خاطرننشان کرد: دانشمندان صریحا این موضوع را اعلام کرده و کتاب‌های متعددی در این زمینه نگارش شده است.

آیت الله رجبی با اشاره به اینکه در سایه علوم انسانی غربی انسان‌های تربیت می‌شوند که می‌توانند جامعه را به نابودی بکشانند و با انتقاد از عملکرد برخی از مسئولان کشور  در دولت های قبلی که گرایش به فرهنگ غرب داشتند تصریح کرد: در فتنه‌های مختلف جامعه از جمله فتنه سال ۸۸ نیز شاهد هستیم که پیشرانان این فتنه‌ها تحصیل کنندگان این علوم در غرب هستند.

وی با اشاره به فقر فکری علوم انسانی رایج و رسیدن به مرحله بحران و با بیان اینکه علوم انسانی اسلامی می‌تواند در سطح جهانی مردم را متوجه ارزش‌های اسلامی بنماید، یادآور شد: در این مسیر مراکز حوزوی و دانشگاهی رسالت‌های سنگینی بر عهده دارند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha