دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تبریز

حوزه/ رئیس کل دادگستری استان زنجان گفت: راه‌اندازی کلینیک‌های حقوقی در مساجد، قاضی مدرسه را در سال‌جاری تقویت خواهیم کرد و امید است با اقدامات همکاران شرمنده مردم نشویم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از زنجان، حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی‌نیارکی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه زنجان که در مصلای امام خمینی (ره) این شهر برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت هفته قوه قضائیه با بیان اینکه اجرای عدالت یک فضیلت بوده که باید در این خصوص تلاش بیشتری کنیم، اظهار کرد: محوری‌ترین کار دادگستری، رسیدگی به مراجعات و پرونده‌ها بوده که طی یک سال گذشته همکاران قضایی در استان توانستند به بیش از ۳۳۸ پرونده رسیدگی کرده و مختومه کنند.

وی، اقدامات پیشگیرانه را دومین محور فعالیت دادگستری استان دانست و افزود: در عین حالی‌که معتقدیم باید با کسانی که هنجارها و ارزش‌های اسلامی را رعایت نمی‌کنند و حرمتی برای دیگران قائل نیستند و پا را فراتر از قانون می‌گذارند، قاطعانه برخورد کرد، اقدامات پیشگیرانه از وقوع جرم، کنترل ورودی پرونده‌ها و غیره انجام می‌شود، به طوری‌که تنها استانی هستیم که در سال گذشته توانستیم ۹ درصد از اختلافات مردم استان را کاهش دهیم.

حجت الاسلام صادقی نیارکی با اشاره به اینکه محور سوم فعالیت دادگستری استان زنجان، اصلاح نظام دادرسی است، ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از شهروندان از اطاله دادرسی مکدر شده بودند در این زمینه، زمان رسیدگی به پرونده‌ها را کاهش دادیم، به طوری که اکنون میانگین رسیدگی به پرونده‌ها در استان زنجان، ۸۰ روز بوده در حالی‌که در کشور بیش از ۱۰۰ روز بوده است.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه تعداد شعب دادگستری استان کاهش پیدا کرده است و در نتیجه رسیدگی‌ها کیفیت پیدا کرده است، گفت: استان زنجان، اولین استانی است که پرونده‌های رسوبی، معوق یا مسنی که بیش از یک سال در دستگاه قضایی استان وارد شده ولی تصمیمی برای آنان اتحاد نشده را کاهش داده است.

حجت الاسلام صادقی‌نیارکی با بیان اینکه محور چهارم فعالیت دادگستری استفاده از فناوری‌های نوین است، افزود: اکنون همه پرونده‌های دادگستری استان زنجان به صورت مکانیزه رسیدگی می‌شود و ارتباط دادگستری با کارشناسان، شرکا و سایر دستگاه‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۵ درصد پرونده‌های دادگستری به صورت رسیدگی بدون کاغذ شده است، ادامه داد: بیش از ۷۰ هزار مورد در رسیدگی دقیق به پرونده‌ها به صورت آنلاین استعلام شده است.

رئیس کل دادگستری استان زنجان محور ششم فعالیت دادگستری استان را تقویت و ارتقاء نظام مالکیت عنوان کرد و افزود: محور هفتم نیز حمایت از فعالیت‌های اقتصادی بوده که در این راستا ۱۰ شرکتی که کاملاً غیرفعال بود به چرخه تولید بازگشتند و بیش از یک هزار اشتغال ایجاد شده است.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه محور هشتم فعالیت دادگستری استان زنجان، توجه به زندان، زندانیان و خانواده این افراد بوده است، گفت: محور نهم نیز ارتباط با مردم و نخبگان است که توانستیم سال گذشته بیش از ۳۵ هزار ملاقات را با مردم داشته باشیم.

حجت الاسلام صادقی‌نیارکی با تاکید بر اینکه توجه به حقوق عامه یکی دیگر از مسائل مهم در دادگستری استان زنجان است، افزود: محور یازدهم، آموزش‌های حقوقی و ارتقاء سطح آگاهی‌های عمومی مردم در مسائل عمومی است.

وی با بیان اینکه بخش اعظم تشکیل پرونده به آگاهی نداشتن مردم از مقررات حقوقی بازمی‌گردد، ادامه داد: در این خصوص سامانه ۱۲۹ راه‌اندازی شده و ۲۷ هزار و ۴۸۵ مراجعه‌کننده را به مسیر درست پرونده را طی کردند.

رئیس کل دادگستری استان زنجان افزود: همچنین راه‌اندازی کلینیک‌های حقوقی در مساجد، قاضی مدرسه را در سال‌جاری تقویت خواهیم کرد و امید است با اقدامات همکاران شرمنده مردم نشویم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha