پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
کد خبر: 1092596
۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹
تبریز

حوزه/ خطیب نماز جمعه سلطانیه گفت: قراردادی نبودن کشاورزی یکی از مشکلات کشاورزان است؛ کشاورزی قراردادی یعنی اینکه کشاورز باید روز کِشت بداند که نیاز چیست و آن را بکارد، نه اینکه کشاورز تولید کند، بعداً خریدار پیدا شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از زنجان، حجت‌الاسلام سید عمرانی حسینی‌نسب در خطبه‌های نماز جمعه این هفته سلطانیه با تاکید بر صرفه‌جویی در مصرف آب، اظهار کرد: متاسفانه یکی از عیوب ما اسراف‌گرایی است و در مصرف آب، برق، نان، غذا در مجالس ختم و عروسی و زندگی روزانه اسراف و دورریز زیاد داریم، به طوری که دورریز و اسراف در مواد غذایی در ایران معادل ۱۰ کشور اروپایی است.

وی با گرامی‌داشت سالروز تاسیس جهادسازندگی و با بیان اینکه این سازمان نماد خدمت بود اما متاسفانه در سال ۷۹ توسط دولت وقت منحل و کشور از خدمات آن بی‌بهره شد، تصریح کرد: البته رسم جهاد مهم‌تر از اسم جهاد است که با پرچم‌داری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قالب گروه‌های جهادی در عرصه‌های مختلف توسط بسیجیان جهادگر در مناطق محروم انجام می‌شود.

خطیب نماز جمعه سلطانیه ضمن گرامی‌داشت روز جهادکشاورزی و با بیان اینکه بهترین کار، کشاورزی است، چرا که کشاورزان امنیت غذایی مردم را تامین می‌کنند، به مسائل بخش کشاورزی که دولت تلاش می‌کند این مسائل را برطرف کند، اشاره کرد و افزود: قراردادی نبودن کشاورزی یکی از مشکلات این عرصه است؛ کشاورزی قراردادی یعنی اینکه کشاورز باید روز کِشت بداند که نیاز چیست و آن را بکارد، نه اینکه کشاورز تولید کند، بعداً خریدار پیدا شود.

وی با بیان اینکه در غیر این صورت که محصول مثلاً گوجه‌فرنگی در دست کشاورز می‌ماند و محصول دیگر مانند سیب‌زمینی پیدا نمی شود، یا پیاز بیش از نیاز کاشت می‌شود و محصول دیگر کمیاب خواهد شد، خاطرنشان کرد: کشاورزان باید با این سیاست همراهی کنند، دولت هم باید در زمینه کود، بذر و سم از کشاورز حمایت کند تا کشاورز جز کاشت دغدغه دیگری نداشته باشد.

امام جمعه سلطانیه، مسئله دوم در کشاورزی را سند نداشتن زمین‌های کشاورزی دانست و با بیان اینکه همین مسئله موجب شده تا زمین‌های کشاورزی به باغ‌ویلا تبدیل شود و اگر از این روند جلوگیری نشود، چند سال بعد زمین برای کشاورزی پیدا نخواهد شد، ادامه داد: اداره ثبت اسناد و املاک در این باره در خدمت کشاورزان است.

وی با اشاره به اهمیت سفر رئیس‌جمهور به سه کشور آمریکای لاتین، یادآور شد: دیدگاه ضدآمریکایی و مستقلانه و ایستادگی در برابر نظام سلطه مثل سیاستی که ایران دارد، همچنین زمینه‌ها و ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی همکاری‌جویانه از دلایل اهمیت این سفر است.

حجت‌الاسلام حسینی‌نسب با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشمندان هسته‌ای، به بیان چرایی کلید پیشرفت بودن صنعت هسته‌ای پرداخت و با بیان اینکه کاربرد متنوع صنعت هسته‌ای در پزشکی، دارویی، صنعتی، کشاورزی و غذایی دلیلی بر اهمیت صنعت هسته‌ای است، عنوان کرد: دشمن ۲۰ سال است تلاش می‌کند ایران اسلامی را از برکات این صنعت محروم کند اما این صنعت در کشور بومی شده و دشمن هیچ غلطی نتوانسته بکند و شکست خورده است.

وی به سالروز ازدواج دو نور الهی حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) اشاره کرد و گفت: عقد، مهریه، جهیزیه و جشن عروسی بدون گناه و با رضایت خداوند برای شیعیان واقعی الگو است.

خطیب نماز جمعه سلطانیه همچنین به سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی و روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی اشاره کرد و افزود: روح هم مثل جسم به تغذیه نیاز دارد و روح خود را با نشستن پای منبر علما و شنیدن موعظه جلا دهید و از طلاب و روحانیون جوان که با هدف تبلیغ دین در منطقه هستند، حمایت کنید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha