شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سراجی

حوزه/ سختی‌های کار خیر و رسیدگی به مناطق دور افتاده و محروم هرگز نتوانست حاج آقای سراجی و همسرش را از ادامه حرکت در مسیر خدمت‌رسانی بازدارد.

خبرگزاری حوزه - کرمان/ شاید خیلی‌ها ادعا کنند که حاضرند در عرصه‌های مختلف به مردم خدمت‌رسانی کنند اما وقتی دشواری‌های زیاد چاشنی این خدمت شود اغلب از انجام همین کارهای خیر دست می‌کشند؛ سختی‌های کار خیر و رسیدگی به مناطق دور افتاده و محروم، هرگز نتوانست حاج آقای سراجی و همسرش را از ادامه حرکت در مسیر خدمت‌رسانی بازدارد.

زوجی که به صورت شبانه روزی و با موتور، کیلومترها راه را می پیمایند تا خود را برای خدمت رسانی به مناطق محروم و صعب العبور برسانند.

حاج آقا سراجی همچنین طی اقدامی با به راه انداختن جریان رسانه‌ای به داد خیل عظیم کارگران بی‌کار شده یک معدن رسید و توانست با راه‌اندازی یک مطالبه عمومی مشکل آنان را مرتفع سازد.

او در مسیر مطالبه‌گری، احقاق حقوق مردم و حل مشکلات محرومان بارها و بارها از سوی افراد معلوم الحالی تهدید و تخریب شده اما هر بار مصمم‌تر از قبل به راه خود ادامه داده و هرگاه این هجمه‌ها سنگین‌تر و سخت‌تر می‌شود او در می‌یابد که مسیر را درست تشخیص داده و نقطه‌زنی کرده است.

حجت الاسلام علیرضا سراجی طلبه‌ای که از همان بدو ورود خود به حوزه علمیه، دغدغه خدمت به مردم او را به مناطق محروم کشاند تا جایی‌که با موتور سیکلت به سرکشی از مناطق محروم می‌پرداخت.

او از همان بدو ورود خود به حوزه از طلبه‌های فعال بود؛ در ایام فاطمیه یکی از سال‌ها با مشاهده فیلم یک مراسم تعزیه، تصمیم گرفت سناریویی با توان و ظرفیت خود آماده کند و با کمک گرفتن از طلاب و نقش دادن به هرکدام از آن‌ها، تعزیه‌ای را در سطح شهرستان اجرا کردند که علی رغم تصورشان با استقبال بی نظیری روبه رو شد؛ هم اکنون نیز هرساله این تعزیه با کیفیتی بهتر از سال‌های گذشته اجرا می‌شود.

پیوند ازدواجی که با عهد خدمت‌ برای محرومان مستحکم شد

پایه دوم طلبگی بود که تصمیم به ازدواج گرفت و اولین درخواست از همسرش همراهی در این مسیر دشوار و زندگی در مناطق محروم بود و با وجود اینکه همسرش در فضای شهرنشینی بزرگ شده بود و به زندگی در چنین مناطقی عادت نداشت، اما عشق خدمت به مردم موجب شد بدون هیچ تعللی این شرط را بپذیرد.

طلبه‌ای که برای حل مشکلات محرومان شب و روز نمی‌شناسد

حاج آقا سراجی گویا آدمی از جنس خودش را یافته بود، بنابراین دیری نپایید که این آشنایی‌ به ازدواج ختم شد؛ زوجی که حالا هر کدام‌شان محرک و مشوق دیگری برای خدمت به محرومان هستند.

آنها به صورت شبانه روزی در این مسیر تلاش می‌کنند؛ برای سرکشی از برخی از مناطق صعب العبور تنها با موتور سیکلت امکان تردد وجود دارد؛ به دلیل گرمای عجیب مناطق جنوبی کرمان، شب‌ها به دل جاده می‌زدند تا برای خدمت‌رسانی خود را به مناطق محروم برسانند. بارها در مسیر خدمت رسانی خطرهایی آنها را تهدید کرده اما هیچ کدام از این اتفاقات نتوانسته بر همت بلند این زوج بچربد.

شروع فعالیت‌های رسانه‌ای

این طلبه فعال در همان سال‌های ابتدایی ورود به حوزه و بعد از ازدواج، با هدایای مراسم عقدشان لپ تاپی تهیه کرد و با انجام کارهای مختلفی که می‌توانست انجام دهد سعی کرد درآمد زایی داشته باشد؛ در ابتدا با انجام کارهایی مثل تایپ، ویرایش و تنظیم پایان‌نامه کار را شروع کرد اما نتوانست در این زمینه موفق باشد به همین دلیل برای مدتی بی‌خیال کسب درآمد با لپ تاپ می‌شود تا اینکه یکی از دوستانش که مسلط به طراحی با فتوشاپ بود به او پیشنهاد می‌کند که به صورت تخصصی در این عرصه آموزش ببیند.

حاج آقا سراجی با کمک همین دوستش کار با این نرم افزار را یاد گرفت و از این طریق به درآمد نسبتا خوبی می‌رسد که به‌واسطه همین کار اوایل زندگی آنان می‌گذرد.

پس از وقوع سیل در منطقه جازموریان و از طرفی شیوع کرونا خبری توسط تیم رسانه‌ای این منطقه مخابره می‌شود با این عنوان که «ما مظلوم بودیم و مظلوم خواهیم ماند» همین جمله برای ایجاد انگیزه در حاج آقا سراجی کافی بود؛ چراکه یکی از فعالان فرهنگی منطقه نوشته بود که هیچ رسانه‌ای نیست که به مشکلات این منطقه بپردازد.

این طلبه تلاشگر آن زمان در مروّجان بود که تصمیم می‌گیرد به زهکلوت برود و کلیپی را از مشکلات مردم آنجا آماده کند تا بحران منطقه را به دیگران برساند و در بسترهای مختلف مجازی مثل اینستاگرام، آپارات و یوتیوب منتشر کند.

در حین ساختن این کلیپ در این منطقه بود که سید حسام الدین حسینی مدیر سابق بنیاد علوی و فرماندار فعلی شهرستان فاریاب، خطاب به او می‌گوید: ما آخر نفهمیدیم شما چه چیزی تولید می‌کنید؟ اما مدتی پس از انتشار موفقیت آمیز کلیپ او در فضای مجازی، آقای حسینی از حاج آقا سراجی درخواست می‌کند که مسئولیت رسانه بنیاد علوی را عهده دار شود؛ پس از چندین ماه فعالیت در این حیطه و به نمایش گذاشتن قابلیت‌های خود، به عنوان مسئول فرهنگی بنیاد علوی انتخاب می‌شود.

طلبه‌ای که برای حل مشکلات محرومان شب و روز نمی‌شناسد

فعالیت‌های اجتماعی و جهادی هرگز به درسم لطمه نزد

پرکاری حاج آقا سراجی در حیطه خدمت رسانی به مردم هرگز به درس او لطمه‌ای وارد نکرد، بلکه کلیه امورش را با برنامه ریزی و موازی هم پیش می‌برد.

او حتی جزو نفرات برتر حوزه بود و برای‌ حفظ محفوظات قرآنی خود نیز زمانی را صرف می‌کرد و حتی به مطالعه کتب غیر درسی و مدیریت مؤسسه قرآنی بیت الاحزان و از طرفی کارهای عام المنفعه نیز می‌پرداخت. عقیده او این است که تا وقتی نتواند خود را رشد دهد هرگز نمی‌تواند باعث رشد سایرین شود.

او همچنین در مدتی که در شهرستان قلعه گنج و در بنیاد مستضعفان فعالیت می‌کرد با گرد هم آوردن امامان مناطق هدف بنیاد علوی، آنها را نسبت به چالش و ظرفیت‌های مناطق توجیه می‌کرد و به شبکه سازی می‌پرداخت تا در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی مناطق اقداماتی را انجام دهند؛ پس از مدتی که از فعالیت‌های آنان گذشت، به گفته مسئول بهزیستی منطقه، آمار آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه اعتیاد روند کاهشی پیدا کرد.

برای انجام این‌کار حاج آقا سراجی امامان اهل سنت را هم پای کار آورده بود؛ با این شبکه سازی که انجام داده بود، مسئولان شهرستان و بنیاد علوی و خودش به این نتیجه رسیدند که طلبه بسیار تأثیرگذار است و خدمات اجتماعی باید به مسجد برگردد تا هم هویت طلبه تقویت شود و هم مسجد به کانون فعالیت اجتماعی روستا تبدیل شود و مشکلات از این طریق حل و فصل شوند.

آشنایی با کار راهیاری و آغاز همکاری با بنیاد هدایت

او با انجام همین کار تقریبا با کار راهیاری آشنا شده بود و با تجارب اندوخته شده آمادگی لازم برای فعالیت در شبکه راهیاری بنیاد هدایت را به دست آورده بود.

این طلبه فعال روزی برای برگزاری محفل انس با قرآن در رمشک تلاش می‌کرد که به دلیل صعب العبور بودن مناطق با سختی توانست اقلام مورد نیاز جهت برگزاری این محفل را به منطقه برساند اما مراسمی درخور شأن اهالی این منطقه را برگزار کرد؛ حاج آقا حقانی مدیر سازمان تبلیغات اسلامی کرمان که در برنامه حضور داشتند وقتی کیفیت کار را دیدند، به حاج آقا سراجی پیشنهاد کرد که به عنوان‌ راهیار بنیاد هدایت در جنوب استان کرمان فعالیت کند.

پس از پشت سر گذاشتن مصاحبه‌های لازم مصوب شد که به عنوان راهیار کل استان و نه فقط جنوب کرمان فعالیت کند و از همان زمان فعالیت او در بنیاد هدایت آغاز شد، اما همزمان فعالیت‌ش در قلعه گنج را نیز پیش می‌برد.

او اکنون به عنوان راهیار استان با خودرو شخصی خود به شهرستان‌های مختلف کرمان سرکشی می‌کند و هر ماه به چندین شهرستان‌ استان سفر می‌کند؛ خانواده او نیز در بیشتر این سفرهای همراهی‌اش می‌کنند.

لازمه موفقیت در کار راهیاری همراهی همسر راهیار است به همین دلیل او برای همراه کردن همسرش، یک‌روز او را به صورت کاملا رسمی در دفتر معاونت فرهنگی قلعه گنج به عنوان فعال فرهنگی دعوت کرد و طرح را به صورت کامل برای او توضیح داد، پس از اتمام توضیحاتش بلافاصله همسرش پیشنهاد کرد که خودشان در این زمینه فعالیت کنند و از همان زمانی که همسرش این مسئولیت را پذیرفت، تمام تلاش خودش را به‌کار گرفت و سختی‌ها و دشواری‌ها، هرگز او را از مسیری که انتخاب کرده بود برای لحظه‌ای منصرف نکرد.

مطالبه گری مجدانه و فعالیت در فضای مجازی

حجت الاسلام سراجی از دوران راهنمایی به فعالیت در فضای مجازی به فراخور و اقتضای زمان خود و بسترهایی که موجود بود می‌پرداخت و پس از ورود به حوزه علمیه در بحث فضای مجازی خیلی جدی به فعالیت پرداخت.

او اتفاقات روزمره خود را در این بستر منتشر می‌کرد و در هر روستایی که برای فعالیت حاضر می‌شد اقدامات خود را در این فضا منتشر می‌کرد.

این طلبه فعال در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌هایی همچون توییتر، واتساپ، تلگرام، اینستاگرام، ایتا، سروش و هر فضایی که امکان تعامل وجود داشت سعی کرد اکانتی داشته باشد.

او از زمانی‌که وارد فضای مجازی شد رویکردی را به عنوان مسئله اساسی برای خود تعیین کرد و آن این بود که تلاش کند حق را پیدا کند و به اثبات آن کمک کند. اگرچه این رویکرد در مواردی باعث تهدیدهای برای او شد، اما هرگز از این رویه خود دست نکشید و همواره تلاش کرد بهترین مطالبه گر برای مشکلات مردم باشد.

طلبه‌ای که برای حل مشکلات محرومان شب و روز نمی‌شناسد

آزاد شدن معدنی که تعطیلی آن کارگران زیادی را بیکار کرده بود

معدن کرومیت آسمینون به دلیل سوء مدیریت تعطیل شد و خیل عظیم کارگران این معدن، بیکار شدند؛ حاج آقای سراجی مثل همیشه سعی کرد با دوستان رسانه‌ای خود این ظلمی که به کارگران و خانواده‌هایشان شده بود را به گوش همگان برساند.

او در این خصوص می‌گوید: پدرم کارگر بازنشسته معدن است و اقوام زیادی از ما در معدن کار می‌کردند بنابراین با سختی‌های معدن کاری به خوبی آشنا بودم. با رفقایی که در حیطه رسانه داشتم هم اندیشی کردیم تا در این زمینه کاری کنیم. چون خانواده‌های زیادی درگیر این مسئله بودند، در فضای مجازی تبلیغات رسانه‌ای گسترده علیه عاملین این اتفاق انجام دادیم.

علاوه بر این کار حجت الاسلام سراجی برای احقاق حق کار کارگران با تک تک ائمه جمعه استان کرمان تماس می گیرد و حمایت آنان در این ماجرا را درخواست می‌کند و حتی اعلام حمایت آنان را رسانه‌ای می‌کند. با این‌کار جریان رسانه‌ای و مطالبه گری عمومی به راه می‌افتد؛ افراد خاصی حاج آقای سراجی را به صورت جدی تهدید کردند که دست از این کار بردارد اما او در این مسیر استقامت ورزید و مردم نیز از این اقدامات حمایت کردند تا سرانجام در اثر این تلاش‌ها و پیگیری‌های مجدانه و دلسوزانه معدن آزاد و مشکلات کارگران حل شد.

تهدیدها و تخریب‌ها مرا مصمم‌تر می‌کند

حاج آقا سراجی بارها و بارها تهدید شده و بر علیه او مطالب دروغی را در بستر فضای مجازی منتشر کرده‌اند؛ او در پاسخ به این هجمه‌ها می‌گوید: همیشه سعی کردم مطالبه گر باشم و تا جایی که می‌توانم برای حل مشکلات مردم تلاش کنم؛ اگرچه همیشه عده‌ معدودی هستند که وقتی فعالیت‌های مؤثر طلبه‌ها را می‌بینند سعی دارند آن‌ها را از رسالت اصلی‌شان منصرف کنند و به ترور فیزیکی یا ترور شخصیتی آنها اقدام می‌کنند و بعضا سعی دارند که با شایعه پراکنی جلوی اقدامات آنان را بگیرند. دشمن دشمنی خودش را ادامه خواهد داد بنابراین این کارها فقط انگیزه مرا برای ادامه کار مضاعف می‌کند؛ چراکه مطمئن می‌شوم حتما کاری که انجام می‌دهم درست است که دشمن نمی‌تواند آن را ببیند و به همین دلیل آن را می‌کوبد اما دشمنان بدانند من جان بر کف تا آخرین نفس در این راه به فعالیتم ادامه خواهم داد.

طلبه‌ای که برای حل مشکلات محرومان شب و روز نمی‌شناسد

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جواد IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    0 0
    بسیار خوب ... خدا بر توفیقاتشون بیفزاید
  • ستاره IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    0 0
    خدا این طلبه های خالص و متدین را حفظ کند و ما را از ایشان و از نیکان قرار دهد و توفیق خدمت رسانی خالصانه به ما عطا کند و فاسدان از بقیه اقشار جامعه را که دین را بازیچه خود و وسیله رسیدن به اهدافشان قرار داده اند که اندکند سزای اعمالشان برساند
  • رضا IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    0 0
    چرا فقط یک طلبه ؟