شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام نعمت الله آزموده

حوزه/ حجت‌الاسلام آزموده با اشاره به کنار گذاشتن دلار از مبادلات اقتصادی برخی کشورها گفت: تحولات جهانی گذر از آمریکا با تغییر در ارزهای مبادلاتی آغازشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی، امروز، در نشست اعضای ستاد نماز جمعه استان، با اشاره به تأثیر معکوس تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا بر جایگاه دلار، اظهار داشت: تغییر جایگاه دلار در سطح جهانی نشان‌دهنده این است که جهان دیگر نمی‌خواهد تحت سلطه اقتصادی آمریکا باشد.

وی افزود: شاید در سال‌های قبل ایده کنار گذاشتن دلار از مبادلات تجاری جهانی کمی شوخی به نظر می‌رسید اما اکنون جهانیان شاهد تحقق آن هستند این بدان معنا است که جهان در حال پیله انداختن است و دیگر نمی‌خواهد در یک پیله که پیله سلطه اقتصادی آمریکا بود به فعالیت ادامه دهد.

وی ادامه داد: شکستن سلطه دلار در مبادلات جهانی نه‌تنها موجب تقویت روابط تجاری میان کشورها می‌شود بلکه ازنظر سیاسی نیز فضای تنفسی را برای کشورها ایجاد می‌کند تا بدون ملاحظات سیاسی قدرت‌های بزرگ تصمیم‌گیری کنند و به مبادلات تجاری خود ادامه دهند.

حجت‌الاسلام آزموده تصریح کرد: بدون شک با تغییر مبنای مبادلات تجاری جهانی روند سرمایه‌گذاری جهانی نیز به‌تدریج تغییر کرده و از انحصار چند نهاد بین‌المللی مالی که تحت تأثیر سیاست‌های آمریکا قرار دارند، خارج می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به‌عنوان‌مثال اخیراً اعلام شد مبادلات تجاری مالزی و هند ازاین‌پس با استفاده از روپیه هند انجام می‌شود. با افتتاح حساب ویژه روپیه در بانک اتحادیه هند، دو طرف توافق کردند ازاین‌پس همه مبادلات تجاری آن‌ها با حذف دلار و استفاده از روپیه صورت بگیرد.

وی افزود: این برای اولین بار نیست که کشورها به شکل دوجانبه و چندجانبه برای استفاده از پول‌های ملی خود در مبادلات تجاری توافق می‌کنند. پیش‌تر چین و روسیه، عربستان و پاکستان و جمهوری اسلامی ایران و برزیل و ده‌ها کشور و منطقه دیگر در این راستا توافق‌نامه‌های دوجانبه و چندجانبه امضا کرده‌اند که بیانگر قوت و قدرت روزافزون ارزهای محلی در برابر دلار آمریکا است.

مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی گفت: از دیدگاه کارشناسان مالی افزایش اعتبار پول‌های ملی که مبنای مبادلات تجاری بین‌المللی قرار می‌گیرد، در همان حال بیانگر افول قدرت دلار و شرایط اقتصادی آمریکا نیز است که بیش‌ازپیش در حال از دست دادن اعتبار و سلطه جهانی خود است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha